Opslag

Collapse
No announcement yet.

forbedring af mælk

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• forbedring af mælk

Kunne godt tænke mig at blive bedre til at at steame mælk jeg kan godt lave rimeligt mikroskum dog lidt svingende og jeg kan også godt lave lidt latte art men det er altså ikke det kønneste . Synes bare ikke jeg bliver meget bedre har i nogen ideer er det et kursus og har i nogen gode erfaringer mht. hvor henne eller noget helt andet?????
    Izzo Alex Duetto 2
    Mazzer Mini Electronic B
    Eureka Mignon

Re:forbedring af mælk

TCC holder med jævne mellemrum Latta Art kurser, hvor der også er fokus på steamingen af mælken. Tror selv jeg tilmelder mig det næste gang de holder.
    Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Køb 20 liter mælk og et par kilo bønner, og lav så en masse kopper kaffe i træk.

Vær MEGET analytisk i forhold til processen, og lav notater på et stykke papir, hver gang du finder frem til løsninger, der virker for dig.

Hvad angår Latte Art, så handler det jo grundlæggende om at balancere de faktorer, der indgår i at skænke mælken.

[ol][li]Hvor hurtigt man hælder (ikke den samme hastighed gennem hele \"skænkningen\"). Min egen erfaring er, at man hælder hurtigere i starten og langsommere til sidst.[/li][li]Hvor hurtigt man svinger kanden fra side til side (ikke den samme hastighed gennem hele \"skænkningen\"). Her er min erfaring at man lader kanden svinge, mere end men svinger med hånden, og at svingningerne \"mindskes\" hen mod slutningen.[/li][li]Hvor højt man hælder fra (højden varieres også under skænkningen). Her er det min erfaring at man starter højt, sænker kanden når man skal til at \"tegne\", og slutter med at hæve kanden igen, i det mindste i forbindelse med de traditionelle mønstre som hjertet, tulipanen, rossettaen, etc.[/li][/ol]Jeg praler bestemt heller ikke med at være den bedste, til hverken at steame eller lave latte art (faktisk synes jeg selv, jeg \"stinker\" til at svinge kanden når jeg skænker mælken), men microskum, det kan jeg da lave hver gang på min Silvia.

Med hensyn til Latte Art har jeg nået et niveau, hvor jeg selv synes det er rimeligt, også selv om det ikke engang kommer i NÆRHEDEN af det, profferne kan.

\"Koden\"... den knækkede jeg efter en weekend, hvor jeg selv pløjede mig igennem utallige liter mælk, og jeg ved ikke hvor mange skud espresso.

Lav dobbeltskud, men del dem med et bryghåndtag med to spouts, så du kan lave to kopper cappucino, hver gang du laver et dobbeltskud espresso (altså: glemt alt om bundløst bryghåndtag i denne forbindelse). Hav en masse kildevand ved hånden, for selv om man til daglig bruger filterkande, så kan den ikke \"følge med\", når du producerer så mange skud espresso i træk, og steamer så meget mælk.

Sidst men ikke mindst... lad os gøre det sammen... for jeg kunne også godt trænge til at få afpudset formen, og desuden kan vi sikert få megen morskab ud af at se hinandens fejlslagne forsøg på at lave en rossetta :-)
      Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
      Østerbro

La Marzocco GS3
      Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Lækkert med et indlæg igen fra dig Hobzon! Altid en fornøjelse!
        Jeg vil da også gerne være med til et mælke-komsammen, hvis jeg må?
        \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Hvis det ikke var fordi jeg havde så forbandet lidt plads her i lejligheden, ville jeg MEGET gerne lægge køkkenbord til. Er vi kun 2-3 stykker kan det nok lade sig gøre - særligt hvis vi gør det en weekend, hvor hjemmestyret er på arbejde, og vi mødes tidligt (formiddag) og slutter sidst på eftermiddagen.

Jeg finde lige en weekend, hvor hun er på weekendvagt, og kommer med en tilbagemelding.
          Østerbro

La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Jeg ville dælme gerne deltage i et sådan arrangement, men hvis der bliver plads problemer går det selvfølgelig ikke. Netop Latte Art\'en er noget der er begyndt at interessere mig lidt igen, men jeg er ikke specielt god til det.
            Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Hvis tidspunktet passer, er jeg meget interesseret i at være med!!

Comment

Jeg er også frisk, når man tænker på hvor meget bedre jeg blev sidste gang der var folk her, og vi steamede en røvfuld mælk (4-5L) - så tør jeg da slet ikke tænke på hvad en hel dag i mælkens tegn kan betyde

Hvis der er plads problemer så kan vi evt. være her hos mig, men så har du selvfølgeligt ikke din egen maskine at vise det på Hobzon, med mindre den kommer med, det er der selvfølgeligt også plads til.

Det kunne jo blive så hyggeligt
                Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
                Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

Comment

Alt efter hvor stor tilslutning der måtte være kan vi også sagtens udnytte nogle lokaler her på mit arbejde i Taastrup eller selvfølgelig hjemme hos mig hvor der er masser af plads (dog bor jeg et stykke ude på landet... )
                  Mvh. Anders

Comment

Altså jeg er også frisk på at få arbejdet på skolemælken!

Comment

Kan jeg fået lift (jeg har ikke selv bil), tager jeg gerne maskine og kværn med. Så kan i også få en lidt anderledes kværn at se (La Cimbali Max) med både koniske og burre.

Er vi nogle stykker, der er villige til at smide et par hundrede kroner efter arrangementet, kunne man måske overtale en af profferne til at komme forbi et par timer?

Dem der har meldt ud omkring plads... kan i ikke blive lidt mere konkrete mht. hvor i bor og hvor mange vi vil kunne være? Så kan vi snakke datoer, og se om der er behov for at koordinere transport.
                      Østerbro

La Marzocco GS3
                      Mahlkönig K30 Vario

Comment

Ud fra kriteriet; Tidspunktet passer!

- skulle jeg nok kunne få plads til et par maskiner (og personale), og hvor mange er det så? jaa, der er plads til 5 i kabinen og mon ikke der er plads til lige så mange maskiner? (Stationcar).

Jeg bor i brønshøj, afhentning skulle vi nok kunne finde ud af!.

Kom med et bud på tidpunkt!!

ps. Personligt vil jeg hellere bruge evt. penge på nogle fine kaffebønner eller lign.

pps. Hvad med at tage forskellige mælke med? Latte art, Cafe mælk osv. (+min favorit Jersey letmælk - øko!) var det noget?? Min erfaring (om end noget ringe) siger at der er KÆMPE forskel, både i smag og egenskaber!!!??

Comment

Jamen dog, det kan være der er mange der gerne vil lægge hus til ..

Jeg bor lige ved Jægersborg station (i jægersborg vandtårn), sidst vi var her var vi 5 stykker, og mon ikke der skulle kunne være ihvertfald et par mere.
                          Der er plads til en maskine ekstra (ud over min egen), og plads til en mere hvis man kan klare et lidt højt bord.

Jeg er klar på at smide lidt penge hvis man kunne få en prof ud, men i så fald kan det jo være det kunne holdes der, men det vil jo desværre nok blive noget dyrere.

Da jeg ingen bil har, skal folk selv finde ud af noget transport, men hvis man ikke har maskine med er s-togs forholdene ganske fine. Hvis det bliver et andet sted kan jeg også godt have min maskine med, men det kræver at jeg kan blive kørt frem og tilbage.
                          Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
                          Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

Comment

Hvis kalenderen passer, og der er plads, er jeg da også klar
                            85% of the worlds work is done by people who dont feel very well
                            -- Winston Churchill

Comment

Sikke en masse jeg fik sat igang fedt med så stor respons. Synes det lyder som en kanon ide. Har selv lidt propblemer med pladsen pga. byggerod men jeg er helt klar på ideen. Har bil og jeg bor i nordsjælland så mange af os er jo ikke så langt fra hinanden. Det med at få en prof ud lyder også som en super ide så jeg håber vi kan finde en dato der passer og nogen der vil lægge hus til så vil jeg gerne være behjælpelig
                              Izzo Alex Duetto 2
                              Mazzer Mini Electronic B
                              Eureka Mignon

Comment

Working...
                              X