Opslag

Collapse
No announcement yet.

Tamperstørrelse

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Tamperstørrelse

Jeg har gået lidt og spekuleret i hvilken tamperstørrelse, der er bedste til min VBM domobar. Umiddelbart ville man jo sige 58 mm (j.f. http://www.risteriet.dk/catalog/prod...=4&postsid=35/), og jeg bruger i øjeblikket også en 58 mm Bumper tamper. Jeg synes dog ikke tamperen slutter til i kanterne, og oplever lidt \"slør\"/uensartet tamp med denne størrelse. Ved Reg Barber er det muligt at købe f.eks. 58,2mm, og mit spørgsmål lyder nu: Hvilken tamperstørrelse bruger du/I til jeres VBM (eller andre E61-gruppe-maskiner)?

Vh. Ole
    Rocket Appartamento (tidl ECM Giotto, Vibiemme Domobar SB)
    Mahlkönig Vario (tidl Mazzer Super Jolly, Ascaso I2)

Re:Tamperstørrelse

Ole wrote:
    Jeg har gået lidt og spekuleret i hvilken tamperstørrelse, der er bedste til min VBM domobar. Umiddelbart ville man jo sige 58 mm (j.f. http://www.risteriet.dk/catalog/prod...=4&postsid=35/), og jeg bruger i øjeblikket også en 58 mm Bumper tamper. Jeg synes dog ikke tamperen slutter til i kanterne, og oplever lidt \"slør\"/uensartet tamp med denne størrelse. Ved Reg Barber er det muligt at købe f.eks. 58,2mm, og mit spørgsmål lyder nu: Hvilken tamperstørrelse bruger du/I til jeres VBM (eller andre E61-gruppe-maskiner)?

Vh. Ole
    Det er et evigt tilbagevendende problem - nemlig at filterkurvene varierer temmelig meget i indvendig diameter, selvom de er samme fabrikat og model! Din 58 mm tamper er i teorien den rigtige, og jeg tror du bør kunne finde kurv der passer. Så den billigste løning er at tage din tamper med hen et sted hvor du kan købe en ny filterkurv. Prøv tamperen i alle kurvene og vælg den med det bedste fit. Alternativet er at købe en tamper der kan leveres i 58,x mm, såsom en Reg Barber. Dette er jo nok den dyre (men sjove) løsning
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Jeg købte en Reg Barber tamper med diameter 58,1 til min VBM kurv - det har været at foretrække i forhold til en 58mm, men 58,2 ville nok have været endnu bedre.
      Jeg ved ikke om 58,3 ville være for meget.. Har desværre ikke grejet til at måle min kurvs indre diameter.
      La Spaziale S1 Vivaldi Mini
      Macap M4
      Ascaso I-mini til stempel
      Gene Café
      Faema Faemina Anni 50

Comment

eller prøv at se om du kan finde en løsning hos pasmarose.de . En tysk butik der forhandler de fedeste stampere fra TORR. Jeg købte en 58mmplus til min Silvia. Den har et perfect fit, der gør at det ikke er nødvendigt at tappe på siden af pf (hvis man har den vane !).
        Prisen blev ca 400 dkr, pænt meget billigere end i dk.
        Mazzer Mini Electronic A
        TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
        Gene Café kafferister
        Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
        Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

MoBak wrote:
          Det er et evigt tilbagevendende problem - nemlig at filterkurvene varierer temmelig meget i indvendig diameter, selvom de er samme fabrikat og model! Din 58 mm tamper er i teorien den rigtige, og jeg tror du bør kunne finde kurv der passer. Så den billigste løning er at tage din tamper med hen et sted hvor du kan købe en ny filterkurv. Prøv tamperen i alle kurvene og vælg den med det bedste fit. Alternativet er at købe en tamper der kan leveres i 58,x mm, såsom en Reg Barber. Dette er jo nok den dyre (men sjove) løsning
          En mulighed kunne også værre at købe en Synesso filterkurve, den er præsis 58mm (synesso er super anale når det drejer sig om størrelsen på deres kurve).
          Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

EPO wrote:
            En mulighed kunne også værre at købe en Synesso filterkurve, den er præsis 58mm (synesso er super anale når det drejer sig om størrelsen på deres kurve).
            Og dem køber man hvor? Mon ikke vi hurtigt kunne samle en bestilling på en 10 stykker. Ved ikke om det er OT her, men det kan jo måske løse det indledende problem, som der blev spurgt til.

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

Comment

Jeg skal i hvert fald have fat i et par stykker!

Comment

Jacob wrote:
                Jeg skal i hvert fald have fat i et par stykker!
                Men ved du hvor de kan købes? Og passer de i et 58 mm E61 PF? Ellers hører det jo i hvert fald ikke til i denne tråd, da det er sådan ét Ole har.

La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter

Comment

Hej Ole, jeg bruger selv 58mm Reg Barber og synes ikke der er nogen problemer af den art, selv om jeg mistænker filtrene for at kunne udvide sig med tiden....det billigste for dig som måske kunne løse problemet og også bliver nævnt er at tage din tamper med ind i forretningen og finde det filter der passer dig/din tamper bedst.
                  Jeg ved ikke om disse skulle kunne løse problemet, man kan jo af gode grunde ikke lige tjekke med sin tamper medmindre risteriet måske skulle ligge inde med nogle af Synessoens filtre.
                  Fortid
                  La Marzocco GS3
                  Casadio Macinadosatore Istantaneo
                  Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
                  Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                  Pullman/Synesso ridgeless
                  Bumper TS
                  Motta Knockbox
                  Nutid
                  Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                  French Press-Bodum 4 cup

Comment

MoBak wrote:
                    Men ved du hvor de kan købes?
                    Jeg bad om at få et par stykker med næste gang TCC skulle have forsyninger, men det er rigtig længe siden efterhånden og jeg er helt holdt op (glemt) at spørge det sidste lange stykke tid.
                    Jeg spurgte også i Risteriet, men der var var lidt for tidligt. Nu de er blevet Synesso forhandler ville det nok være et godt sted at starte :dry:

Comment

MoBak wrote:
                      EPO wrote:
                      Og dem køber man hvor? Mon ikke vi hurtigt kunne samle en bestilling på en 10 stykker. Ved ikke om det er OT her, men det kan jo måske løse det indledende problem, som der blev spurgt til.
                      jeg har købt mine hos http://www.coffeetamper.com.au/
                      Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Hvordan er Synesso filteret i forhold til f.eks. La Morzocco filterkurven?

Hilsen Henrik
                        Henrik Palshøj

Comment

Tak for de mange gode inputs. Umiddelbart virker det jo lidt satset, at bestille en RB tamper over nettet uden først at prøve størrelsen i kurven. Mon ikke jeg kan kombinere en tur til København, med et besøg i Risteriet og så prøve størrelser der. (Da det højst sandsynligt skal være en Reg Barber tamper, jeg skal have) I samme omgang kunne man jo forhøre sig om Synesso kurve...
                          Rocket Appartamento (tidl ECM Giotto, Vibiemme Domobar SB)
                          Mahlkönig Vario (tidl Mazzer Super Jolly, Ascaso I2)

Comment

Ole wrote:
                            Tak for de mange gode inputs. Umiddelbart virker det jo lidt satset, at bestille en RB tamper over nettet uden først at prøve størrelsen i kurven. Mon ikke jeg kan kombinere en tur til København, med et besøg i Risteriet og så prøve størrelser der. (Da det højst sandsynligt skal være en Reg Barber tamper, jeg skal have) I samme omgang kunne man jo forhøre sig om Synesso kurve...
                            God ide....Synesso kurvene skulle iøvrigt også snart være at finde på Risteriets hjemmeside, hvis vi skal hode os til det danske
                            Fortid
                            La Marzocco GS3
                            Casadio Macinadosatore Istantaneo
                            Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
                            Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                            Pullman/Synesso ridgeless
                            Bumper TS
                            Motta Knockbox
                            Nutid
                            Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                            French Press-Bodum 4 cup

Comment

Working...
                            X