Opslag

Collapse
No announcement yet.

Mærkværdig puk!!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Mærkværdig puk!!

Hej har fået nogle Papua New Guinea. Plantation Sigri A, som jeg har fået ristet. Kaffen er super lækker, men hvad der undre mig er. Når jeg slår puken ud så skilles den ligesom i lag? Har prøvet at køre med bundløst filter, ekstraktionen ser umiddelbart fin ud, med en forholdsvis bred hobzon efterladene et tykt lag crema, som dog hurtig fortager sig, jeg har (syntes jeg) styr på mængde og tid..

Det gør jo ikke noget, men man er vel lidt nysgerrig.

Hilsen og god Jul

Henrik
    Henrik Palshøj

Re:Mærkværdig puk!!

\"en forholdsvis bred hobzon\" Hvad mener du med det? Sådan som jeg forstår definitionen på en Hobzon betyder det at det strinter udover det hele når man oplever en \"Hobzon\"? I så fald er det vel ikke et særlig godt tegn på god ekstraktion hvis du oplever en \"bred Hobzon\"?

Udover det er puck analyse ikke lige min stærke side og desuden en af de ting jeg finder mindst vigtige. Jeg har oplevet ekstremt lækre skud hvor pucken var våd og grim bagefter og omvendt meget \"flotte\" pucks hvor skuddet smagte grimt, så kan ikke helt se hvad man skal bruge det til.
    Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Ok jeg tror jeg har misforstået ordet Hobzon, troede at det var selve \"keglen\" der samler sig ved udløbet, nogle gange ser man at \"keglen\" samler sig inde på midten i en smal stråle, hvor min forbliver bred, måske skulle jeg få taget nogle fotos på et tidspunkt..

Den strinter slet ikke

Grunden til min nysgerrighed er at det er en afvigelse fra hvad jeg tidligere har oplevet...

Hilsen Henrik
      Henrik Palshøj

Comment

Jeg tror umiddelbart det er en god ting med en bred \'kegle\', fordi det vel må betyde, at der sker en meget homogen ekstraktion?

- noget af forskellen mellem en bred og smal kegle ligger naturligvis bare i selve hastigheden på brygningen.

Jeg synes generelt, at jeg ofte laver skud, der ser fine ud og smager fint, men hvor pucken ikke er specielt smuk bagefter, fx hvor den reelt er meget våd og smattet.

Comment

Egentlig er pukken \"tørhedsmæssigt\" som den plejer, men det er som om at den skiller sig i flager eller lag! Normalt når en puk er for våd, så smuldre den eller den knækker ved udslag, men den her skiller i flager, det har jeg aldrig set før..

Hilsen Henrik
          Henrik Palshøj

Comment

Ja billeder ville hjælpe en stor del.
            Keglen der kommer frem skal være i midten og ikke have den helt store kegleform faktisk.
            En alt for våd puck kan skyldes at du bruger for lidt kaffe. Der er således for meget luft hvor pukken kan ekspandere og derfor er der selvsagt mere plads til vandet. Det at den er delt, som en lagkage, kan muligvis skyldes, at de forskellige kornstørrelser igen har for meget plads at bevæge sig på, og derfor lægger de sig i lag.

Prøv at rense din kværn og brug lidt mere kaffe. Her efter kan det godt være du skal justere din kværn for at få den ønskede vægt/mængde på det ønskede antal sekunder.
            \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Det kan hjælpe dig at få et godt skud uden den \"store\" kegle i idten af filteret ved at flushe og få temp. ned omkring de 93 grader. Hvis vandet er for varmt, så vil din kaffe skumme op og lave den \"store\" kegleform.

Happy shooting

/wedoo
              LM GS/3 MP
              BestProtect Filter
              Compak K-10 Fresh
              Tools: espro/RB/Pullman
              Roaster: 800N Connoisseur

Comment

Hej Henrik,

Prøv at læse denne tråd, hvor jeg får et svar på det selvsamme fra Klaus Thomsen. Han skriver:

Aha! Dine pucks flækker igennem på langs (altså horisontalt, ikke?) Det ser man ofte når man har skiftet kværningsgrad. Det er næsten helt sikkert på grund af at der ligger en smule gammel kaffe mellem knivene og dit doseringskammer. Der kan på nogle kværne ligge helt op til 13 gram kaffe derind! Så selvom man \'kværner frisk\' vil det første der kommer ud være gammelt. Det ekstrahere derfor anerledes og det kommer til syne, når du banker pukken ud. Det er altid et dårligt tegn, hvis pukken ikke kommer ud i ét samlet stykke. Hvis den er hel og tæt tyder det nemlig på en meget ensartet ekstraktion.

Mht huller (chanelling) så ser man dem oftest ude ved kanten af kurven. Det vil sige at vandet har haft en lettere vej igennem kaffen dér. Så kan man jo lære at man måske skal prøve at distribuere kaffen bedre mod kanten af filterkurven inden man tamper.
                Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Gav kværnen den store rens, og flushed en del længere, så nu ser det ud til at virke, men jeg kunne godt tænke mig at finde ud af hvad temperatur jeg får ud, men syntes at sådan en digital fætter er lige dyr nok men jeg må sige at sådan en HX skal flushes noget mere end min gamle silvia...

Arbejder lidt videre, godt jeg har massere af kaffe...

Hilsen Henrik
                  Henrik Palshøj

Comment

Prøv at læse de her kommentarer fra bl.a. James H.: 7 tips for dialling in an espresso blend
                    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Jeg kan ikke helt huske hvor jeg hørte det, men har en eller anden ide om, at hvis man kværner kaffe og banker portafilteret for at få plads til mere kaffe, for herefter at kværne mere kaffe oveni, vil man også kunne opleve at pucken deler sig i lag.

Bare et lidt indspark til det med pucklagene - det er jo nok ikke problemet eftersom du ikke har oplevet det tidligere :silly:
                      Izzo Alex Duetto
                      Casadio

Comment

Working...
                      X