Opslag

Collapse
No announcement yet.

Trykmåling af Oscar

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Trykmåling af Oscar

Hej

Er der nogen der har pillet ved trykket på en Oscar?

For det første:
    Man kan jo ikke se brygtrykket på en Oscar og jeg har hørt.. fra jer herinde.. at der kan være problemer med trykket. Det er for højt generalt siger nogen.

Jeg kan ikke finde et håndtag der passer til min Oscar med manometer på og har derfor ledt lidt på nettet..

Her er hvad jeg fandt:
    http://coffeegeek.com/forums/espresso/machines/194464

Den hjemmebiksede ting ser da for fed ud og er en del billigere end de kr 250+ jeg har set at de koster for en ny.
    http://www.espressoparts.com/product...Gauge_Kit.html

For det andet:
    Hvordan ændre jeg så på trykket hvis det skulle vise sig at være for højt/lavt??

Jeg fandt en pdf af opbygningen af Oscar:
    http://www.risteriet.dk/catalog/pub/Oscar_Breakdown.pdf

Er det den på side 5 der har nummer 09200014? Det er lidt svært at hitte ud af, ud fra billedet.

Hol da det blev til en lang smørre! Håber der er en eller to der har tålmodighed til at læse og besvare dette..

Venlig hilsen Kasper
    Hjemme:
    ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
    La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
    Mazzer Robur E

Arbejde:
    ECM Michelangelo 2grp
    Mazzer Major

Re:Trykmåling af Oscar

Hvis det er 3/8 rørgevind på din portafiler så har jeg et manometer som du kan låne .send en pm
    Casadio Instantaneo

Comment

Er der virkelig ikke nogen der ved hvordan man ændre trykket på en Oscar???

Jeg fik med en del besvær samlet en trykmåler der virkede nogenlunde efter hensígten... Ja lige indtil at den formentlig bukkede under da manometeret var til trykluft og ikke 92 grader varmt vand under tryk. Den bøjede i den lille viser der viser hvor stort tryk der er. Måske den \'\'smeltede\'\'. :huh:

Hvor får man et manometer der er beregnet til vand?? Købte mit i Harald Nyborg.

Nå men da den virkede viste den at trykket lå på 10 bar og det er jo ikke iorden! Nu skal jeg bare ha stillet trykket korrekt. Jeg vil så nødigt undvære maskinen i en uge for at få trykket stillet af en reparatør..

Hjælp!!!

Kasper
      Hjemme:
      Mazzer Robur E

Arbejde:
      ECM Michelangelo 2grp
      Mazzer Major

Comment

inde i maskinen skulle gerne sidde en overtryks ventil... den ligner en møtrik, bare meget lang... ok jeg er ik så god til at forklare... Men hvis du kommer til nordsjælland med den skal jeg da se hvad jeg kan gøre... og det skal kun koste dig en kop kaffe Send endelig en PM hvis du er interesseret...
        \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Hej igen

Ja så fik jeg skruet låget at maskinen og fandt den der \'\'lange møtrik\'\'. Fik at vide fra moccashop at det er den der skrue der sidder inden i møtrikken man skulle skrue på.. Det gjorde jeg så uden resultat.
          Når jeg skruede den mod uret (skruede den ud) begyndte den på et tidspunkt at \'\'visle\'\' somom den skilte sig af med trykket. Så skruede jeg den en tand ind til den holdt op med at visle og der havde maskinen en alt for hurtig gennemløbstid.
          Det hjalp heller ikke at skrue den i bund (med uret), gennemløbstiden er stadig alt for hurtig selvom jeg har min Rocky på fineste instilling.

Er der andre skruer eller hva ved jeg man kan indstille på??

Der er ihverttilfælde et eller andet galt og det er pænt irriterende.

Jeg har iøvrigt lige bestilt 10 kg grønne bønner så nu skal der mixex og blandes... men først når maskinen virker.. Please help.

Kan det være en eller anden elektrisk dims der er defekt. Jeg har ikke den helt store viden på det område?

Venlig hilsen Kasper
          Hjemme:
          Mazzer Robur E

Arbejde:
          ECM Michelangelo 2grp
          Mazzer Major

Comment

Jeg kender ikke en Oscars indmad, men jeg vil anbefale at få fat i et manometer, inden du roder alt for meget med trykket på den. Det er jo nærmest umuligt at vide om en justeringsskrue skal drejen en kvart eller 7 omgange.
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Jeg fandt en pdf af opbygningen af Oscar: http://www.risteriet.dk/catalog/pub/Oscar_Breakdown.pdf

Er det den på side 5 der har nummer 09200014? Det er lidt svært at hitte ud af, ud fra billedet.
              Det er den på side 2 der har nummer 73012002

Jeg har et manometer du kan låne til at få det hele indstillet korrekt
              \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Ja det er jo også et andet broblem jeg er støt ind i.

Jeg købte et manometer i moccashop med et 3/8\'\' gevind som var lige til at skrue på. Nå jeg så ville måle trykket så stod det ud med vand. Jeg tror at vandet kommer ud mellem filteret og bryghåntaget. Jeg er dog ikke helt sikker på om det var der men det så ikke ud til at komme fra manometeret.
                Lige et par gange holdt den nogenlunde tæt og der lå trykket et sted mellem 10 og 11 bar.

BaristaDK hvad er det for et manometer du har?
                Hjemme:
                Mazzer Robur E

Arbejde:
                ECM Michelangelo 2grp
                Mazzer Major

Comment

Jeg har et af disse...: http://www.kaffe-agenterne.dk/produc...90eae957623165

Comment

Følger spændt med - kunne jo være min Oscar også skal have en tur

Har læst lidt på:
                    http://www.home-barista.com/espresso...ure-t7223.html

Og denne (der er et godt billede af OPV\'en):
                    http://www.home-barista.com/espresso...ure-t4374.html

Men er aldrig kommet videre :blink:

Er der nogen af jer der lader vand løbe igennem, når man måler trykket - som Klaus T forskriver?
                    Nuovo Simonelli Musica, Obel Mito Instantaneo 75

Comment

Zebracykel har du prøvet at trykmåle din Oscar, og hvis du har hvordan gjorde du så det?

Barista. Jeg tror at diameteren på din filterholder/trykmåler er for stor til min mansine. Jeg har haft lånt sådanne en og det duede ikke. Men tak for tilbudet.

http://www.home-barista.com/espresso...ure-t4374.html
                      Prøv at kikke på det første billed hvor han har skruet låget af hans Oscar. Nederst i højre hjørne står der 220 skrevet med en sølvfarvet sprittusch. Lige nord for det første 2-tal er der en 6 kantet lang \'\'møtrik\'\' med et lille hul i. det er den jeg har skruet på. Der sidder nemlig en skrue ind i den som man ikke kan se på billedet. Skruer man den helt ud sidder der en fjeder inde bag ved. Jeg troede at det var den jeg skulle skrue på.
                      Kikker man lidt længere ned på linket er der en der har sat en rød firkandt rundt om \'\'møtrik\'\' der ligner den jeg skruede på.. Er det den man regulerer trykket på??

Hvis jeg ikke kan fikse det selv må den jo ned til forhandleren.. Men så skal jeg jo undvære maskinen i gu\' ved hvor lang tid!!!!
                      Hjemme:
                      Mazzer Robur E

Arbejde:
                      ECM Michelangelo 2grp
                      Mazzer Major

Comment

Har ikke målt trykket endnu på Oscar. Men har lånt udstyret dertil - vender tilbage med hvordan jeg gjorde og hvad trykket var...

Mht. at stille trykket har jeg snakket med Kaffemekka - han er leveringsdygtig i en OPV, som jeg vil montere lidt ala det her:

http://coffeegeek.com/forums/espresso/machines/415791
                        eller
                        http://www.home-barista.com/espresso...ure-t7223.html

Men der går desværre lige noget tid, inden jeg kan få tid til at pusle med Oscar
                        Nuovo Simonelli Musica, Obel Mito Instantaneo 75

Comment

ja det er den med den røde firkant rundt om du skal skrue på for at regulere trykket...

Comment

Så er der nyt i sagen.

Jeg var nede med maskinen hos moccashop. Jeg ringede inden og han havde selv skilt en ad for at se på sagen med egne øjne. Da jeg så kom derned sagde han at man ikke kan stille på trykket på en Oscar. Han havde fundet frem til at maskinerne er forudinstillede til et sted mellem 14 og 16 bar som åbentbart er standart i USA. Oscar købt i USA kommer så med en justerbar OPV men det gør Oscar solgt på det europæiske marked sjovt nok ikke. Det er sgu da underligt.
                            Nå men han lovede at sætte sin repartør på sagen og finde en løsning... Hurra lys for enden af tunnelen. :cheer:

Jeg fik målt trykket præcist på min maskine og det gjorde jeg ved at montere http://www.moccashop.dk/product.asp?product=1308
                            Det var også det jeg gjorde første gang men denne gang fjernede jeg filtret så filterholderen blev skruet direkte op på gummiringen. Det hjalp! Min maskine målte imponerende 15 bar tryk.

Så tror sgu da fanden at jeg skal male kaffen på fineste indstilling plus at overdosere for at få en hæderlig espresso.

Glæder mig super meget til at få trykket ned og se om så ikke espressoen smager bedre. Det må den gøre!!

Vender tilbage med en opdatering når sjoveren er installeret.
                            Over and out.

Kasper

PS. tak for input.
                            Hjemme:
                            Mazzer Robur E

Arbejde:
                            ECM Michelangelo 2grp
                            Mazzer Major

Comment

Falckmanden wrote:
                              Jeg fik målt trykket præcist på min maskine og det gjorde jeg ved at montere http://www.moccashop.dk/product.asp?product=1308
                              Det var også det jeg gjorde første gang men denne gang fjernede jeg filtret så filterholderen blev skruet direkte op på gummiringen. Det hjalp! Min maskine målte imponerende 15 bar tryk.
                              :blink:

Så tror sgu da fanden at jeg skal male kaffen på fineste indstilling plus at overdosere for at få en hæderlig espresso.

Glæder mig super meget til at få trykket ned og se om så ikke espressoen smager bedre. Det må den gøre!!

Vender tilbage med en opdatering når sjoveren er installeret.
                              Ja tak, meget gerne. Og også gerne med en pris for modifikationen. Eller i det mindste en vejledning
                              Sage espressomaskine BES920UK
                              Nuova Simonelli Oscar
                              Mahlkönig Vario
                              Xpressivo Stamper
                              Gene Cafe
                              Bodum Antigua kværn

Comment

Working...
                              X