Opslag

Collapse
No announcement yet.

Hvad er en Cappuchino???

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvad er en Cappuchino???

Hvordan defineres en cappuchino?

Og hvad med en dobbelt?

Der snakkes om 1/3 espresso,1/3 mælk og 1/3 skum for en alm cappuchino ... men hvormange ml??

Dobbelt .. er det en stor cappuchino eller er det en stærk cappuchino??
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Re:Hvad er en Cappuchino???

Hej..

Ja jeg vil jo mene at en alm. cappucino er 60 ml espresso, 60 ml mælk og 60 ml skum.

Men jeg kan godt se at hvis man så skal have en dobbelt cappucino så skal der 120 ml espresso i.. :woohoo:

Så vågner man da hvis man napper sådan et par stykker om morgenen..

Men jeg vil heller ikke mene at en alm cappucino er med en single espresso i..
    Hilsen Johnny

Faema Legend S1
    Faema MD3000 Touch
    Mahlkoenig Vario
    Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Comment

Nu er jeg lidt forvirret ..

De kalder det en espressokop??

http://www.coffeetime.dk/shop/molina...esso-390p.html

Men den er på 65ml .... :huh:

og denne cappuchino ...

http://www.coffeetime.dk/shop/molina...cino-391p.html

og den er på 164ml ...

Jeg syntes slet ikke jeg kan få det til at hænge sammen ...
      Mazzer Kony Electronic

Comment

Schade! Hvor er det latterligt, at vi ikke kan finde ud af det her. Det burde være det mest basic. Min opfattelse var (indtil jeg kom til at tænke på det i forhold til kopstørrelser):

En cappuccino er 1/3 espresso, 1/3 mælk og 1/3 skum. Der er ét skud espresso i dvs 20-30 ml. Dette giver en drik på 60-90 ml. Men de kopper jeg har købt til cappuccino er på 180 ml. og jeg bruger dem da også med et dobbeltskud i.

Er en klassisk cappuccino i virkeligheden kun 60-90 ml. stor?

CoffeeGeek siger:

Cappuccino: The undeniable classic and darling of the espresso world. It is the perfect example of milk and coffee done right. The cup itself should hold 5 to 7oz and no more. Sharing the space in the cup in one-third proportions is one shot of espresso, one-third steamed milk, topped by one-third foam.
        Men det hænger jo heller ikke sammen. Med mindre man ikke fylder koppen.

I'm puzzled :woohoo: inch:
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

I WBC's regler står der:

2.1.2 Cappuccino
          A Cappuccino is a beverage of ratios, producing a harmonious balance of espresso, steamed milk and frothed milk. A traditional cappuccino is a five- to six-ounce beverage (150 to 180ml), served in a five- to six-ounce (150 to 180ml) cup with a handle. (Please note: For the purpose of the WBC cappuccinos should not be topped with any additional spices and/or powered flavorings.)
          Altså 5-6 ounces (150-180 ml). Der står ikke noget om forholdet mellem de tre dele, men hvis det er 1/3 til hver, er det jo en dobbelt espresso der skal til. Det er bare ikke det de laver. De deler to skud til de 4 cappuccino'er de skal lave.

Det bliver mere og mere mærkeligt :side:

Klaus!! Hjælp!!!hmy:

La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter

Comment

"There is something rotten in the state of Denmark"
            Mazzer Kony Electronic

Comment

Ja, det var en god tråd!
              Mark Prince (Coffeegeek) har fået på puklen (bl.a. ved WBC certificeringen) for at blive ved med at hænge sig i "en drik af tredjedele" når det kommer til cappuccinoen. Det er simpelthen en gammel - og efter min mening forkert - læresætning, som I ganske rigtig påpeger.

En cappuccino vil normalt være imellem 140 og helt op til 250 ml. med en enkelt espresso. Jeg mener ikke den nogensinde bør være mere end 180 ml. med en enkelt espresso og foretrækker kopper ml. 140 og 155 ml. (hvilket også er ganske normalt i Italien).
              Prøv at måle Jeres egen kopper efter (f.eks. med en vægt og vand helt til toppen), I vil sikkert bliver overraskede over hvor store mange af kopperne er. Størrelsen har jo enorm betydning for om kaffens smag træder ordentlig igennem. Jeg foretrækker en lille kop, så meget af kaffesmagen træder igennem.

Med en forholdvis lille kop på 150 ml og en enkelt espresso på 25-30 ml. er det altså lang fra en 1/3 af hver.

Så kommer skummet. Hvis man vil have en tredjedel skum får man ganske meget og dermed tør skum. Det er selvfølgelig en smagsag, men en 'tør' skum har mere luft indkorporeret og dermed ofte en mindre god smag og mundfølelse. I min erfaring foretrækker de fleste et cremet og fin-boblet skum. I realiteten vil der derfor ofte kun være ca 1/5 eller 1/6 skum ud af cappuccinoens samlede mængde.

Men husk nu at en cappuccino, selvom der nok er en traditionel 'opskrift', ligesom med alle andre opskrifter, er mange forskellige måde at lave den på. Ligesom en crème brulée sjældent er ens på to restauranter.
              Klaus Thomsen
              World Barista Champion 2006
              Kig ind på vores Blog her
              The Coffee Collective

Comment

Mange tak. Det er altså dét med de sk*** tredjedele der skaber hele forvirringen. Og det har altså fået mig til at lave dobbeltshot i mine 180 ml kopper (jeg har lige netop målt dem efter med en vægt og vand, dengang jeg fik dem). Det er altså ikke en "korrekt"/klassisk cappuccino, men det smager nu godt alligevel

La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter

Comment

Hej..

Dvs at risteriet kan have lidt ret i at deres 180 ml kopper er til alm cappucino'er, og 270 ml til en dobbelt cappucino..

Men det er jo så åbenbart en smagssag.. Nok også lidt efter hvor kraftig en espresso man bruger..
                  Hilsen Johnny

Faema Legend S1
                  Faema MD3000 Touch
                  Mahlkoenig Vario
                  Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Comment

klaus wrote:
                    Ja, det var en god tråd!
                    Mark Prince (Coffeegeek) har fået på puklen (bl.a. ved WBC certificeringen) for at blive ved med at hænge sig i "en drik af tredjedele" når det kommer til cappuccinoen. Det er simpelthen en gammel - og efter min mening forkert - læresætning, som I ganske rigtig påpeger.
                    Har på et tidspunkt boet i Italien(15år siden eller sår'n) ... og jeg syntes aldrig jeg fik en Cappuchino med microskum, og der syntes jeg (efter hukommelse) at 1/3 reglen passede meget godt.

Hvornår begyndte man at gå efter microskum??

klaus wrote:
                    I min erfaring foretrækker de fleste et cremet og fin-boblet skum. I realiteten vil der derfor ofte kun være ca 1/5 eller 1/6 skum ud af cappuccinoens samlede mængde.
                    Så en "rigtig cappuchino består mest af mælk??

PS .. godt vi har dig ... var sgu ved at gå ned med en blodstyrtning ..
                    Mazzer Kony Electronic

Comment

Der er åbenbart mange meninger om hvordan man laver en cappuccino, Her kommer min....: Jeg laver dem for det meste med et dobbeltskud espresso i en af risteriets "kaffekopper" (180 ml). Her bliver forholdet ca. 1/3 espresso og 2/3 mikroskummet mælk. Hvis det skal smage af lidt mere bruger jeg af og til nogle mindre kopper (150 ml), men stadig med et dobbeltskud. Efter min smag er der ikke meget kaffesmag tilbage hvis de bliverstørre end 180 ml. min svigermor er tilgengæld ved at falde af stolen når hun drikker sådan en, så nu hun er på besøg bruger jeg en af risteriets store cappuccino kopper :-)

Jeg er faktisk også vild med at lave en slags cappuccino med 1/2 espresso og 1/2 mælk. Hvad er det nu sådan en hedder???

Jeg har iøvrigt selv stillet et lignende spørgsmål på coffeegeek.com engang. Læs evt. hvad vores amerikanske kaffevenner har at sige her: http://www.coffeegeek.com/forums/esp...atteart/256336

/Kim
                      - La Spaziale S1 Dream
                      - Bestmax S
                      - Ceado E37S
                      - Rancilio Rocky SD
                      - Hottop B

Comment

KimH wrote:
                        Jeg er faktisk også vild med at lave en slags cappuccino med 1/2 espresso og 1/2 mælk. Hvad er det nu sådan en hedder???
                        Cortado? :dry:

La Marzocco GS/3
                        Baratza Forté
                        Bestmax filter

Comment

I kan jo evt. kigge lidt på Lene's "facitliste"

Der er cortado vist et meget godt bud

http://www.behagdinsmag.dk/kaffekort.html
                          Expobar Brewtus II
                          Macap MC4 stepless
                          Gaggia MDF
                          Heartware Precision
                          Izzo tamper custom made konveks 58,4mm

Comment

Wikipedia ...

Cappuchino
                            http://da.wikipedia.org/wiki/Cappucino

Espresso
                            http://da.wikipedia.org/wiki/Espresso

Cortado
                            http://da.wikipedia.org/wiki/Cortado
                            Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho: Tjah, jeg vil helst ikke kalde noget en "rigtig" cappuccino, hvis du forstår. Det er igen som med en opskrift.
                              Ang. mikroskum er det da helt sikker i løbet af 90'erne i USA og de sidste 10 års tid i DK at man har opdaget de gode egenskaber ved denne slags skum. "Espresso-køkkenet" (som man kan kalde det) er jo kun lidt over 50 år gammelt (hvis man går fra det tidspunkt tryk og temperatur blev adskilt i bryggeprocessen) og dermed relativt ungt. Derfor ser vi stadig enorm udvikling indenfor espresso og de derfra kommende drikke.

Journey: Jeg er helt enig. Smagen er det vigtigste og forskellige espressoer kræver forskellige ting. Personligt foretrækker jeg en espresso med naturlig sødme, meget aroma og dertil mindre mængde mælk. Men det er ikke altid godt med en meget mørkristet espresso for eksempel, da disse ofte er designet til store mælkedrikke og derfor træder bitterheden for meget igennem i forhold til mælken.

Jeg har ofte oplevet at forskellige caféer og kaffebarer diskutter hvem der laver en 'rigtig' cappuccino/macchiato/latte i stedet for at anerkende at man har forskellige opskrifter. Personligt synes jeg det er herligt når en kaffebar tager stilling og siger "sådan her vil vi servere vores version af denne drik. Synes f.eks. Lene har gjort det godt.
                              Klaus Thomsen
                              World Barista Champion 2006
                              Kig ind på vores Blog her
                              The Coffee Collective

Comment

Working...
                              X