Opslag

Collapse
No announcement yet.

Mælkekande type.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Mælkekande type.

Hej alle.

Min kæreste vil gerne give mig en ekstra mælkekande, supplement til mine 0,6 l... Dejligt.

Men sider lidt og tæller fingre, er Motta en bedre kande end den normale kande, kan se at formen er lidt anderledes, så jeg tænker om den giver en bedre svirvel?

Det står mellem normal 0,9l og Motta 0,75 (eller 1 L)

Hvad siger erfaringerne?

Hilsen Henrik aka Spørge Jørgen!
    Henrik Palshøj

Re:Mælkekande type.

Jeg ville gå efter en 0.35 ca.... alessi har lavet nogle rigtig flotte nogle, som vist også er ret gode... men ellers er der både motta og de normale i 0,35
    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

1 liter er altså en ordentlig spand. Jeg har Motta 0.75, 0.50 og 0.35 samt en billig 0.50 fra Imerco eller noget i den stil. Jeg får ikke bedre swirl i Motta kanden end i den billigere, ej heller bedre mikroskum. Motta\'en er bare tungere og lækrere i det.

Kunne også godt tænkte mig nogle kander fra Alessi en gang, de skulle også være virkelig kvali.
      Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Afhængigt af hvor mange mælkedrikke du vil lave ad gangen, så er det min erfaring at man med en 0,35 kande kan skumme mælk sådan ca til to normale cappaer eller til én dobbelt. Med en 0,6 kande kan du steame mælk til to store cappaer uden problemer.
        Da jeg formoder de fleste hjemmebaristaer laver to skud og derefter fuldfører cappaerne med mælk syns jeg i virkeligheden en 0,6 kande er den mest all-round duelige kande som osse kan klare at lave en latte med masser af mælk.

Jeg har en enkelt motta-kande som udover at være tungere ikke er en fis bedre end min billige 0,6 kande, som jeg faktisk foretrækker at bruge. Jo tyndere metallet er jo hurtigere er det at mærke mælkens temperatur. Vi burde ha nogen i alu!
        Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

RuneL wrote:
          Jeg har en enkelt motta-kande som udover at være tungere ikke er en fis bedre end min billige 0,6 kande, som jeg faktisk foretrækker at bruge. Jo tyndere metallet er jo hurtigere er det at mærke mælkens temperatur. Vi burde ha nogen i alu!
          Jeg har læst folk der påstår at den større mængde metal i kanden gør at man har lidt længere tid at få luft ind i mælken på... tror dog det er temmelig overdrevet.
          Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Skurken wrote:
            RuneL wrote:
            Jeg har læst folk der påstår at den større mængde metal i kanden gør at man har lidt længere tid at få luft ind i mælken på... tror dog det er temmelig overdrevet.
            Det tror jeg heller ikke lige helt på.... hvorfor er der så ikke nogen der har lavet en kande med fryse-elementer i? HAHA :lol:
            \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Hej HenrikP

Jeg vil til enhver tid anbefale følgende kander... De er dyre, men du får value for money....

Jeg har også Motta kander, men Ilsa Anniversary er bare toppen.

Ilsa Anniversary baristakander

/wedoo
              LM GS/3 MP
              BestProtect Filter
              Compak K-10 Fresh
              Tools: espro/RB/Pullman
              Roaster: 800N Connoisseur

Comment

Hej,
                Synes jeg læste i risteriets blog på et tidspunkt, at det sidste nye var den her fra Espro: http://tinyurl.com/ydc8bvm
                Er der nogen der har prøvet dem?
                -Peter

Comment

jeg har den mælkekande fra Ramma 1000 og Motta 0,35. Og jeg syne ikke, at der er nogen forskel på de to anden end søttes
                  1.Plads ved DM i Hjemmebarista 2011

ordbillde

Rancilio Epoca E1
                  Fiorenzato T80

Comment

wedoo wrote:
                    Hej HenrikP

Jeg vil til enhver tid anbefale følgende kander... De er dyre, men du får value for money....

Jeg har også Motta kander, men Ilsa Anniversary er bare toppen.

Ilsa Anniversary baristakander

/wedoo

Nu spør jeg måske dumt, men hvad er det helt præcist man får for pengene ift de billige kander? Hvis det bare er design så er det vel stærkt individuelt...
                    Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Jeg benytter Motta 0,5 ... og den er jeg rigtig glad for, så glad at jeg har givet mine alm kander væk.

Fordelene ved Motta er(som jeg ser det)
                      Pænere design.
                      Den har en tykkere gods og derved forlænger man strækkefasen
                      Syntes den svirvler nemmere/bedre

Ulempe
                      Den er ikke så nem at lave latte-art med ifht alm kander.
                      Administrator på EspressoBar
                      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                      Mazzer Kony Electronic

Comment

Nogen der har prøvet den her Rattleware fra Kaffe agenterne???

http://www.kaffe-agenterne.dk/produc...roducts_id=697

Interesant med gummi og uden håndtag, burde give god kontrol... Eller ikke????
                        Henrik Palshøj

Comment

HenrikP wrote:
                          Nogen der har prøvet den her Rattleware fra Kaffe agenterne???

http://www.kaffe-agenterne.dk/produc...roducts_id=697

Interesant med gummi og uden håndtag, burde give god kontrol... Eller ikke????
                          Den er efter min mening helt værdiløs, da man jo ikke (medmindre man rører i bunden) kan mærke hvornår mælken er varm, pga. gummiet.).

Hvis man altid steamer efter termometer er den måske ok, men jeg holder altid en finger på siden af kanden for at mærke temperaturen.
                          Mvh. Anders

Comment

ChrZacho wrote:
                            J
                            Den er ikke så nem at lave latte-art med ifht alm kander.
                            Enig, mange siger at dens tud er god til latte art, men jeg har også nemmere ved at lave latte art med min billige kande.
                            Mvh. Anders

Comment

mælkekander er stærkt overvuderede... et papkrus det er in!

Comment

Working...
                              X