Opslag

Collapse
No announcement yet.

Silvia: Svag pumpe?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Silvia: Svag pumpe?

Jeg syntes jeg har lidt problemer med at få stampet min kaffe korrekt. I hvertfald syntes jeg ikke jeg stamper det ret meget, før min Silvia bliver utrolig langsom. Jeg ved selvfølgelig godt at vandet ikke skal sjaske igennem bønnerne på 3 sek. Men når jeg læser hvor hurtigt folk laver 2-3 shot/14-21+ gram, så kan min Silvia ikke være med. Skal jeg bruge mit 21 grams filter, nærmer vi os nok de 45 sek for at lave ca 3 shots.
    Syntes ikke jeg stamper det ret hårdt. (Aner ikke hvor mange kilo det drejer sig om, men det er ca hvad jeg kan presse med 5 fingre på basen, uden stor anstrengelse)
    Til sammenligning virker min kammerats Ascaso Dream lidt ligeglad med om man stamper det med næsten al den vægt man kan smide på. Den skal nok få kørt vandet igennem alligevel. (Overdrivelse fremmer forståelsen)
    Er der noget galt med min Silvia? Den er kun 2 uger gammel. Og har altid opført sig sådan.
    Nogen måde at øge trykket på? Eller er det bare helt normalt?

Det skal da lige siges at når vandet endelig er igennem, så smager det da helt fint. Men det kunne da være dejligt hvis det kunne ske lidt hurtigere. Og har ikke nogen reference med den maskine. Så måske man endda kunne forbedre smagen.
    ECM Technika V Profi
    Eureka Atom 75

...and the trusty Moccamaster

Re:Silvia: Svag pumpe?

Hmmm .. Ascaso kører nok med 15bar, mod 9bar på Silvia.
    Vent med at justere trykket indtil du er sikker på om det står forkert.

Hvis du har et badevægt kan du måle hvor mange kg du stamper med ... den bør ligge omkring 15-20kg.

Kværn 14 gram ... stamp ... og juster din kværn, finere hvis det går for hurtigt ... grovere hvis det går for langsomt.

Alternativt ... slå hovedet sammen med en, som har \"styr\" på processen/Silvia, det plejer at give en \"aha\" oplevelse.

Hvor i landet holder du til????
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

Mine erfaringer med Silvia, siger mig at du faktisk kværner for fint, prøv at følg Zachos anvisninger. Har selv haft både en Dream & En Silvia og egentligt er det efter min overbevisning lettere at lave et super godt shot på Silvia end på Dream.
      Astoria Sibilla
      Bestmax Filter
      Mazzer Major Electronic
      JURA X9

Comment

ChrZacho: Holder til i Roskilde. Prøvede det med badevægten. Og den siger ca 15 kilo. Så det burde ikke være der problemet ligger. Men jeg tror lige jeg tager stopuret i brug og laver et 14 grams skud i stedet for de 21. (Som så faktisk er 29-30 gram jeg får proppet i, da jeg vejede efter..hmm)

Tyfon: Jeg prøvede også at kværne grovere. Og ja, så gik det klart hurtigere. Men umiddelbart blev det ikke så godt mht. smagen. Men kværnen er så også en billig Krupps til omkring 4-600 kr. Så det er klart at den ikke maler helt ensartet.
        Har så også prøvet en færdigmalet Lavazza nu her da jeg kom hjem. (Det var med de 29 gram, stampet ved ca 15 kilo) Der tog det mig nok 50+ sek at lave et tripple-shot. Tynd stråle. Dog pæn crema. Og smagen er ok. (Ikke fantastisk)

Men det kunne være super lige at snakke med nogen der har mere erfaring. Kunne i hvertfald godt tænke mig at dukke op til noget træf, eller lign.

Men tak for svarene indtil videre.

Forresten, er der nogen fare for pumpen står af, når den får lov at arbejde så \"hårdt\" og længe i de der ca 50 sek? Eller ville det hele bare ryge tilbage gennem 3-vejs ventilen og ned i drypbakken, hvis det bliver for meget?
        ECM Technika V Profi
        Eureka Atom 75

Comment

Som jeg husker Dobbeltfilteret til Silvia er det vistnok egentligt et 12 grams filter
          Mine bedste shots var dog med ca. 14 gram i dette filter. Jeg hælder helt klart til opfattelsen af at din kværn nok ikke yder Silvia retfærdighed. Lavazza kaffen ville jeg nok ikke helt stole på
          da den godtnok er kværnet, men muligvis kværnet for fint til Silvia. Egentligt er de ca. 15 kg. tryk også kun et fingerpeg. Du kan sgatens prøve med evt. et mindre tryk.
          der burde bestemt ikke ske noget med pumpen selv efter 50 sekunder.
          Astoria Sibilla
          Bestmax Filter
          Mazzer Major Electronic
          JURA X9

Comment

Så fik jeg prøvet med 14 gram i filtret (vejet) og 15 kilo på tamperen (vejet).
            Fik malet det en anelse grovere. Og nu var det pludselig helt anderledes.

Kørte 18 sek. og fik det her resultat:

Jaa, lidt sjasket i glasset, da jeg brugte det bundløse portafilter.

Umiddelbart lader det til det kører okay. Vil lige prøve at lave det en anelse finere. Og evt. tampe med et par kilo mere. Og ja, jeg tror nu nok den Lavazza er lidt for fin til Silvia. Hvor den på min kammerats Ascaso Dream flyder fint igennem, nok pga. det lidt højere tryk.
            ECM Technika V Profi
            Eureka Atom 75

Comment

Nu kan jeg ikke lige ud fra billedet se hvor stort dit shot er , men går udfra at der er lige omkr. 6 cl. er det korrekt ? Hvilken kaffe bruger du her ? Vil nok sige at når du som her har brugt et Bundløst filter, burde Cremaen nu nok være lidt højere.
              Astoria Sibilla
              Bestmax Filter
              Mazzer Major Electronic
              JURA X9

Comment

tyfon wrote:
                Nu kan jeg ikke lige ud fra billedet se hvor stort dit shot er , men går udfra at der er lige omkr. 6 cl. er det korrekt ? Hvilken kaffe bruger du her ? Vil nok sige at når du som her har brugt et Bundløst filter, burde Cremaen nu nok være lidt højere.
                6cl passer meget godt. Dog ikke målt præcist af. Og ja, der burde helt klart være mere crema. Og det kom der så også da jeg her for 20 min siden lavede samme str. shot, bare med en anelse finere bønner (Uno) Det var ikke half and half. Men det var tæt på. Og det tog mig 20 sek at lave dette shot. Og smagen var klart mere \"intens\" denne gang. Tror faktisk jeg har fundet den rette kombination nu. Det var lækkert. (Men der er altid plads til forbedring)
                ECM Technika V Profi
                Eureka Atom 75

Comment

Forbedringerne kommer stille & Roligt, det lyder som om du er på helt rette vej
                  Og Husk at det til syvende & sidst ikke er et spørgsmål om kun at bruge standarderne [15-20kgs tryk & 7-14 gram] Men bestemt også smagssanserne.
                  Astoria Sibilla
                  Bestmax Filter
                  Mazzer Major Electronic
                  JURA X9

Comment

Lige netop. Som nybegynder kan man bruge det som rette-snorer. Men i sidste ende er det jo resultatet der tæller. Det talte jeg også med min kammerat om. Men selvom det allerede er lykkedes mig at lave nogle ret gode kopper kaffe, så skal routinen lige ind og sætte sig, så man kan begynde at prøve sig lidt frem, samtidig med man faktisk ved hvad man laver ) (Så det ikke bare er tilfældigt)
                    ECM Technika V Profi
                    Eureka Atom 75

Comment

Adelgren wrote:
                      Lige netop. Som nybegynder kan man bruge det som rette-snorer. Men i sidste ende er det jo resultatet der tæller. Det talte jeg også med min kammerat om. Men selvom det allerede er lykkedes mig at lave nogle ret gode kopper kaffe, så skal routinen lige ind og sætte sig, så man kan begynde at prøve sig lidt frem, samtidig med man faktisk ved hvad man laver ) (Så det ikke bare er tilfældigt)
                      Godt at læse at det er begyndt at lykkes. Noget jeg har lagt mærke til, er at man, eller jeg i hvert fald, hele tiden sætter baren højere for hvornår jeg er tilfreds. Jeg synes hele tiden, at nu er jeg ved at få styr på det. Og sådan har har jeg efterhånden haft det et år. Om et år synes jeg sikkert også, at nu er jeg ved at få styr på det.
                      Mvh Morten

--------------------
                      Lelit Bianca
                      Mazzer Major Electronic
                      Mahlkönig Vario
                      Hario V60
                      Hario 3 kops Siphon
                      Hario Skerton

Comment

Gunde wrote:
                        Adelgren wrote:
                        Godt at læse at det er begyndt at lykkes. Noget jeg har lagt mærke til, er at man, eller jeg i hvert fald, hele tiden sætter baren højere for hvornår jeg er tilfreds. Jeg synes hele tiden, at nu er jeg ved at få styr på det. Og sådan har har jeg efterhånden haft det et år. Om et år synes jeg sikkert også, at nu er jeg ved at få styr på det.
                        Men det er jo heldigvis rigtig sundt at ha\' det sådan! Man kan altid kome tættere, men jeg tror at vejen til den perfekte espresso er uendelig lang!
                        - Mypressi Twist v2.
                        - Mazzer Super Jolly
                        - Porlex Håndkværn

Comment

Lige præcis!

Men noget andet jeg har oplevet, det er også at det kommer helt an på ens humør osv. Og så også lidt at man kan blive træt af den samme smag. Men er det reelt godt det man har gang i, så går der ikke længe før man er tilbage igen.
                          (Hvis det gav nogen mening)
                          ECM Technika V Profi
                          Eureka Atom 75

Comment

Working...
                          X