Opslag

Collapse
No announcement yet.

Erfaringer med 3 hulers steam tip på Silvia.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Erfaringer med 3 hulers steam tip på Silvia.

Jeg har efterhånden et godt tag på standard steam tippen på min Silvia, men lidt frustreret over at det kun var et lag på 2-3 cm (i en 0,6l kande) der var microskum.. Nå tænkte jeg en 3 hulers må være løsningen, så købt og monteret og efterprøvet (det er den fra agenterne). Men jeg syntes faktisk (efter 5-8 forsøg) ikke at resultatet er bedre, næsten tvært imod.. Er der noget man skal gøre anderledes???? Eller er det bare sådan det er når man ikke har en maskine med en stor steamer kedel?

Hilsen Henrik
    Henrik Palshøj

Re:Erfaringer med 3 hulers steam tip på Silvia.

Hej Henrik,

Jeg aldrig brugt andre steamtippe end den der fuldte med Silvia, men jeg synes heller ikke at jeg har haft behov.

Når jeg steamer bliver alt mælken mikroskum. Jeg er på det seneste begyndt at placere steamtippen blot en anelse til venstre for midt i mælken. Tidligere holdt jeg den nærmere kanten af kanden. Det har givet større kontrol over luftindtagelsen i mælken og også mere twirl.

Efter du har lavet shots, hvor lang tid venter du så med at steame? Jeg venter som regel et minuts tid. Det vigtigte er at gå i gang med at steame inden at lampen holder op med at lyse.
    Mvh Morten

--------------------
    Lelit Bianca
    Mazzer Major Electronic
    Mahlkönig Vario
    Hario V60
    Hario 3 kops Siphon
    Hario Skerton

Comment

Kom til at tænke på mælken. Hvilken slags mælk bruger du? Minimælk kan jeg IKKE steame ordentligt. Det deler sig i tyk skum og skummetmælksagtigt mælk.

Naturmælk bruger jeg ofte, jeg har dog lidt svært ved at steame den. Den bliver enten meget for tyk eller for tynd. Arlas Harmonie har jeg nemmere ved at steame, og Arla til trods, synes jeg ikke den smaget så skidt igen, faktisk helt ok.
      Mvh Morten

--------------------
      Lelit Bianca
      Mazzer Major Electronic
      Mahlkönig Vario
      Hario V60
      Hario 3 kops Siphon
      Hario Skerton

Comment

Gunde wrote:
        Hej Henrik,

Jeg aldrig brugt andre steamtippe end den der fuldte med Silvia, men jeg synes heller ikke at jeg har haft behov.
        Jeg har også været glad for den, men alle har snakket godt om 3 huls modellen

Når jeg steamer bliver alt mælken mikroskum. Jeg er på det seneste begyndt at placere steamtippen blot en anelse til venstre for midt i mælken. Tidligere holdt jeg den nærmere kanten af kanden. Det har givet større kontrol over luftindtagelsen i mælken og også mere twirl.
        Jeg starter i midten med at skumme mælken, og ved ca 40 grader hæver jeg kanden og tipper den lidt så lader trykket slynge mælken rundt

Efter du har lavet shots, hvor lang tid venter du så med at steame? Jeg venter som regel et minuts tid. Det vigtigte er at gå i gang med at steame inden at lampen holder op med at lyse.
        Ok jeg har altid ventet til lampen slukker, for så \"troede jeg\" at vandet var fuldt opvarmet, men jeg vil da prøve den anden model nu, og skifte tilbage til originalen.

Hilsen Henrik
        Henrik Palshøj

Comment

Jeg bruger normalt letmælk fra Irma, den økologiske... Men når kæresten ser den anden vej bruger jeg sødmælk, om ikke andet så bare et skvat sødmælk, og så efterfylder jeg med letmælk, aldrig minimælk, det er vand med hvid farve (min ydmyg holdning)..

Hilsen Henrik
          Henrik Palshøj

Comment

Jeg starter i midten med at skumme mælken, og ved ca 40 grader hæver jeg kanden og tipper den lidt så lader trykket slynge mælken rundt
            Får du ikke mælken slynget rundt i starten? Det burde du sagtens kunne.
            Mvh Morten

--------------------
            Lelit Bianca
            Mazzer Major Electronic
            Mahlkönig Vario
            Hario V60
            Hario 3 kops Siphon
            Hario Skerton

Comment

Jo men bruger mere tid på at få pumpet luft i mælken..
              Henrik Palshøj

Comment

Jeg har lige købt miss Silvia anno 2009 og der sidder en 3-huls dyse på som standard.
                Jeg har haft utrolig svært ved at få mælken til at swirle! Kun meget små \"bølger\" er det blevet til! Efter mange forskellige taktikker, prøvede jeg, efter at have haft dysehovedet i overfladen i lidt tid, at holde kandens ene kant næsten op mod dysehovedet (i skrå vinkel) og har erfaret, at de tre huller må komme rundt i hele kanden på den måde - mikroskummet bliver ihvertfald rigtig flot og godt cremet (letmælk fra naturmælk):cheer:

Comment

HenrikP wrote:
                  Jo men bruger mere tid på at få pumpet luft i mælken..
                  Man skal selvfølgelig ikke twirle for twirlingens skyld, men man kan \"sagtens\" hive luft ind i mælken mens man twirle. Tippen skal \"blot\" være lige under overfladen af mælken. Det giver sådan en nogenlunde regelmæssig swwuut swwuut lyd,

Jeg tror din metode med at nøjes med hive luft ind i starten og ikke også twirle, giver dig mikroskum i toppen, men ikke i hele mælken.
                  Mvh Morten

--------------------
                  Lelit Bianca
                  Mazzer Major Electronic
                  Mahlkönig Vario
                  Hario V60
                  Hario 3 kops Siphon
                  Hario Skerton

Comment

pfk wrote:
                    Jeg har lige købt miss Silvia anno 2009 og der sidder en 3-huls dyse på som standard.
                    Jeg har haft utrolig svært ved at få mælken til at swirle! Kun meget små \"bølger\" er det blevet til! Efter mange forskellige taktikker, prøvede jeg, efter at have haft dysehovedet i overfladen i lidt tid, at holde kandens ene kant næsten op mod dysehovedet (i skrå vinkel) og har erfaret, at de tre huller må komme rundt i hele kanden på den måde - mikroskummet bliver ihvertfald rigtig flot og godt cremet (letmælk fra naturmælk):cheer:
                    Hej pfk.

Det er rart at høre om den nye steam tip, og erfaringer fra den nye maskine. Tror jeg skifter tilbage til den gamle et huls og så op på hesten igen..
                    Henrik Palshøj

Comment

Vil fluks igang igen..
                      Henrik Palshøj

Comment

Jeg har for et par måneder skiftet til den 3-huls dyse fra agenterne, og har erfaret følgende:

Jeg fornemmer at der er et større hul areal i den 3 huls end i std. dysen, og Silvia går derfor hurtigere tør for damp med 3 huls dysen. Det er derfor meget vigtigt at der steames med lys i lampen, og derved power på varmelegmet. (den går ud ved ca 155 grader, og starter først igen ved ca 130 grader).

JEg syns selv jeg er blevet ret skrap til at steame med 3 huld dysen i 0,3 l kanden, som er den jeg oftest anvender. Jeg strækker til ca 35 grader med ca 75% åben for dampen, og sænker derefter dysen lidt længere ned og giver fuld gas, mens jeg holder dysen ca halvejs mellem center og fuld radius, det giver en fin svirvl, som så kan kontrolleres ved at varierer positionen lidt ude eller ind.

Jeg bruger sjældent 0,6 kanden, så min erfaring med denne er ikke så stor.

Jeg kører helst med Osted Letmælk..

Hjalle
                        Miss Silvia m. Manometer & PID
                        Rocky SD
                        Xpressivo Barista stamper
                        Behmor 1600

Comment

Jeg regner med at have et videokamera til rådighed snarligt, når Espressobars egen kamerapusher (læs: Roed) har fået det på lager, som jeg har bestilt, og sendt det afsted. Jeg regner i den forbindelse med at lave et par Silvia Steam videoer, når jeg nu skal teste det nye videokameras muligheder. Dem vil jeg naturligvis dele med jer andre.
                          Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                          Østerbro

La Marzocco GS3
                          Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hobzon wrote:
                            Jeg regner med at have et videokamera til rådighed snarligt, når Espressobars egen kamerapusher (læs: Roed) har fået det på lager, som jeg har bestilt, og sendt det afsted. Jeg regner i den forbindelse med at lave et par Silvia Steam videoer, når jeg nu skal teste det nye videokameras muligheder. Dem vil jeg naturligvis dele med jer andre.
                            Super Hobzon, det vil jeg glæde mg til, har tidligere haft stor glæde af dine videoer.

Stor hilsen Henrik
                            Henrik Palshøj

Comment

Hobzon wrote:
                              Går lige lidt OT, men da jeg ved at du er lidt af en kamera nørd, må jeg så spørge hvilket videokamera du har valgt? Jeg fik jo købt mig mit EOS 40D og er super tilfreds med det pris kontra ydelse. Nu overvejer jeg kraftigt at supplere med et videokamera (har en datter på 1 år, og der er bare ting man ikke kan fange i stillbilleder), men jeg ved ikke ret meget om emnet må jeg indrømme.
                              Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Working...
                              X