Hej der er fornyligt opstået et problem i den hjemmelige kaffebrygning.
Jeg har i det sidste stykke tid ligget ret stabilt i mine maskiners indstillinger og fået et ret stabilt resultat.
Kværn: Macap m4d - (Indstillet på ca. 8)
Maskine: Isomac Mondiale
Stampning: Klikmåtte
Gram til dobbelt shot:16-17 gram.
Gennemløbstid 28 sek.
Resultat: 50-60 ml espresso
Mit problem er nu at der er begyndt at komme nogle vanvittige skud frem.
Dvs. Med de samme indstillinger kommer der pludselig kun 4-5 dråber ud over de 28 sek. Puckener helt hård, tør og porøs.
Vi troede at det kunne skyldes nogle nye bønner, men problemet forsætter med de gamle bønner også. Så problemet skyldes ikke bønnerne.
Jeg har oplevet at førske skud jeg laver bliver fint, dog lidt mindre mængde i resultatet (40-45 ml). Herefter bliver de næste skud som overnævnte. Ingen kaffe ud.
Hvad går der dog galt????
Håber at der er nogle derude der kan hjælpe da der er rimelig irreterene.
Jeg har i det sidste stykke tid ligget ret stabilt i mine maskiners indstillinger og fået et ret stabilt resultat.
Kværn: Macap m4d - (Indstillet på ca. 8)
Maskine: Isomac Mondiale
Stampning: Klikmåtte
Gram til dobbelt shot:16-17 gram.
Gennemløbstid 28 sek.
Resultat: 50-60 ml espresso
Mit problem er nu at der er begyndt at komme nogle vanvittige skud frem.
Dvs. Med de samme indstillinger kommer der pludselig kun 4-5 dråber ud over de 28 sek. Puckener helt hård, tør og porøs.
Vi troede at det kunne skyldes nogle nye bønner, men problemet forsætter med de gamle bønner også. Så problemet skyldes ikke bønnerne.
Jeg har oplevet at førske skud jeg laver bliver fint, dog lidt mindre mængde i resultatet (40-45 ml). Herefter bliver de næste skud som overnævnte. Ingen kaffe ud.
Hvad går der dog galt????
Håber at der er nogle derude der kan hjælpe da der er rimelig irreterene.
Comment