Opslag

Collapse
No announcement yet.

Bundløst portafilter

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Bundløst portafilter

Halløj

Jeg har kigget lidt at anskaffe mig et bundløst portafilter.. nogen der har erfaringer her jeg kan trække på? evt hvad jeg skal kigge efter?

Jeg vil kigge lidt på at lære at læse ekstraktionen, samt der er noget med at grundet \"manglende\" bund, skulle aroma og smag blive bedre i shottet.. er der nogen der har erfaringer med dette, og som evt kan dele lidt ud af dem?

Thanx :-)

Claus

Re:Bundløst portafilter

Hej Claus,

Jeg kan på det kraftigste anbefale et bundløst portafilter!
    Jeg bruger det hver dag på min Gaggic Classic, og det giver en utrolig mængde crema, hvilket indeholder alle smagsaromaerne i kaffen.
    Jeg har købt mit hos www.kaffeagenterne.dk, hvilke leverer til hele DK, og har en rigtig hyggelig butik i Århus.
    Go for it :P
    Silvia & Rocky
    Motta 58 mm. Tamper

Comment

Hej Claus,

Jeg er selv på udkig efter et - da jeg er startet med en billig maskine, Cipelletti c500 er det svært at finde da den er 57mm. Jeg overvejer derfor at lave min egen bundløse portafilter http://www.home-barista.com/espresso...ter-t1437.html, da det generelt giver mere crema og da man iagttage ekstraktionen kan man måske finde frem til fejlkilderne bag det ikke så gode skud
      Rocket Cellini Classic
      Mazzer Mini

Comment

Som de andre skriver, er det bundløse en super måde at tjekke sin kunnen og finde evt. fejlkilder, hvis shot\'et halter lidt. Samtidig sikre man minimal berøring - hvilket bestemt kun er godt for kaffen!

Bestemt et must have! B)
        - Mypressi Twist v2.
        - Mazzer Super Jolly
        - Porlex Håndkværn

Comment

er det den her fra kaffeagenterne du har ?

http://www.kaffe-agenterne.dk/produc...products_id=92

hehe mht at lave et selv, så tror jeg at jeg må stå over der.. med mine håndværker evner, ender jeg med at save skidtet midt over

tak for de hurtige svar tror nærmest straks jeg må få mig sådan en fætter.. sad og kiggede på http://www.home-barista.com/howto-ma...-espresso.html

sådan en triple ristretto lyder jo forfærdelig lækker.. men det kræver et større filter. (18-21 g).. som jeg umiddelbart ikke lige kan finde hos kaffeagenterne.. nogen der ved hvor jeg scorer mig sådan et ?

Comment

Jeg anskaffede mig et bundløst filter til Silvia for en lille måneds tid siden, og har stort set ikke benyttet det almindelige PF siden.

NB: Der fulgte faktisk et triplefilter (18-21g) med det bundløse PF (købt hos KaffeAgenterne...:-)
            Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
            Mario: Mahlkönig Vario, the Third
            Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
            Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

Comment

NB: Triplefilteret gi\'r en pænt brutal kop bønnesuppe, som jeg må tilstå at jeg finder lige i overkanten til min smag. Men meget sjovt at lege med...:-)
              Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
              Mario: Mahlkönig Vario, the Third
              Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
              Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

Comment

ahhh yes.. ser nu at der står der følger et triple filter med

Comment

Du kan jo ogsaa overveje at bestille en pose koffeinfri boenner med, hvis du skal hen og lege med trippelfilteret en aften ...:blink:
                  Mvh. Ole

Expobar Leva Dual Boiler - Macap M4D - TORR tamper - Gene Café

Comment

ELD wrote:
                    er det den her fra kaffeagenterne du har ?

http://www.kaffe-agenterne.dk/produc...products_id=92

hehe mht at lave et selv, så tror jeg at jeg må stå over der.. med mine håndværker evner, ender jeg med at save skidtet midt over

tak for de hurtige svar tror nærmest straks jeg må få mig sådan en fætter.. sad og kiggede på http://www.home-barista.com/howto-ma...-espresso.html

sådan en triple ristretto lyder jo forfærdelig lækker.. men det kræver et større filter. (18-21 g).. som jeg umiddelbart ikke lige kan finde hos kaffeagenterne.. nogen der ved hvor jeg scorer mig sådan et ?

Jep det er lige præcist den
                    Silvia & Rocky
                    Motta 58 mm. Tamper

Comment

smukt.. tak for svarene :-) hehe og ja.. kan godt være jeg skal have noget decaf hvis det er triple shots der skal leges med. ellers bliver det nogle lange nætter

Comment

Med fare for måske at spørge OT, vover jeg alligevel pelsen.

Jeg bruger selv et bundløst filter, men har ofte et problem med at det strinter - dvs. en eller flere tynde stråler til siden.
                        En lille opbyggelig historie fra Hobzon om at strinte kan findes her:
                        http://www.espressobar.dk/index.php?...5&catid=3#4575

Men hvad skyldes strint - for fint malet eller partikler der sætter sig i filteret ?
                        Jeg har checket for fastsidende kaffekorn, pustet med kompressor - men lige lidt hjælper det.

Eller kan det ganske enkelt skyldes for ringe filter (det originale) mangler faktisk huller, som ikke er boret/standset ud.
                        /Anders
                        Lidt fattigere - men meget rigere

La Pavoni Stradivari SPH rosen træ, Reg Barber tamper, Mazzer Mini B poleret & valnød
                        Simonelli Appia II - naturligvis "tunet" af Kaffemekka, Reg Barber 58,4mm tamper m. træ, Mazzer Mini B poleret & mahogni
                        Hario Siphon
                        HotTop 8828B
                        Ascaso i-mini alu m. træ til Aeropress

Comment

-Det problem med strintere tror jeg alle der kører m. bundløst filter har oplevet.
                          Jeg tror kun det er et spørgsmål om at distribuere kaffen mere omhyggeligt, for vandet får for nem passage på et givent sted i pucken, så det kan \"tisse\" lige igennem.
                          Mvh. Ole

Expobar Leva Dual Boiler - Macap M4D - TORR tamper - Gene Café

Comment

Jeg har netop købt det bundløse portafilter fra KaffeMekka. I min Vibiemme Jr. sidder filteret med håndtaget ret meget ude til venstre. Det har måske ikke nogen praktisk betydning, men når den er konstrueret til E61-bryghoved burde den så ikke sidde relativt lige?

Comment

Efter læsning af alle de her indlæg har jeg besluttet mig for at få mig taget sammen til at få lavet et bundløst af mit ene portafilter, længe planlagt men ikke ført ud i livet. Jeg er så heldig at kende en rigtig smed, som har læst tråden om gør det selv filtret igennem. Udover at være noget lamslået over at der eksisterer sites som espressobar er hans professionelle mening at den operation bør udføres med en hulsav. Jeg vil i næste uge besøge Per Smed med mit portafilter og dokumentere processen - og bede ham regne på hvad det ville koste med arbejdsløn og moms og regning osv hvis andre espressobar brugere skulle være interesserede - jeg kunne selv stå for post og porto og administration for at holde priserne nede.
                              /bjerner

Carimali Eta Beta

Comment

Working...
                              X