Opslag

Collapse
No announcement yet.

Hvilken type stamper giver den bedste kaffe????

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvilken type stamper giver den bedste kaffe????

Hej.

Er der nogle som kan videre erfaringmht. om man skal bruge US eller Euro-shape eller traditionel flad bund på sin stamper.

Er der nogen smagsforskel eller andet, eller er det mere et stil-valg?

Re:Hvilken type stamper giver den bedste kaffe????

Hej..

Nu skriver du ikke hvad for en maskine du har.. Men jeg vil gerne komme med mine erfaringer..

Da jeg købte min Rancilio Silvia købte jeg også en flad tamper..
    Med den syntes jeg at, når jeg bryggede espresso'en. Så startede den yderest og så arbejde den sig ind mod midten..
    Og jeg havde en del problemer med "channeling" (kanaler hvor vandet løber i, udenom kaffen) i siderne af filteret..

Så købte jeg mig en konveks tamper fra kaffe agenterne, om det er en us curve eller euro-shape ved jeg ikke.
    Og der må jeg sige at jeg blev overrasket, med et slag var min side "channeling" stort set væk. Og kaffen kom nu jævnt over hele overfladen..
    Jeg troede faktisk ikke at der kunne være så stor forskel.. Men jeg har stort set ikke brugt den flade tamper siden..

Jeg ville i hvertfald ikke købe andet end en konveks tamper.. Det er helt sikkert..
    Nu har jeg en ECM Giotto, men jeg skal være ærlig og sige at jeg ikke har prøvet med den flade tamper, efter jeg har fået den..

Nu jeg kommer til og tænke på det, kunne det være jeg skulle lave en test en dag.. Bare for at se om forskellen er lige så stor på en Giotto som på Silvia'en..
    Hilsen Johnny

Faema Legend S1
    Faema MD3000 Touch
    Mahlkoenig Vario
    Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Comment

Hej Nicolai

Først og fremmest velkommen til EspressoBar.

Jeg har selv kun haft konvekse tampere, så jeg har ikke rigtigt noget sammenligningsgrundlag.

Så jeg vil bare henvise til denne artikel fra CoffeeGeek, hvor der bl.a. står lidt om emnet: Tamping Science

Du kan også tage et kig på denne tråd om præcis det samme. Der er mange gode argumenter: Curved or flat tamper
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Jeg oplevede det samme som Journey allerede har beskrevet så smukt ovenfor, da jeg skiftede min flade tamper ud med en konveks Ergo Packer.

/Kim
        - La Spaziale S1 Dream
        - Bestmax S
        - Ceado E37S
        - Rancilio Rocky SD
        - Hottop B

Comment

hejsa , har selv en Silvia , og kan på det vameste anbefale denne , læs evt. anmeldelserne nedenunder

Fortid
          La Marzocco GS3
          Casadio Macinadosatore Istantaneo
          Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
          Reg Barber 58mm Anodized/Stål
          Pullman/Synesso ridgeless
          Bumper TS
          Motta Knockbox
          Nutid
          Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
          French Press-Bodum 4 cup

Comment

Jeg kunne ikke komme med en bedre beskrivelse af forskellen mellem flat og curved end den journey gir.
            Med hensyn til forskelen mellem US og Euro curved, så er der efte min erfaring ikke den store foreskel på en 58 mm maskine, men på min gamle la pavoni som var 49 mm var det rimelig stor forskel på US og Euro i Euro'ens favør.
            Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Hej..

Så fik jeg lige testet den flade tamper på giotto'en..

Og må sige at problemet er det samme som jeg havde på Silvia'en..

Kaffen starter ude i kanten af filteret og arbejder sig ind mod midten.. Jeg har prøvet 10 - 15 skud og alle med samme resultat..

Jeg vil derfor sige til folk som skal ud og købe tamper.. Køb en konveks.. Det virker og er efter min mening meget bedre end de falde tampere..

Fremover vil min flade tampers fornemmeste opgave være og sørger for at, der i en cirkelformet ring med en diameter på 58 mm, aldrig kommer støv igen.. :silly:

Hehe.. nej men jeg vil helt klart bruge min konvekse tamper fremover..
              Hilsen Johnny

Faema Legend S1
              Faema MD3000 Touch
              Mahlkoenig Vario
              Jura Ena 9 OneTouch

Comment

100 tak for de mange input.....

Jeg må opgradere min stamper i forbindelse med julen kan jeg se :-)

Mit nye kaffesetup (Expobar Brewtus II og Macap mc4 trinløs kværn) giver mig lidt "udfordringer" i øjeblikket med hensyn til channeling når jeg bruger en flad stamper, og det selvom jeg har testet med flere forskellige stampeteknikker.
                Expobar Brewtus II
                Macap MC4 stepless
                Gaggia MDF
                Heartware Precision
                Izzo tamper custom made konveks 58,4mm

Comment

I bund og grund er det vel en smag sag... det er klart at en konvex "presser" kaffen mere ud mod siderne så man får mindre "huller" i kaffen, men man kan nu også bare lade være med at banke så meget på siden af filtret
                  \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Hej..

Ja det kan man sige.. Men jeg prøvede både med og slå og uden.. Det gav ingen forskel..
                    Jeg fik alligevel channeling i siderne..
                    Hilsen Johnny

Faema Legend S1
                    Faema MD3000 Touch
                    Mahlkoenig Vario
                    Jura Ena 9 OneTouch

Comment

Så melder der sig lige et nyt spørgsmål til samme emne:

Hvor stor kan man lave stamperen uden at den sidder fast i portafilteret?

Min Expobar har jeg målt til 59 mm med skydelærer i indvendigt mål.

På risteriets hjemmeside kan jeg læse mig til at man bør vælge en stamper som er ca 1mm mindre i diameter, hvilket i dennet tilfælde så giver en stamperdiameter på 58mm.

Jeg kunne måske hælde til at stamperen så bør være 58,5 mm i diameter da det så giver mulighed for at minimere channeling yderligere (uden at stamperen bider i filteret).

på min gamle gaggia fik jeg specialfremstilet en stamper for at ramme så præcist som muligt (og det er min intention at gøre det samme med min nye maskine, dennegang bare som konveks stamper i stedet for flad).

Alternativt sælger reg barber stampere i større diameter end 58 mm direkte fra deres hjemmeside.

Er der nogle som har flere erfaringer at dele ud af i denne sammenhæng så må I gerne byde ind

:huh:
                      Expobar Brewtus II
                      Macap MC4 stepless
                      Gaggia MDF
                      Heartware Precision
                      Izzo tamper custom made konveks 58,4mm

Comment

Working...
                      X