Opslag

Collapse
No announcement yet.

Espressoshot uden at tampe?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Espressoshot uden at tampe?

Hej,

Jeg har tidligere læst, at det skulle kunne lade sig gøre at lave et espressoshot helt uden at tampe forudsat man har en god kværn og en god distribution af kaffen i PF. Er der nogen der nogensinde har prøvet dette? Bare for at lege lidt, kunne jeg da godt tænke mig at prøve...

Jeg ved bare ikke helt hvordan man skal bære sig ad. Hvis man skal bruge den normale mængde kaffe, vil man jo ikke kunne sætte PF\'et i maskinen uden at mase kaffen op i brusehovedet. Skal man så bare gøre det, eller skal man måske bruge en triple filterkurv med kaffe til et dobbeltshot i?

Og sidst men ikke mindst. Giver ovenstående overhovedet nogen mening? :laugh:
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Re:Espressoshot uden at tampe?

Har ikke prøvet, men har nok heller ikke high end kværnen til det.
    Helt uden at tampe giver vel ikke helt mening. Man ser dog at nogle kaffé\'er der kun bruger den, på kværnen, påmonterede stamper, kan få et udemærket resultat.
    Det bryder dog med alle populære principper omkring ensartet distribution og om at undgå \"channeling\" i filterkurven.
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

Comment

Sonne wrote:
      Det bryder dog med alle populære principper omkring ensartet distribution og om at undgå \"channeling\" i filterkurven.
      Ja, det gør det. Men dog siger disse principper også, at distributionen er langt vigtigere end tampet.

Men du har ret - det giver sikkert ikke meget mening, men jeg kan godt lide at lege og har læst at det skulle kunne lade sig gøre og endda at nogen (få) sværger til det.

La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter

Comment

Hmm... har ikke hørt om det før, men som vi jo ved, så er tamping er videnskab på højde med raketfysik.

Umiddelbart vil jeg tro, at man får problemer med gennemløbstiden og channeling ved slet ikke at tampe.

Men vi glæder os da til at høre dine erfaringer Mobak
        Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Søren Wolder wrote:
          Men vi glæder os da til at høre dine erfaringer Mobak
          Dem skal I nok få at høre. Tror I ikke bedste bud er at lave et dobbeltshot i en trippel kurv? Og så stramme kværnen godt til? Jeg tror det bliver mit første forsøg i løbet af dagen :unsure:

La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter

Comment

husk regntøj og sydvest inden du fyrer de 9 bars tryk gennem dit bundløse portafilter...

-Og så må du megt gerne uploade et billede af dit kaffehjørne FØR og EFTER skuddet
            :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle:
            Expobar Brewtus II
            Macap MC4 stepless
            Gaggia MDF
            Heartware Precision
            Izzo tamper custom made konveks 58,4mm

Comment

Hehe, jeg prøvede det faktisk dengang - helt og aldeles uden succes. Gennemløbet var nu ikke det store problem, der var ingen svineri, og den løb kun lidt for hurtigt. Men det blev noget værre sprøjt :sick:

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

Comment

Working...
              X