Opslag

Collapse
No announcement yet.

Fedfri eller Fed Latte

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Fedfri eller Fed Latte

Med fare for måske at puste til en mindre relionskrig, så har jeg et lille spørgsmål.

Er der en type mælk der er bedre at steame end andet - eller er det teknikken der er afgørende ?

F.eks. bruger jeg selv Thiese Fedfri (0,05%) http://thise.eu/Produkter/SoedeProdukter/Fedtfri.asp, og mestrer ganske vist ikke at få den til at give et skum, som der kan laves Latte Art med.
    Men en efter min mening fornuftig latte.

Bruger jeg derimod sødmælk eller letmælk, er det meget nemmere at lave en ftyldig latte. Men det burde da ikke være fedt % som afgøre dette, for så skulle det jo tilsvarende være perfekt at bruge fløde eller andet med høj fedt %.

Men skyldes forskellen i virkeligheden teknik eller har fedt % så meget at sige ?

PS: Jeg var i tvivl om emnet hørte til under Latte Art - men da spørgsmålet ikke handler om Art men mere om principperne, lagde jeg det her.
    /Anders
    Lidt fattigere - men meget rigere

La Pavoni Stradivari SPH rosen træ, Reg Barber tamper, Mazzer Mini B poleret & valnød
    Simonelli Appia II - naturligvis "tunet" af Kaffemekka, Reg Barber 58,4mm tamper m. træ, Mazzer Mini B poleret & mahogni
    Hario Siphon
    HotTop 8828B
    Ascaso i-mini alu m. træ til Aeropress

Re:Fedfri eller Fed Latte

Hej
    Når man diskuterer, hvilken mælk, der egner sig bedst til cappucino/latte, så er det vigtigt at mælken har følgende egenskaber:

- Den skal smage godt sammen med kaffen.
    - Mælken skal kunne skummes til mikroskum.

For at tage det med smagen først, så gør en mælk med et højere fedtindhold, at drikken(cappucino/latte) får en mere fyldig smag. Samtidig overdøver mælken dog noget af kaffens smag, hvilket også er en af grundene til, at man normalt ikke bruger federe mælk end sødmælk. Ved at bruge en mere fedtfattig mælk vil så få en mere gennemtrængende smag af kaffe. Personligt bruger jeg selv sødmælk, da jeg synes det giver den bedste smag. Der er også nogen der bruger Cafémælk, som er en slags mellemting mellem let og sødmælk.

Mht. skumning af mælk, så er man normalt interesseret i at skumme mælken, så boblerne i mælken bliver så små som muligt, det såkaldte mikroskum. Som du selv skriver, er det svært at lave ordenligt mikroskum med mælk med et lavt fedtindhold. Min erfaring med f.eks. skummetmælk er i hvert fald, at det skummer for hurtigt op, samtidig med at luftboblerne bliver for store. Mælk med et højere fedtindhold synes jeg ikke skummer så hurtigt op, og med lidt øvelse kan man lave bedre skum end med skummetmælk.

Men skyldes forskellen i virkeligheden teknik eller har fedt % så meget at sige ?
    Det er i hvert fald min erfaring, fra da jeg begyndte at lave cappucinoer, at selve steaming-teknikken lærte rimelig hurtigt, og at det betyder en del hvilken mælk man bruger. Jeg synes ihvertfald, at det er svært at lave ordeligt skum med mælk med en lavere fedtprocent end letmælk.
    Rancilio Silvia
    Motta 58 mm konveks stamper
    Bodum stempelkande
    Knockbox af mærket skraldespand
    Forhåbentlig snart en bedre kværn...

Comment

Re:Fedfri eller Fed Latte

Vi bruger stortset altid kun minimælk til vores caps. Mest for ikke at indtage for meget fedt, da vi hurtigt drikker 3-4 caps på en normal hverdag. Min erfaring med minimælk er at det er let nok at lave ordentlig mikrobobler med det og det er også forholdsvis nemt at lave latteart. Når jeg engang i mellem bruger sødmælk, går det også ganske fornuftigt!

Der hvor jeg oplever en forskel er i 2 ting:
      1: smagen: med sødmælk, bliver caps\'ne selvfølgelig sødere og smager mere af mælk. Med minimælk, er der flere af kaffens aromaer der træder igennem og helheden smager ikke \"ens\", dvs, det er nemt at smage mælk og kaffe for sig.

2: konsistensen: Som sagt synes jeg det er nemt nok at få mikrobobler i minimælk, men det skiller hurtigt igen, så man får et lag af mikroskum og den tynde mælk nedenunder. Med sødmælk, holder den formen bedre, altså mælken er mere ensartet hele vejen igennem.

Min konklusion og erfaring er, at med sødmælk får man en mere ensartet cap. der smager sødere og hvor mælk og kaffe komplimentere hinanden rigtig godt!
      \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Working...
      X