Opslag

Collapse
No announcement yet.

Crema, godt eller skidt?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Crema, godt eller skidt?

Inspireret af en anden tråd her på forum, kom jeg til at tænke på hvad I andre mener om crema, er det godt eller skidt og ikke mindst hvorfor?

Inspireret af TCC\'s blog og James H\'s video, gik jeg selv i gang med at teste hjemme i laboratoriet(og ja det foregik med hvid kittel).

Jeg synes klart, at jeg får den bedste smag og krop, ved at røre rundt i koppen og holde crema\'en væk med en teske.
    Jeg smagte min crema ren, og den smagte rent faktisk lige som at stikke tungen i et askebæger. HELT TØRT :S !!! Jeg prøvede også at skumme crema\'en væk, med det resultat, at min espresso manglede noget fylde. Hvis jeg drikker min espresso uden at røre rundt, skumme crema osv. oplevede jeg den som lag, der blandede sig inde i munden, dog var der en ubehagelig bitterhed, som jeg gerne ville være foruden.
    Interesant er også, at hvis man brygger sin espresso i et glas, lader den stå og iagtager den, vil man opdage at crema\'en ikke forsvinder opad, hvilket jeg først troede, men at den synker ned i glasset og resten af shottet. Om dette skyldes at crema\'en består mest af olier, hvor Co2\'en har sværere ved at trænge igennem, end ned i glasset hvor kaffen består af vand, skal jeg ikke gøre mig klog på.
    Underligt er det dog, at vi pænt venter på at vores kaffe efter rist, skal ramme den optimale dato, hvor størstedelen af Co2\'en er afgsset, men aromaerne stadig er bevaret, for herefter at forgude crema\'en og mængden heraf.

Det skal dog ikke forstås således at jeg fuldstændig vil undvære crema, for det er nu engang lettere at lave latteart, hvis man har lidt crema at gøre godt med. Ej heller vil jeg undvære den, for den fylde den tilfører kroppen i koppen, men bitterheden og tørheden kan jeg sagtens være foruden. Jeg kan heller ikke komme uden om, at crema muligvis er et tegn på friskheden af den ristede kaffe.

Jeg håber I andre vil bidrage til denne diskusion, da jeg synes det er et emne vi ikke før har haft så meget oppe at vende, og hvilket kaffeforum vil det være, hvis ikke vi for diskuteret alle aspekter af vores dejlig, om dog til tider frustrerende, hobby.

Mvh
    Daniel K. Sommer
    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Re:Crema, godt eller skidt?

Hej Daniel,

der har kørt en lignende diskussion tidligere som måske kan belyse emnet lidt.
    http://www.espressobar.dk/index.php?...0&limitstart=0
    Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Ja den har jeg læst Rune, men synes den er kørt lidt død og lidt af sporet, derfor tager jeg emnet op igen. Det kunne Jo også være der vr nogen nye der havde noget at tilføje, eller gamle der havde gjort sig nogle nye opdagelser og iagtagelser. Så jeg håber da vi kan køre diskussionen lidt videre.
      \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Jeg begyndte for nogle måneder siden at røre i min espresso, primært fordi jeg oplevede at jeg kom igennem flere forskellige smagslag, hvor nogle var helt fantasiske og andre jeg slet ikke kunne lide. Så begyndte jeg at røre i min espresso for at få blandet disse \"lag\".

Det synes jeg, at det giver en mere fuldendt smag.

Crema\'en har jeg dog aldrig prøvet decideret at smage på, eller undgå ... Måske det var værd at forske noget mere i
        85% of the worlds work is done by people who dont feel very well
        -- Winston Churchill

Comment

Ingen andre der vil byde ind?

Comment

Jeg bryder mig heller ikke om cremaen, har dog ikke decideret testet hvordan den smager og dens effekter på shottets smag. Jeg har dog konstateret at jeg bedst kan lide et shot, hvor jeg har rørt rundt.

Nogle gange skubber jeg blot cremaen lidt væk. Det bevarer lagdelingen i shottet, som jeg også er meget begejsteret for i visse kaffer. Idido f.eks har en intens bolsche sødme sidst i bunden af shottet, som jeg går glip af hvis jeg rør rundt.
            Mvh Morten

--------------------
            Lelit Bianca
            Mazzer Major Electronic
            Mahlkönig Vario
            Hario V60
            Hario 3 kops Siphon
            Hario Skerton

Comment

OK. Så byder jeg da ind med lidt.

Jeg drikker stadig mine espressoer med crema - oftest rørt rundt et par gange, så det første smagsindtryk ikke er domineret af cremaens bitterhed og for at \'smadre\' cremaen en smule. Der ligger også typisk en stor del sødme og syrlighed i bunden af koppen, jeg gerne vil opleve i første tår.

Men det er sjovt at drikke en espresso uden crema i ny og næ. Det smager jo fantastisk. Derimod føles det som en straf at smage på cremaen alene.

Vi er også begyndt en gang imellem at servere enkelte espressoer i vores lille cappuccino kop - det ændrer smagen ret meget idet cremaen bliver tynd pga koppens større overflade. Plus at man får næsen helt ned i koppen mens man drikker og dermed oplever man aromaerne endnu mere.

Dér hvor vi ikke vil have crema er f.eks. på vores americanoer. Vi skimmer altid americanoerne for at fjerne den rest bitterhed, cremaen ellers giver.

I mælkedrikkene er vi også meget bevidste om at få cremaen blandet godt ud i mælken. Synes ikke det smager ret godt med sådan en helt bitter crema-mælkeskum. Balancen mellem af have kaffesmagen overfor mælkesmagen og beholde en flot kontrast er hele kunsten, som jeg ser det.

Nå, nu har jeg budt lidt ind...
              Klaus Thomsen
              World Barista Champion 2006
              Kig ind på vores Blog her
              The Coffee Collective

Comment

Klaus, har i prøvet at lave mælkedrikkene hvor i tager crema\'en af først?
                Mon de så mister for meget kaffesmag kontra mælkesmag?

Hvorfor drikker du stadig espresso med crema? Gavner det noget overhovedet?

Comment

Working...
                X