Opslag

Collapse
No announcement yet.

Hjælp til nybegynder (Miss Silvia)

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hjælp til nybegynder (Miss Silvia)

Hej, Jeg er en ny knap så glad indehaver af en Rancilio Silvia som er min første rigtige espresso maskine.

Jeg har nu haft maskinen i 2 uger og den virker som den skal, men jeg har svært ved at lave noget drikbar espresso på den, jeg har nu trænet/forsøgt med mange kopper og tror efterhånden jeg har godt styr på teknikken.

kaffen er: Miscela Uno fra Risteriet.dk
    Kværnen er: Krups GVX
    Jeg ved godt kværnen er billig, men den har indstillings muligheder nok til at kværne alt for fint/groft

hvis jeg kværner for fint kommer der kun dråbber ud, hvis jeg kværner for groft bliver koppen fuld i løbet af 8 sec.

selv om jeg får det til at passe med en double espresso som tager ca 25sec og pukken se fin hård ud, smager det stadig bitter og vendet.

Kan det virkelig være kværnen der gør det eller er det mig der gør noget helt forkert(er det sikkert :blush

håber der er en venlig sjæl som kan hjælpe mig.

Re:Hjælp til nybegynder (Miss Silvia)

Velkommen på Espressobar

Jeg vil helt sikkert sige kværnen. At du kan male så fint at pukken stopper helt, er jo ikke nødvendigvis et kvalitets stempel Silvia\'en kan lave noget fantastisk kaffe..

Men hvad angår bitterheden kan det godt være lidt temperatur surfing, hvad jeg gjorde var som følger.

Jeg skyllet kopperne til kedlen tændte, når den så slukket, så var jeg klar, så flushed jeg kort, til den holdt op med at hvæse. I med filteret og 12-14 sec inde i skudet tændte jeg for damp. Så oplevet jeg en klippe stabil temperatur..

Held og lykke med det, hun er som en gammel elsker trofast og tilgivende (aj det var måske ikke den bedste sammenligning) ha ha

Hilsen Henrik
    Henrik Palshøj

Comment

Jeg har også haft en Krups GVX kværn og den er udemærket til stempelkaffe men kværner slet ikke ensartet nok til espresso. Jeg er ligeledes overbevist om at det er din kværn der er synderen.
      La Marzocco GS/3 AV
      Mahlkönig K30 Vario
      Mahlkönig Vario Home m/stålknive
      La Pavoni Professional
      Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
      BLOG

Comment

Tak for hurtigt svar, så følger man sig da velkommen :cheer:

Angående temp surfing, plejer jeg at lade maskinen stå 30sec efter lyset går ud, Jeg vil da lige prøve dig fremgangs måde istedet.

Angåene kværnen har jeg efterhånden også kun kunne finde meget dårlige anmeldelse af den så må nok bide i det sure æble og købe en ny.

Har i nogen idér til en god billig kværn? Har selv kigget lidt på en Rocky som ligger i en fornuftig prisklasse efter mit hoved.

Comment

Rocky\'en passer godt sammen med Silvia\'en, men hvis du har ambitioner, så find noget brugt, en kværn bliver jo kun slidt på knivene, og her kan man som regelt købe nye kværnerblade til en meget fornuftig pris (2-300 kr) og hvis man så kan spare en pæn sjat, så er pengene godt givet ud, og man har kværn forevigt!!!

Hilsen Henrik
          Henrik Palshøj

Comment

Jeg har også lige købt en Silvia + Rocky(2 uger siden) som bruger Espresso blend 2 fra mokkashop i.

Jeg finder en lækker standart på min shots, selvom jeg er newbie.. Så tror altså at det må være din kværn..

Jeg skal forresten smage Miscela Uno ligeså snart at jeg for tid til at smutte forbi risteriet og jeg glæder mig !

Comment

Yes, så blev der bestilt en rocky B)
              Jeg skal nok updatere jer med mit resultat.

Endnu en gang tak for hjælpen.

Comment

Tillykke med købet af både maskine og kværn, det er jo et nærmest legendarisk par, så det skal du nok blive glad for.

Og velkommen på forummet.
                Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Tillykke med den lille ny
                  Henrik Palshøj

Comment

Ja så kom kværnen og jeg fatter simpelt hen ikke hvordan en kværn kan gøre sådan en forskel.

i havde ret, smagen gik fra udrikkelig til perfekt. første forsøg enda :laugh:

Comment

Freex wrote:
                      Ja så kom kværnen og jeg fatter simpelt hen ikke hvordan en kværn kan gøre sådan en forskel.

i havde ret, smagen gik fra udrikkelig til perfekt. første forsøg enda :laugh:
                      Fedt! Velkommen til EspressoBar.

Jeg har næsten lyst til at gøre denne tråd til Sticky, da den er så klokkeklart et eksempel på hvad vi ser så mange gange. Folk får en espressomaskine og tror de kan nøjes med formalet kaffe eller en billig kværn. Og gør deres bitre erfaring om at det ikke kan lade sig gøre. Og jeg peger IKKE fingre - jeg har selv været der :unsure:
                      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Fantastisk tråd - selvom det betyder, jeg må anskaffe mig en ny kværn

Kan f.eks. en Rocky også kværne optimalt til stempelkandekaffe, så man kun behøver én kværn?
                        Mit kaffegrej
                        Hverdag: La Spaziale Mini Vivaldi II, Mazzer Major.
                        Hyggegrej: La Pavoni Professional 49mm, Porlex Mini.
                        Sort: Chemex 6 cup, Aeropress, stempelkander, Wilfa WSCG-2.
                        Reserve/udlån/(måske)til salg: Rancilio Silvia v3 m. PID.

Comment

Hej Lappe, Velkommen til Espressobar.

Ja det kan den. Den er rigtig nem at stille frem og tilbage mellem espressofint og stempelgrov.

Kasper
                          Hjemme:
                          ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
                          La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
                          Mazzer Robur E

Arbejde:
                          ECM Michelangelo 2grp
                          Mazzer Major

Comment

Lappe wrote:
                            Fantastisk tråd - selvom det betyder, jeg må anskaffe mig en ny kværn

Kan f.eks. en Rocky også kværne optimalt til stempelkandekaffe, så man kun behøver én kværn?
                            Jeg har selv haft en Rocky og ja - den er super-nem at omstille fra espresso til stempel. Det eneste \"men\" er, at det er lidt bøvlet at hælde bønner fra hopperen - dvs. at hvis man ofte skifter mellem espresso og stempel, kan man kun have lige de bønner i hoperen, man bruger pr. gang. Det kan man også udemærket leve med, men 100 % optimalt er det dog ikke.
                            Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Working...
                            X