Opslag

Collapse
No announcement yet.

Problem med at få kaffen ud!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Problem med at få kaffen ud!

Hej der er fornyligt opstået et problem i den hjemmelige kaffebrygning.
    Jeg har i det sidste stykke tid ligget ret stabilt i mine maskiners indstillinger og fået et ret stabilt resultat.

Kværn: Macap m4d - (Indstillet på ca. 8)
    Maskine: Isomac Mondiale
    Stampning: Klikmåtte
    Gram til dobbelt shot:16-17 gram.
    Gennemløbstid 28 sek.
    Resultat: 50-60 ml espresso

Mit problem er nu at der er begyndt at komme nogle vanvittige skud frem.
    Dvs. Med de samme indstillinger kommer der pludselig kun 4-5 dråber ud over de 28 sek. Puckener helt hård, tør og porøs.

Vi troede at det kunne skyldes nogle nye bønner, men problemet forsætter med de gamle bønner også. Så problemet skyldes ikke bønnerne.

Jeg har oplevet at førske skud jeg laver bliver fint, dog lidt mindre mængde i resultatet (40-45 ml). Herefter bliver de næste skud som overnævnte. Ingen kaffe ud.

Hvad går der dog galt????

Håber at der er nogle derude der kan hjælpe da der er rimelig irreterene.
    Izzo Alex Duetto III
    Mazzer Major E

Re:Problem med at få kaffen ud!

!04 hits og ingen forslag?
    Izzo Alex Duetto III
    Mazzer Major E

Comment

Du må jo bare prøve at kværne lidt grovere og så ellers smage dig frem... Kaffen ændrer sig jo hele tiden, så du kan ikke regne med at de samme indstillinger gør sig gældende hele tiden og for alle kaffer...
      Jeg bruger gerne et par shots hver dag til at ramme det der smager bedst og nogle gange flere gange om dagen, da det ikke altid er det samme om morgenen som om aftenen...
      \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

I mine ører lyder det da mere som et problem med maskinen. Laver den tryk nok? Et vildt skud fra hoften ku være at din pumpe eller din overtryksventil spiller dig et puds, måske pga noget kalk eller skidt eller blot en defekt.
        Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Jeg er enig med Rune - hvis gennemløbstiden ændrer sig fra skud til skud med samme kaffe, formalingsgrad, mængde m.m. - så skal du nok gå efter trykket, pumpen - eller bedste gæt - overtryksventilen.

Kalk kan forårsage dette - prøv at drej lidt frem og tilbage på overtryksventil og se om det ikke hjælper. Og giv så maskinen en ordentlig afkalkning....
          /Thomas
          kaffeagenterne.dk - onlinesalg af rå og ristet kaffe samt udstyr.

[img size=300]http://www.kaffe-agenterne.dk/images/kaffeagenterne-logo_lille.gif[/img]

Comment

Hej gode bud, jeg tror dog ikke at det er nogle af de pågældende problemer. Det burde ikke være kalk maskinen er 3 måneder gammel har kun fået kildevand og der er monteret vandfilter i tanken.

Kværnen bliver jævnligt indstillet og det er ikke de små jævnelige indstillinger der skal til.
            Eksempel:
            Jeg lavede en kop om aftnen første blev fin, dog lidt langsom gennemløbstid. Næste skud blev som før omtalt til 4-5 dråber og helt tør puk. Næste hvor jeg kværnede væsentligt grovere kom der lidt mere ud og tredie skud hvor jeg kværnede helt groft (kværnen kan næsten ikke stilles grovere) blev \"god\".

Dagen efter Køre jeg en ny serie fra hvor jeg sluttede aften før:
            Første skud skylled lige igennem og jeg tror at den blev til noget i retningen af 200 ml. jeg stillede noget finer ca. til gårsdagens andet skud kaffen løb forsat alt for hurtigt igennem.
            Sidste skud var præcis der hvor gårsdagens første skud blev lavet og var lige som den skulle være.

Dvs at jeg startede med et godt skud og sluttede med et godt skud men undervejs og med 10-15 timers mellemrum ændrede forholdene sig radikalt for at komme tilbage til udgangspunkt????

Jeg forstår det ikke selv.
            Izzo Alex Duetto III
            Mazzer Major E

Comment

Når du kværner .. smider du så lidt ud i starten for at sikre \"frisk\" kaffe??

Hvis du brygger flere shots efter hinanden med samme formalingsgrad, vil det ændre gennemløbstiden??

Hvis det ikke er en defekt ... er der næsten kun omgivelserne tilbage ... temp og fugtighed.
              Administrator på EspressoBar
              Nuova Simonelli Appia 1.GR.
              Mazzer Kony Electronic

Comment

Hvis du ellers er 99,9% sikker på du holder din dosering, distribution og tampning konstant, så lyder det i mine ører meget mærkeligt at kaffen skulle kunne ændre sig så meget at du går fra et par dryp til 200ml med den ændring du skal foretage på din kværn. Det at kaffen ikke bliver fugtet ned gennem pucken lyder i mine ører som om der ikke er tryk nok. Kan du måle det?
                Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Kan man forestille sig, at der er en fejl på kværnen, således at den ikke kværner konsistent? Har du mulighed for at låne en anden kværn og/eller en anden maskine?
                  Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Hvis du ellers er 99,9% sikker på du holder din dosering, distribution og tampning konstant, så lyder det i mine ører meget mærkeligt at kaffen skulle kunne ændre sig så meget at du går fra et par dryp til 200ml med den ændring du skal foretage på din kværn. Det at kaffen ikke bliver fugtet ned gennem pucken lyder i mine ører som om der ikke er tryk nok. Kan du måle det?
                    Jeg har tjekket overtryks ventilen og den fungere, jeg har desværre ikke mulighed for at måle trykket, men ifølge nanometeret er trykket, som altid og mængden af vand uden modstand virker stabil. Også når jeg køre back flush virker det fint nok.

MoBak Kan man forestille sig, at der er en fejl på kværnen, således at den ikke kværner konsistent? Har du mulighed for at låne en anden kværn og/eller en anden maskine?
                    Jeg har desværre lige solgt min reserve kværn, men formalings graden \"ser\" fin ud når jeg kigger på den og den ændre sig også ret fint, når jeg ændre på formalingsgraden.

Jeg hælder personeligt selv til at der må være en usynelig defekt i selve maskinen men da den ike er købt i DK skal den sendes ned til Italy. Øv
                    Izzo Alex Duetto III
                    Mazzer Major E

Comment

Rocco wrote:
                      Jeg har desværre lige solgt min reserve kværn, men formalings graden \"ser\" fin ud når jeg kigger på den og den ændre sig også ret fint, når jeg ændre på formalingsgraden.

Jeg hælder personeligt selv til at der må være en usynelig defekt i selve maskinen men da den ike er købt i DK skal den sendes ned til Italy. Øv
                      Hvor bor du henne? Der er garanteret en venlig sjæl i nærheden af dig, der godt gider tage sin kværn under armen og komme og besøge dig (Hvis du bor i Østjylland, kommer jeg gerne forbi, når jeg kommer hjem fra Spanien). Så kunne man på den måde sikkert finde ud af, om det er kværnen eller maskinen der er problemet.
                      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Jeg bor i humlebæk og hvis du har mulighed er du mere end velkommen til at komme forbi med maskineriet...
                        \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Ja nu begynder der at blive mærkeligt, men heldigvis på den gode måde. De sidste to tage har været uden problemer jeg kværner lidt grovere end jeg normalt plejer, men ikke noget væsentligt.

Espressoerne er virkelige gode og smager rigtig godt.

Jeg begynder at tro at problemet måske kan have skyldes vejeret selv om det virker lidt utroligt.

Der har jo i en længer periode været ret stabilt højtryk og da problemet startede ændrede vejeret sig samtidig til lavtryk her i København med bla. torden.

Jeg ved ikke om det kan være medvirkende til så store udsving.

Jeg tror at det bedste er at se tiden an og køre en masse skud igennem for at se hvordan det hele reagere.

Tak for hjælpen til jer alle og de flinke tilbud om at prøve kværn. Desværre bor jeg nok lidt for langt væk til at klare turen på min cykel og en maskine tæt på 30 kg
                          Izzo Alex Duetto III
                          Mazzer Major E

Comment

Ifølge David C. Schomer er det sikkert rigeligt, at lufttryk og -fugtighed ændrer sig lidt. Han har da en malende beskrivelse i sin bog om et frisk pust fra havet, der smadrede hans shots, indtil han fik justeret på kværnen.

Mvh
                            Lars
                            Rancilio Silvia - PID
                            Rancilio Rocky
                            Gene Café
                            I-Roast
                            Stempelkande
                            Koge- og kaffekande...

Comment

Working...
                            X