Opslag

Collapse
No announcement yet.

Fremtrylning af crema!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Fremtrylning af crema!

Jeg havde en lille snak med en af italiener jeg kender idag, hav gav mig et trick hvor man espressomaskinens vandtank kommer halv danskvand halv alm. vand i. Det skulle efter sigende give tonsvis af crema og smage som havde man kommet en lille smulemælk i sin espresso. Har lige prøvet det og rigtig nok spyttede den crema ud.

Er der andre der enten har hørt om dette og evt. prøvet det??
    Rancilio Silvia
    Rancilio Rocky
    Motta Kander
    Reg Barber Tamper, convex

Re:Fremtrylning af crema!

Det er mig nyt, jeg tror måske man kan spare lidt på danskvanden ved at bruge lidt friskere bønner, hvis man vil have en kop fuld crema.

/Wolff
    Fortid
    La Marzocco GS3
    Casadio Macinadosatore Istantaneo
    Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
    Reg Barber 58mm Anodized/Stål
    Pullman/Synesso ridgeless
    Bumper TS
    Motta Knockbox
    Nutid
    Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
    French Press-Bodum 4 cup

Comment

Var også min første tanke da jeg hørte det.

Gjorde det med helt friske bønner fra Risteriet. Et dobbelt skud med alm. vand og et dobbelt skud med halvt af hver, for at se forskellen.

Den crema der er der på billedet plejer der også at komme med et skud på alm. vand, cremaen forsvinder bare lidt igen bagefter. Med danskvanden blev cremaen der.
      Rancilio Silvia
      Rancilio Rocky
      Motta Kander

Comment

Fint nok...OT. hvordan ligger de så smagsmæsigt ?

/Wolff
        Fortid
        La Marzocco GS3
        Hottop KN8828-P

Bumper TS
        Motta Knockbox
        Nutid
        French Press-Bodum 4 cup

Comment

Det er da løgn!
          Det nævnte jeg som en joke i en tidligere tråd ang vandkvalitet.
          Og hvad skulle ideen med den falske crema så være.
          Hvis I har prøvet det eksperiment som TCC har lagt op til, hvor man smager på cremaen og kaffen uden crema så er ekstra \"falsk\" crema ikke noget man bør opsøge.
          Cremaen ( den naturlige) skal ses som et bevis på den gode ekstaktion og, synes jeg, smager godt sammen med resten af kaffen, men smager af akebæger i sig selv, sååååå.....
          Vibiemme Domobar Jr ( Dual Boiler)
          Mazzer Mini electronic b
          Genecafe
          58 mm konveks Motta tamper

Comment

Måske man skulle prøve at forsøde skuddet med en halv falske Cremant, eller en Coke Light...
            Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
            Mario: Mahlkönig Vario, the Third
            Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
            Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

Comment

Jeg er enig med OSB. Jeg synes ikke at crema er et mål i sig selv, men blot ét udtryk for en god ekstraktion. – Jeg bemærker også at der er forskel på espressoblandinger hvad angår crema, og at cremamængden i sig selv ikke er et udtryk for kvalitet. F.eks. producerer Risteriets Miscela Uno meget crema, mens TCCs espressoblanding ikke producerer nær så meget. Begge er gode blandinger, men TCCs synes jeg klart er den bedste af de to (i hvert fald som ren espresso).

James Hoffman har lavet en fin lille video, hvor han diskuterer crema. http://www.jimseven.com/2009/07/06/video-1-crema/ og TCC har ganske rigtigt også eksperimenteret med det: http://coffeecollective.blogspot.com...eed-crema.html .

Personligt er jeg heller ikke den store cremafan hvad angår smagen. Jeg rører altid rundt eller skubber cremaen væk, inden jeg drikker, men jeg elsker da en flot, tæt gyldenbrun crema, som ét udtryk for et lækkert shot. – Men det er selvfølgelig subjektivt; Hobzon er så vidt jeg husker, vild med crema.

Jeg er en stor fan af eksperimenter. F.eks Roeds, TCCs og James Hoffmans stempelkande teknik og sidstnævntes mokkakande teknik, har gjort underværker for min kaffe, og det er vel i høj grad eksperimenter, der bringer vores forståelse af kaffen og brygmetoder videre. Men danskvand i vandbeholderen synes jeg virker som en ”snydeteknik”, der blot forsøger at ”forbedre” et visuelt clue på et godt shot, men ikke selve shot kvaliteten.

- Men det når alt det er sagt, så er det da meget interessant Hvordan smager det?

Jeg prøvede sidste sommer nede hos TCC et andet eksperiment. Det var et espressoshot hældt ned over et glas med danskvand. Det var ok, men egentlig tror jeg kunne være bedre med frugtet SO kaffe og lidt isterninger og sukker. – Det skal jeg da hjem og prøve.
              Mvh Morten

--------------------
              Lelit Bianca
              Mazzer Major Electronic
              Mahlkönig Vario
              Hario V60
              Hario 3 kops Siphon
              Hario Skerton

Comment

mark.bourgh wrote:
                Er der andre der enten har hørt om dette og evt. prøvet det??
                Jeg har hørt Mark Prince nævne det i en bisætninge i sin podcast. Bare at han havde hørt om en fyr der gjorde. Formålet med at nævne det, var at det er vigtigt at overveje hvilken vand man bruger
                Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Dette var heller ikke ment som et alternativ til sin almindelige brygning

Men det smagte nu godt heh

Personligt vil jeg også selv gøre det på den måde jeg altid har gjort, bare et sjovt eksperiment og et fint eksempel på hvor stor forskel der kommer på kaffen alt efter hvilken vand man bruger.
                  Rancilio Silvia
                  Rancilio Rocky
                  Motta Kander

Comment

Coke Light i vandbeholderen, og så en Mentos i koppen inden man brygger. Så vil jeg love at der er crema for alle pengene
                    Administator på espressobar
                    Izzo Alex Duetto
                    Toper Cafemino
                    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Roed wrote:
                      Coke Light i vandbeholderen, og så en Mentos i koppen inden man brygger. Så vil jeg love at der er crema for alle pengene
                      Hahaha, super idé!
                      Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Nu når smagen alligevel ikke betyder noget, så kan man vel også tilsætte lidt Ajax og klorin for at få en flot hvid crema

/Wolff
                        Fortid
                        La Marzocco GS3
                        Hottop KN8828-P

Bumper TS
                        Motta Knockbox
                        Nutid
                        French Press-Bodum 4 cup

Comment

Wolff wrote:
                          Nu når smagen alligevel ikke betyder noget, så kan man vel også tilsætte lidt Ajax og klorin for at få en flot hvid crema

/Wolff
                          Så hellere noget fælgrens det kan da sætte gang i festen... :blink:

Comment

LSM wrote:
                            Wolff wrote:

/Wolff
                            Så hellere noget fælgrens det kan da sætte gang i festen... :blink:
                            Nix Nix. 12 gram kaffe & 2 gram kaustisk Soda pr. Shot er bare lykken
                            Astoria Sibilla
                            Bestmax Filter
                            Mazzer Major Electronic
                            JURA X9

Comment

Working...
                            X