Opslag

Collapse
No announcement yet.

At steame mælk på en Silvia

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• At steame mælk på en Silvia

Hej alle.

Jeg har leget lidt med mit nye videokamera og har begået en DVD/Blue-Ray med en 12-minutters instruktionsvideo om kunsten at lave mikroskum på en Rancilio Silvia espressomaskine.

Da den i HD-kvalitet fylder 1,68 GB giver det ikke rigtig nogen mening at lægge denne til download.

Men jeg har lavet en udgave der kun fylder 125 Mb. Kvaliteten er ikke NÆR så god som i HD - men man kan nu alligevel se det man skal på den.

Jeg er MEGET interesseret i at høre om Silvia-ejerne synes den er brugbar, og jeg vil da tro at selv for dem der IKKE har en Silvia, er der måske lidt information, der kan bruges alligevel.

Min plan er at lave flere videoer om espresso og Silvia, og så ende med at have en hel DVD med et 60-90 minutters \"kaffe-kursus\". Når jeg får en ny espressomaskine, vil jeg nok også lave en DVD til denne.

Anyways - I er velkomne til at downloade den, og må meget gerne komme med kommentarer her i tråden.
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Re:At steame mælk på en Silvia

Kudos, Hobzon: Det er jo en helt fantastisk video, du dér har begået...:-)

Selv om jeg (selvsagt ial ubeskedenhed) mener efterhånden at have fået pænt styr på det dérsens koekstraktoppustning, så er der helt klart et par ting som din video giver adækvat anledning til at efterprøve...

Takker, bukker, nikker & nejer...:-D
    Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
    Mario: Mahlkönig Vario, the Third
    Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
    Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

Comment

Det er en rigtig god video, du har sat sammen. Udover det glimrende indhold, som du ahr valgt at tage med, kan jeg godt lide stemningen i videoen. Dejligt afslappet...
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Endnu et pletskud fra Hobzon

Siden jeg opdagede dette fremragende forum, har med interesse læst meget af det du har skrevet og været begejstret. Uden at forklejne de mange andre gode Spielbergere her i forum må jeg sige, at dette er det bedste jeg har set. \"I ro og mag for ældre seere\" Jeg glæder mig til flere instruktioner, selv om jeg ikke har en Silvia.

Rancilio Rocky nu til stempel/filter

Comment

Tak for kommentarerne... Er der slet ikke noget i synes mangler, eller som burde være gjort tydeligere?
          Østerbro

La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hej Hobzon

Jo der er noget der mangler... Jeg kan nemlig ikke se videoen??? Den siger bare \'\'Internet Explorer kan ikke vise websiden\'\'.

Hvorfor mon det??

Jeg vil meget gerne se den om muligt.

Kasper
            Hjemme:
            ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
            La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
            Mazzer Robur E

Arbejde:
            ECM Michelangelo 2grp
            Mazzer Major

Comment

Falckmanden wrote:
              Hej Hobzon

Jo der er noget der mangler... Jeg kan nemlig ikke se videoen??? Den siger bare \'\'Internet Explorer kan ikke vise websiden\'\'.

Hvorfor mon det??

Jeg vil meget gerne se den om muligt.

Kasper
              Prøv at højreklikke på linket og gem det på din PC ... plejer at virke ..
              Administrator på EspressoBar
              Nuova Simonelli Appia 1.GR.
              Mazzer Kony Electronic

Comment

Hej Først en flot meget og udførlig video du har lavet. Dog efter at have været til Latte art kursus hos TCC er der et par ting, som går lidt imod hvad jeg hørte der.

Efter du har opnået din skum og begyder på at slå de store bobler i stykker ved at lave rotation i mælken holder du steamern helt ud mod kanten. Det skulle bevirke af den/de holder på dyssen, som sidder der ikke får brugt deres potentielle kraft til at lave rotation, da den bliver skudt direkte ud i kanden og derved mister kraften i kanden og ikke i mælken.
                Hvis jeg forstod Klaus korrekt til kursuset skal steamern holdes mere centralt i kanden og så skal kanden tiltes indtil at den optimale rotation opstår.
                Jeg ved godt at det nok er lidt flue knepperi da du får en virkelig flot skum i videoen.
                Izzo Alex Duetto III
                Mazzer Major E

Comment

Jep så virkede det. Tak for hjælpen.

Super video. Ved ikke helt om den virker til min Oscar men det skal da prøves. Jeg gør noget lign. jeg får bare meget mere \'\'sving\'\' i mælken til sidst. Det selvom jeg har stoppet 2 af 4 huller på steamtippen. Jeg placere min tip mere centralt men skal da prøve din teknik.

over and out.
                  Hjemme:
                  ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
                  La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
                  Mazzer Robur E

Arbejde:
                  ECM Michelangelo 2grp
                  Mazzer Major

Comment

Hvor køber man det smarte Termometer ??
                    Rocket Cellini Classic
                    Mazzer Mini

Comment

duelund wrote:
                      Ja, det mangler jeg virkelig også! Det ku\' være rart med en støtte i form af tal, når man stadig er lidt grøn bønne!
                      Men det er tilsyneladende udsolgt overalt - nogen der ved, hvor det kan skaffes?

Flot video, Hobzon! Den kan ihvertfald bruges!!

Comment

Rocco wrote:
                        Hej Først en flot meget og udførlig video du har lavet. Dog efter at have været til Latte art kursus hos TCC er der et par ting, som går lidt imod hvad jeg hørte der.
                        Tak for kommentarerne. Nu ved jeg ikke hvilken maskine man brugte på kurset hos TCC - deres råd er måske mere generaliseret, end rettet mod en bestemt maskine med en bestemt steamtip.

Efter du har opnået din skum og begyder på at slå de store bobler i stykker ved at lave rotation i mælken holder du steamern helt ud mod kanten. Det skulle bevirke af den/de holder på dyssen, som sidder der ikke får brugt deres potentielle kraft til at lave rotation, da den bliver skudt direkte ud i kanden og derved mister kraften i kanden og ikke i mælken.
                        Hvis jeg forstod Klaus korrekt til kursuset skal steamern holdes mere centralt i kanden og så skal kanden tiltes indtil at den optimale rotation opstår.
                        Hvad angår min Silvia, så er det helt klart min erfaring, at man får bedre mikroskum når man i den sidste fase holder tippen ved kanten af kanden, fremfor længere inde mod midten. Jeg vil ikke afvise, at jeg kunne får endnu mere \"swirl\" i mælken, hvis jeg efter først at have fået \"det i gang\", kunne flytte tippen lidt længere ind mod midten (dog stadig i den ene side). Det vil jeg da prøve. Uanset hvad, synes jeg dog, at jeg opnår ganske fine resultater med min metode.

Tiltningen af kanden er AFGØRENDE både mens man strækker mælken, og når mikroskummet dannes, derom er der ingen tvivl.
                        Østerbro

La Marzocco GS3
                        Mahlkönig K30 Vario

Comment

duelund wrote:
                          Både Kaffeagenterne, Kaffe-Mekka, Risteriet og andre burde føre det.

Om det er på lager ved jeg til gengæld ikke, men det kan en telefonopringing vel afklare :-)
                          Østerbro

La Marzocco GS3
                          Mahlkönig K30 Vario

Comment

Det med at ikke at banke kanden i bordet havde jeg ikke lige spekuleret over! Det skal ihvertfald testes senere i aften:cheer:

Comment

Du har helt ret et er praksis et er teori og i praksis får du en virkelig flot skum. I teorien vil de huller der vender ind mod kanden ikke få det fulde udbytte af stykkel, da trykkel vil blive af bøjet og derved tabe dets energi når det rammer siden af kanden. Som jeg ser det på videoen er Silva steamer tip´s huller med skrå vinkel og derved rammer min et af hullerne direkte ud i kanden og skaber derfor ikke den optimal rotations kraft for det hul.
                              Izzo Alex Duetto III
                              Mazzer Major E

Comment

Working...
                              X