Opslag

Collapse
No announcement yet.

Tryk....

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Tryk....

Jeg har nu fået kontrol over temperaturen i min Silvia så nu er turen kommet til trykket.

For det første forstår jeg ikke helt hvorfor man fra fabrikken har indstillet trykket noget højere end de 8-9 bar der må antages at være \"det korrekte\".

Nå, men det er jo en ret simpel sag rent faktisk at justere trykket, men jeg kunne godt tænke mig at kunne se hvad jeg laver. Til det skal jeg jo bruge et manometer. Og det optimale sted at måle trykket må vel være i selve bryghovedet, dvs at bruge et E61 manometer. Jeg ved kaffe-agenterne sælger disse til 500 kr, men det synes jeg egentlig er lige i overkanten. Er der nogen der ved hvor man kan købe et til mindre eller evt. har et de vil af med?
    Mazzer Mini E mod. B
    Mahlkönig K30
    Izzo Alex Duetto II
    Behmor 1600
    Torr Classic Tamper Grenadill

Re:Tryk....

Hej,

Iflg. Niels/KM skulle alle de \"nyere\" Silvia (som jeg også mener din er) faktisk komme med 9 bar ab fabrik, modsat 10-11 bar som tidligere.

Men jeg må tilstå at jeg ikke har checket min egen.
    Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
    Mario: Mahlkönig Vario, the Third
    Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
    Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

Comment

Jeg har netop lige prøveskudt et par shot, efter have have skruet en lille smule
      Ca. en kvart omgang på Møtrikken. Det har efter min foreløbige mening givet en LIDT blødere/Rundere smag i shots`ene. Det kræver egentligt kun en fastnøgle i størrelse 20.
      Astoria Sibilla
      Bestmax Filter
      Mazzer Major Electronic
      JURA X9

Comment

Der har, så vidt jeg husker det, været tale om at nogle brugere her på espressobar slår sig sammen om at indkøbe et bryghåndtag med integrert termometer og manomenter (SCAE device?), og så lade udstyret gå på skift - da det jo trods alt ikke er noget man er nødt til hele tiden at have fat på.

Om det blev til noget ved jeg ikke - men jeg er stadig interesseret.
        Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
        Østerbro

La Marzocco GS3
        Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

ja det var da egetligt også en glimrende ide, syntes godt jeg kan huske en eller anden tråd der omtaler det.
          Astoria Sibilla
          Bestmax Filter
          Mazzer Major Electronic
          JURA X9

Comment

Hej..

Den billige løsning er og tage spouten af dit portafilter..

Portafilteret i lommen, og så går du ned til din lokale vvs-pusher.

Køber et manometer som går til 16 bar.. + en omformer fra manometeret til 3/8\" gevind som er på portafilteret..
            Og da du har portafilteret med er du sikker på og få noget der passer..

Så får du lige en rulle teflontape med, samler tingene.. Og vupti..
            Et portafilter med manometer.. Pris omkring en 100-lap..

Og det er jo reelt noget man kun bruger 1 gang pr maskine..
            Hilsen Johnny

Faema Legend S1
            Faema MD3000 Touch
            Mahlkoenig Vario
            Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Comment

Journey wrote:
              Hej..

Køber et manometer som går til 16 bar.. + en omformer fra manometeret til 3/8\" gevind som er på portafilteret..

Glimrende & Billig måde at gøre det på :blink:
              Iøvrigt efter endnu et par shots er jeg nu helt sikker på at jeg har ramt endnu mere rigtigt end fabriksindstillingen på Silvia. Shots´ene er virkeligt blevet rundere i smagen, har iøvrigt brugt \"Aroma\" fra Kaffemekka til afprøvningen.
              Astoria Sibilla
              Bestmax Filter
              Mazzer Major Electronic
              JURA X9

Comment

Journey wrote:
                Hej..

Bortset fra at du er nødt til at bore et ca. 0,4 mm hul i enden for at få et gennemløb, der svarer til når du brygger espresso. Ellers vil pumpen bare blive ved med at prøve at arbejde trykket op og du får an falsk aflæsning.
                Klaus Thomsen
                World Barista Champion 2006
                Kig ind på vores Blog her
                The Coffee Collective

Comment

klaus wrote:
                  Journey wrote:
                  Hej..

Bortset fra at du er nødt til at bore et ca. 0,4 mm hul i enden for at få et gennemløb, der svarer til når du brygger espresso. Ellers vil pumpen bare blive ved med at prøve at arbejde trykket op og du får an falsk aflæsning.
                  Hej..

Okay.. jeg rodede lidt med det den gang jeg lavede mit..
                  Overvejede og lave det med et t-stykke og en justerbar hane.
                  Så kan man justere sig frem til 60 ml på ca 25 sek..
                  Men fik det bare aldrig lavet.. Kommer i version 2..

For og være helt ærlig troede jeg ikke det ville give det store udslag..

Men nu kommer version 2 i løbet af næste uge, Da jeg får min nye maskine sidst på ugen.. Og den skal jo helst toptunes..

Takker for inputet
                  Hilsen Johnny

Faema Legend S1
                  Faema MD3000 Touch
                  Mahlkoenig Vario
                  Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Comment

Working...
                  X