Opslag

Collapse
No announcement yet.

Mere mørk crema sidst i skuddet

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Mere mørk crema sidst i skuddet

Hej!

Jeg prøver at ramme det så omtalte sweet spot, og synes også selv jeg gør fremskridt...

Mit problem er dog at jeg synes crema\'en for hurtigt bliver lys = underextraktion = måske for groft malet/for let tampet/for lav temperatur. Har brugt http://www.sweetmarias.com/espresso-crema.html som hjælp...

MEN hvis jeg maler finere eller tamper hårdere ender jeg med nærmest ingenting i koppen...

Det gør at jeg hælder til det med temperaturen. Er der en snild måde at tjekke temp på? Kan et stegetermometer i koppen give et ok billede eller er det bare total misvisende?

Har kigget lidt i tråden om Eric\'s device til E61-hovedet- og sådan en mod kommer vist på ønskesedlen:P

Hvis der er nogen af jer mere erfarne hjemme-baristi, som har nogle tips og tricks er I velkomne til at kommentere:silly:

Hav en god aften!
    Mvh Martin B!
    -----
    LMWDP #387

Arrarex Caravel (+ OE/HLE-ITT tamper 43,5 mm) - Mazzer Super Jolly
    AeroPress - Hario V60 - Wilfa WSCG-2 - Gene Café CBR-101

Re:Mere mørk crema sidst i skuddet

Martin B wrote:
    Hej!

Jeg prøver at ramme det så omtalte sweet spot, og synes også selv jeg gør fremskridt...

Mit problem er dog at jeg synes crema\'en for hurtigt bliver lys = underextraktion = måske for groft malet/for let tampet/for lav temperatur. Har brugt http://www.sweetmarias.com/espresso-crema.html som hjælp...

MEN hvis jeg maler finere eller tamper hårdere ender jeg med nærmest ingenting i koppen...

Det gør at jeg hælder til det med temperaturen. Er der en snild måde at tjekke temp på? Kan et stegetermometer i koppen give et ok billede eller er det bare total misvisende?

Har kigget lidt i tråden om Eric\'s device til E61-hovedet- og sådan en mod kommer vist på ønskesedlen:P

Hvis der er nogen af jer mere erfarne hjemme-baristi, som har nogle tips og tricks er I velkomne til at kommentere:silly:

Hav en god aften!
    Det er SLET ikke umuligt at din temp er for lav. Det er vist et ret ofte set problem på den \"lille\" domobar, at tempen er stillet for lavt fra fabrikken.

Det er ikke nemt/muligt at måle temperaturen uden at have udstyr til det (et PF med indbygget temp-føler og et godt multimeter), men måske kan du tage maskinen med hen hvor den er købt og få dem til at måle efter. Hvor er den købt?

Du kan jo også bare forsøge at skruet lidt op for temperaturen, men jeg ved ikke om det er nemt at ramme noget fornuftigt uden at have mulighed for at måle på den...
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Hej MoBak!

Den er købt hos KaffeMekka sidste sommer, og vi står faktisk og skal til Århus her i påsken. Tror du Niels har mulighed for at tjekke temp? Og ved du om det med at stille på temp er en indviklet operation?
      Mvh Martin B!
      -----
      LMWDP #387

Comment

Martin B wrote:
        Hej MoBak!

Den er købt hos KaffeMekka sidste sommer, og vi står faktisk og skal til Århus her i påsken. Tror du Niels har mulighed for at tjekke temp? Og ved du om det med at stille på temp er en indviklet operation?
        Det er meget nemt at justere temp. Under pladen til kopper er der i forreste højre hjørne et hul med en skrue. Hvis du strammer den (drejer med uret) skruer du op for varmen. Men det svære lidder i at vide hvor meget man justerer...

Hvis Niels har åbent i påsken er jeg overbevist om han gerne vil tjekke temperaturen for dig. Ring og lav en aftale med ham...

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

Comment

Det er allerede sket - han har åbent og vi tager VBM med til staden...
          Jeg regner også med at købe et par kilo Espressobar Blend. Hvordan rister I dem optimalt? Har som nævnt nederst en lånt Hearthware (IRoast)...
          Mvh Martin B!
          -----
          LMWDP #387

Comment

Hej igen!

Nu er vi lige kommet hjem fra Århus - konen kom i Ikea og jeg fik kaffe med hjem:silly:

Det blev til et par kilo EBEBTTOO og et kilo af KaffeMekkas Super Crema og et kilo EBEBTTON... Nu skal der ristes!

Der ud over fik vi Niels til at skrue 3-4 grader op for VBM og nu skulle vi gerne undgå blonding = mere mørk crema også til slut i skuddet.
            Og nu han havde den åben spændte han da også lige pumpen fast, så nu larmer maskinen næsten ikke:woohoo:

Sluttelig nævnte Niels en PID mod til Isomac Sapphir (ved ikke om stavningen er ok) og den skulle være nærmest identisk med VBM Domobar.
            Det skal undersøges - hvis der er nogen der ved noget om en tråd om dette, må I hjertens gerne smide en post eller PM.

God aften og god kaffe!
            Mvh Martin B!
            -----
            LMWDP #387

Comment

Det lyder som en god dag

Glæder mig til at høre, om temperaturændringen ændrer på blondingen.

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

Comment

Godmorgen!

Dagens første par skud har været væsentlig mere mørke i cremaen end tidligere, så der er sket noget...
                Men stadig er der knap 60 ml i glasset. Så nu er step 2 vist at prøve at dosere lidt mere i kurven.

The search continues...
                Mvh Martin B!
                -----
                LMWDP #387

Comment

Martin B wrote:
                  Godmorgen!

Dagens første par skud har været væsentlig mere mørke i cremaen end tidligere, så der er sket noget...
                  Men stadig er der knap 60 ml i glasset. Så nu er step 2 vist at prøve at dosere lidt mere i kurven.

The search continues...
                  Og det uundgåelige spørgsmål: Hvad med smagen? Bedre?

La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter

Comment

Jagten på The Sweet Spot fortsætter - i min naivitet håbede jeg nok at få en drømmekop her til morgen, men med den sædvanlige teske rørsukker var morgenkaffen mindst lige så god som før...

Så jo jeg er fortrøstningsfuld:-)

Men det ville da også være kedeligt KUN at lave super-espressi ville det ikke???

Har lige set lidt youtube med Klaus T på en Synesso, hvor han trækker et par skud og drikker dem rent. Enten rammer han det der spot eller også er han hard core vant til smagen! Hælder nok mest til at han er god til det han gør - man bliver vel ikke meister uden grund 8-)
                    Mvh Martin B!
                    -----
                    LMWDP #387

Comment

Working...
                    X