Opslag

Collapse
No announcement yet.

Brygning på HX

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Brygning på HX

Hej..

Mest til dem som har HX..

Når jeres maskine har stået i "tomgang" i et stykke tid.. Bruger i så en fremgangsmåde for at få bryggetemperaturen ned..

Jeg syntes ikke lige jeg kan finde den rette temp.. Mine skud er noget varme og måske tiltider bitter..

Kan dog sagtens lave kanon gode skud.. Men de er knap så konstante som på Silvia'en...

Det var mest sådan lige en fremgangsmåde.. Jeg har læst lidt rundt omkring på nettet.. Men de arbejder i temperatur..
    Og jeg har ikke lige noget og måle det med endnu..
    Hilsen Johnny

Faema Legend S1
    Faema MD3000 Touch
    Mahlkoenig Vario
    Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Re:Brygning på HX

Hej

Velkommen i HX klubben :silly: Fin maskine du har fået dig anskaffet.

Et par tommelfinger regeler jeg bruger.....

Når maskinen er varm og har stået stille i mere end 5 minutter siden sidste skud, flusher jeg ca. 180ml, venter ca. 30-45 sekunder inden der brygges.

Hvis maskinen er varm og har væretbrugtinden for de sidste 5 minutter, flusher jeg ca. 60ml inden der brygges.

Jeg bruger som regel det varme vand til at forvarme koppen med :-)

Læs evt mere her: http://www.home-barista.com/hx-love.html

Mvh
    Kim
    - La Spaziale S1 Dream
    - Bestmax S
    - Ceado E37S
    - Rancilio Rocky SD
    - Hottop B

Comment

Hej..

Okay.. det er alligevel noget vand der skal igennem.. Vil jeg lige få prøvet og rode med imorgen..
      Men nu har jeg da en ide om hvor jeg skal gå hennead, Selvf er de ikke ens på de forskellige maskiner..

Jeg har læst et eller andet sted på nettet, at på en HX må der gerne gå op til 10 sek inden de første dryp viser sig fra portafilteret..
      Pga Pre-infusion og sådan noget..
      Når man så timer sit shot Skal det så være fra man aktivere pumpen, eller fra de første dryp viser sig..

Eller passer det ikke med de 10 sek..
      Hilsen Johnny

Faema Legend S1
      Faema MD3000 Touch
      Mahlkoenig Vario
      Jura Ena 9 OneTouch

Comment

Hej..

Okay.. det er alligevel noget vand der skal igennem.. Vil jeg lige få prøvet og rode med imorgen..
        Men nu har jeg da en ide om hvor jeg skal gå hennead, Selvf er de ikke ens på de forskellige maskiner..

Jeg har læst et eller andet sted på nettet, at på en HX må der gerne gå op til 10 sek inden de første dryp viser sig fra portafilteret..
        Når man så timer sit shot Skal det så være fra man aktivere pumpen, eller fra de første dryp viser sig..

Hilsen Johnny

Faema Legend S1
        Faema MD3000 Touch
        Mahlkoenig Vario
        Jura Ena 9 OneTouch

Comment

Journey wrote:

Hejsa,

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg tror ikke det har så meget med HX at gøre som med typen af bryghovedet. Jeg tror det er ens for alle E61 hoveder. Min tager vel 6-8 sek. Du skal stadig time dit shot fra du aktiverer pumpen.
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

MoBak wrote:
            Jeg er ikke 100% sikker, men jeg tror ikke det har så meget med HX at gøre som med typen af bryghovedet. Jeg tror det er ens for alle E61 hoveder. Min tager vel 6-8 sek. Du skal stadig time dit shot fra du aktiverer pumpen.
            Osse sår'n jeg oplever det ...
            Administrator på EspressoBar
            Nuova Simonelli Appia 1.GR.
            Mazzer Kony Electronic

Comment

jeg aktiverer pumpen, venter til jeg kan høre at det overvarme vand er kommet ud (gruppehovedet hvæser ikke længere) så tæller jeg til 5-7 stykker (5-7 sekunder) inde i hovedet, slukker pumpen, sætter håndtaget i og starter pumpen med det samme - herefter finder jeg en kop at sætte under jeg får gennemgående gode skud på denne måde ..

jeg tjekkede temperaturen en overgang i denne proces og det passede cirka med at når gruppehovedet ikke hvæsede længere, så havde vandet ramt en 99-100 grader - og derefter passede det (cirka) med én grad pr sekund jeg lod pumpen køre .. så helt præcist er det ikke, men det virker - for mig ihvertfald
              you may think you can fly, but you better not try ...

IZZO VIVI | MACAP MC4 | ZASSENHAUS 156 | GENE CAFE | MOCCAMASTER | SWISSGOLD | BØNNER, KOPPER OSV

Comment

Journey wrote:
                Det var mest sådan lige en fremgangsmåde.. Jeg har læst lidt rundt omkring på nettet.. Men de arbejder i temperatur..
                Og jeg har ikke lige noget og måle det med endnu..
                Jeg fandt dette skema om cooling flush (se nedenfor) på Home Barista og da du (Journey), ligesom forfatteren, også har en Giotto, er det jo rigmeligt sammenlignligt.

Post edited by: Sonne, at: 2007/10/23 19:57
                La Marzocco GS/3 AV
                Mahlkönig K30 Vario
                Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                La Pavoni Professional
                Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                BLOG

Comment

Working...
                X