Opslag

Collapse
No announcement yet.

hvad heddet det jeg drikker ?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• hvad heddet det jeg drikker ?

Hejsa!
    Som nogen sikkert har set i mange af mine tidligere posts herinde, så har jeg haft nogle problemer med at få hele brygge processen til at fungere - noget som de fleste sikkert har været udsat for i starten.

Nu er det imidlertidligt ved at være drikkeligt, men i processen har jeg tillært mig en \"vane\" som måske har et navn.

I frustration over dyre bønner og dårlige resultater som var udrikkelige fandt jeg ud af at ved at toppe min dobbelte espresso med steamet mælk, samt lidt mælke skum så fik jeg et resultat som faktisk smager intenst og godt. Nu her efter teknikken er på plads og resultatet med almindelig espresso smager fortræffelig, så er den anden drik dog blevet lidt af en favorit.

Nu kommer så 1000 dollar spørgsmålet - hedder min drik noget / elller minder den om noget?

Mvh
    Ronni

Re:hvad heddet det jeg drikker ?

Lidt afhængigt af, hvor meget mælk du kommer på, lyder det lidt som en Machiato

Ja, man kan udvikle drikke tilfældigt. På et tidspunkt havde jeg altid dødtravlt for at nå et tog hver morgen og havde ikke altid tid til at vente på, at kaffen blev kold nok til at hælde ned. Derfor hældte jeg bare kold mælk i en dobbelt espresso.

Jeg ved godt, at det ikke burde smage godt, men jeg kan faktisk godt lide kombinationen af det kolde mælk og den runde espressosmag det giver (skal drikkes som hurtige shots).

Comment

Synes umiddelbart det lyder som en slags macchiato
      Mvh Morten

--------------------
      Lelit Bianca
      Mazzer Major Electronic
      Mahlkönig Vario
      Hario V60
      Hario 3 kops Siphon
      Hario Skerton

Comment

Hejsa igen - kanon, og sjovt at man rammer noget som er noget - troede egentligt at der var helt specielle regler for en macchiato.
        Men så må jeg lige få læst op den, og se om man kan forfine den lidt
        Tak for inputsene.

Comment

Der er i princippet også specielle regler for en macchiato. Macchiato betyder mærket, og drikken består oprindeligt at en espresso, som blot er \"mærket\" med mælkeskum. Dog bliver den mange steder lavet med en lille mængde steamet mælk og så mælkeskum på toppen. I mine øjne en god beslutning, som giver en rundere, mere harmonisk oplevelse af mælk og espresso.
          Udstyr
          Rancilio Silvia
          Mahlkönig Vario

Comment

Kunne også være en \"cortado\", men det er vist et spørgsmål om sprog (italiensk vs spansk/portugisisk):blink:
            P å fynsk er det \"kaff mæ lidt mææælk\":laugh:
            Vibiemme Domobar Jr ( Dual Boiler)
            Mazzer Mini electronic b
            Genecafe
            58 mm konveks Motta tamper

Comment

Hej en Macchiato betyder noget i retningen af plettet og derfor skal der ”rigtigt kun en plet skum på espressoen. En Cortado indeholder mere mælk (jeg mener at forholdet skal være 50/50) Derfor lyder der som at det er en Cortado du drikker.
              Izzo Alex Duetto III
              Mazzer Major E

Comment

Jeg synes man skal passe på med at hænge sig for meget i opskrifter. En cappuccino beskrives f.eks. normalt også som 1/3 espresso 1/3 varm mælk og 1/3 mælkeskum. JEg vil tro at det er en opskrift som de færreste af os herinde går efter, når vi laver cappuccino.

Hvad angår macchiato, så er den traditionelle udgave (også den udgave jeg foretrækker) ganske rigtigt blot \'plettet\' med et par skefulde steamet med. Men det mit indtryk at den mere gængse udgave af macchiatoen er den hvor man fylder espressokoppen så at sige. - Og derfor en lige så korrekt tilberedning af en macchiato som den traditionelle. Jeg vil også mene at de fleste espressokopper er så små, at selvom man fylder koppen med mælk, så er det stadig ikke 50/50,
                Mvh Morten

--------------------
                Lelit Bianca
                Mazzer Major Electronic
                Mahlkönig Vario
                Hario V60
                Hario 3 kops Siphon
                Hario Skerton

Comment

Gunde wrote:
                  Jeg synes man skal passe på med at hænge sig for meget i opskrifter. En cappuccino beskrives f.eks. normalt også som 1/3 espresso 1/3 varm mælk og 1/3 mælkeskum. JEg vil tro at det er en opskrift som de færreste af os herinde går efter, når vi laver cappuccino.
                  Den med 3 lige 1/3 er helt forkert. Det kan ikke lade sig gøre :angry: Jeg var meget forvirret over det meget længe og det kommer til udtryk i en meget gammel tråd herinde, hvor Klaus forklarede at det nok især er Mark Prince fra CoffeeGeek, der er skyld i denne definition.

Gunde wrote:
                  Jeg vil også mene at de fleste espressokopper er så små, at selvom man fylder koppen med mælk, så er det stadig ikke 50/50,
                  Med mindre man skyder single-shots
                  Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Den med 3 lige 1/3 er helt forkert. Det kan ikke lade sig gøre Jeg var meget forvirret over det meget længe og det kommer til udtryk i en meget gammel tråd herinde, hvor Klaus forklarede at det nok især er Mark Prince fra CoffeeGeek, der er skyld i denne definition.
                    Åh ja, det husker jeg også nu. Blev pointen ikke at man ikke skulle hænge sig i opskrifter. Mark Prince er en sjov type. Jeg har en stor respekt for ham, men han er en sjov type.

Med mindre man skyder single-shots
                    Har lige tjekket med min vægt, en TCC kop og lidt vand. En macchiato i den moderne variant, bliver akkurat (hvis man holder sig til 25 ml) 50/50 i en TCC kop, som ovenikøbet ikke er så stor.
                    Mvh Morten

--------------------
                    Lelit Bianca
                    Mazzer Major Electronic
                    Mahlkönig Vario
                    Hario V60
                    Hario 3 kops Siphon
                    Hario Skerton

Comment

Working...
                    X