Opslag

Collapse
No announcement yet.

Oscar noop

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Oscar noop

Jeg fik endelig en Oscar Simonelli hjem i mandags, og har leget lidt med den.

Jeg synes mine skud er en smule sure, og kan ikke finde ud af hvorfor? Det skal siges at min kværn er en Ascaso i2 og de kaffer jeg har kørt igennem ikke har været friskristet. Har også målt temperaturen uden at der er kaffe i filteret, og vandet er på ca 75 gr. Det er målt på et grilltermometer.

Det ville også være rart at høre om der er andre gode råd.
    1.Plads ved DM i Hjemmebarista 2011

ordbillde

Rancilio Epoca E1
    Fiorenzato T80

Re:Oscar noop

Tillykke med købet, altid rart med nyt grej og så skal det jo meget gerne spille.

1. Brug friskristet kaffe, det vil altid give dig den bedste kaffeoplevelse og kan sagtens indvirke på surhed osv. som du beskriver.
    2. Temperaturen udgangstemp. skal meget gerne ligge omkring de 93grader, men er ikke helt retvisende, da temperaturen kan svinge afhængig af bønnen og den smag der opleves ved de forskellige bønner. Men som hovedregel, så hold den på de 93grader. Det kan du ikke måle vha. et alm termometer, du skal have en scace eller en Eric´s device på... Hvor Scacen er den mest nøjagtige set med min optik og jeg har Eric´s device og haft en scace på for sammenligning tidligere.
    3. Lad din maskine blive gennemvarm for at eliminere at den er for kold og deraf den sure smag...
    4. Alternativt se på en anden kværn, jeg kender ikke den model du har, men husk at kværnen er der hvor du meget nemt kan smage forskellen.
    5. Pak dine shots rigtigt, korrekt mængde kværnet kaffe og et tryk på de 15-20kg vel at bemærke hvis ellers at du har kværnet fint eller grovt nok....

Lige lidt input herfra....

/wedoo
    LM GS/3 MP
    BestProtect Filter
    Compak K-10 Fresh
    Tools: espro/RB/Pullman
    Roaster: 800N Connoisseur

Comment

Ascaso i2 er en glimrende kværn, du kan sagtens få rigtig gode skud med den kværn.
      Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Start med at købe dig nogle friskristede bønner og se om det ikke giver det resultat du søger.
        Hvor køber du bønner og hvilke bønner køber du?

Kasper
        Hjemme:
        ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
        La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
        Mazzer Robur E

Arbejde:
        ECM Michelangelo 2grp
        Mazzer Major

Comment

Mange tak for de gode råd.
          Det har hjulpet en del efter at ha købt nogenlunde frisk kaffe. Lidt småjustering på kværnen og udløbstid har også været med til at hjælpe. Jeg har lånt naboens badevægt for at tjekke presset når jeg tamper, 20 kg er godt nok meget, men har nok ikke tampet hårdt nok til at starte med. Så nu spiller det hele!

Lige en ting, jeg kører på kildevand fra netto, og undrer mig lidt over hvornår jeg skal afkalke da der ikke står noget i manualen.
          1.Plads ved DM i Hjemmebarista 2011

ordbillde

Rancilio Epoca E1
          Fiorenzato T80

Comment

Working...
          X