Opslag

Collapse
No announcement yet.

Lille mælkekande

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Lille mælkekande

Jeg er på udkig efter en lille mælkekande til en dobbelt cortado.
    Jeg har en i størrelse 3,5 dl, men det irriterer mig lidt at jeg hælder størstedelen af den færdigt steamede mælk ud, fordi jeg kun skal bruge en lille smule til cortadoen.
    Derfor tænkte jeg at jeg ville købe en mindre mælkekande end de 3,5 dl, men jeg kan ikke finde en !

Findes den ?
    Har I nogen erfaring med at at steame mindre mælk i en mindre kande.
    Eller er jeg på vej ud i et kæmpe no-go ??

Filip
    Mazzer Mini Electronic A
    TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
    Gene Café kafferister
    Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
    Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Re:Lille mælkekande

Efter min mening er du på vej ud i et no-go.

Du kan sikkert godt finde en eller anden kande, men efter min mening rammer du den nedre grænse for hvor meget mælk man kan steame og samtidig få et godt resultat ud af.

Hvis du forsøger at steame f.eks. under en deciliter mælk vil det jo blive øjeblikkeligt varmt, og du vil ikke nå at få kørt luft ind i mælken før den er brændt på.
    Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Go go

Mindre mælk kræver mindre kande!

Et bud kunne være Illums Bolighus som for 3 år siden havde Alessi-kander i alle størrelser, men de koste det dobbelte af hvad vi er vandt til!

Jeg har lige testet 110 gram mælk i en 35cl\'er og det var for lidt mælk til den kande!
      - Men resultatet kan nu godt klemmes ned

Comment

Det er bare iorden det der Jacob! Jeg har selv store vanskeligheder med at steame små mængder mælk. Nogen tricks?
        Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Tricks? Det var ren overlevelse!

Comment

I forlængelse af mit ny indkøb af en ny steam tip, der i høj grad forlænger steamtiden, er der efter min mening ingen tvivl om, at en væsentlig faktor (udover teknik selvfølgelig...) i diskussionen er dampkapacitet forstået som den tid det tager at varme en given mængde væske op til en given temperatur. Jo langsommere jo bedre. (det er vel egentlig også pointen i skurkens indlæg).

Det var egentlig mest for at understrege at hhv. gode og dårlige erfaringer med små mængder mælk, måske hænger sammen med forskellige \"dampkapaciteter\".

Jeg vil i eftermiddag prøve at steame en lille portion mælk og se hvad der sker.
            Izzo Alex Duetto
            Casadio

Comment

Der burde være en \"restrictor\" i spidsen af damparmen man kunne skifte efterhånden som evnerne eller mælkemængden voksede

Comment

fandt den her kande hos ønskebasen
                http://www.onskebasen.dk/shop/103-ma...-25-1316p.html

370kr.......
                Mazzer Mini Electronic A
                Gene Café kafferister
                Mypressi Twist

Comment

ser sgu lige at Risteriet har en lille mælkekande str 0,28l, troede jeg havde kigget i alle dk netbutikker..

de har også en shotkande på 0,15l,
                  der står at den ikke er egnet til at steame mælk, men
                  hvis du er en hård barista kan du sikkert godt bruge den
                  skriver de
                  Mazzer Mini Electronic A
                  Gene Café kafferister
                  Mypressi Twist

Comment

RuneL wrote:
                    Der burde være en \"restrictor\" i spidsen af damparmen man kunne skifte efterhånden som evnerne eller mælkemængden voksede
                    Man kunne sagtens forstille sig et \"device\" du kunne skrue imellem steamtippen og steamarmen, som kunne justeres.
                    Izzo Alex Duetto
                    Casadio

Comment

Man kunne også lære ikke at åbne helt for den \'device\' man åbner og lukker for dampen med

Comment

Ahja, men der er jo så nogen \"devices\" hvor forskellen på 10% damp og 90% damp er nærmest ikke eksisterende.
                        Anyways, det er sikkert kun træning der skal til, jeg er bare træt af at der bliver (alt for meget) mælk i overskud når jeg kun laver en enkelt cappa til mig selv.

Comment

Det lyder godt nok kompliceret :huh:
                          Izzo Alex Duetto
                          Casadio

Comment

RuneL wrote:
                            Ahja, men der er jo så nogen \"devices\" hvor forskellen på 10% damp og 90% damp er nærmest ikke eksisterende.
                            Min egen er et godt eksemble!

Jeg ville finde den tip med de mindste huller og evt. blokere et af dem, hvis jeg skulle rode mere med de meget små mængder. Og måske sænke trykket i kedlen lidt.

Comment

har nu indkøbt en 35cl mælkekande hos Kontra..
                              det viste sig at den kande jeg havde var på 0,5 l :dry: :blush: pinligt, pinligt.

og jeg har nu steamet mælk i den for første gang, og det gik fint og uden problemer.
                              det virkede faktisk som om det var nemmere i den lille kande, selvom det gik lynhurtigt.
                              og dejligt at steame til 2 cortado´s istedet for 5 :blink:
                              Mazzer Mini Electronic A
                              Gene Café kafferister
                              Mypressi Twist

Comment

Working...
                              X