Opslag

Collapse
No announcement yet.

Tak for kaffe... eller espresso

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Tak for kaffe... eller espresso

Jeg har fundet ud af, at min kværn ikke egner sig til espresso, så derfor bliver den ikke brugt mere, ihvert fald ikke til espresso.

Heldigvis havde jeg en ny dåse Lavazza i køleskabet. Jeg havde planer om at gøre det i går aftes, så havde stillet min mælkekande på køl, men glemte det.

Da jeg så her til morgen ville lave en latte, brugte jeg Lavazza og kom ca. 15 g. i portafillaen og trykkede med noget jeg tror er 20 kg. Alligevel sagde det bare flofh og så var kaffen i glasset. Tynd og uden crema.

Og da jeg så skulle steame mælken, var kanden jo temmelig kold eftersom den havde stået på køl natten over. Så muligheden for at skumme længere før mælken blev varm var jo ret stor. Jeg holdt tippen ca. 1-2 cm under overfladen, men alligevel blev det kun til varmt mælk uden tyk konsistens.

Bevars jeg ved godt det kun er anden gang jeg forsøger og Rom ikke blev bygget på én dag, men det er sku frustrerende, at når jeg endelig har investeret i en ordentlig maskine, og det så bare ikke virker.

Nogen der kan hjælpe. Gerne i Kbh området.

//Henrik

Re:Tak for kaffe... eller espresso

Hej Roadrunner, mit bud, hvad angår kaffen! Har set det en del gange, specielt når man bruger formalet kaffe, man bør også huske at selv om det er Lavazza, så er det jo ikke ristet forleden og malet for 2 min siden! Så mit svar vil være, køb en god kværn! Jeg ved godt at det er i starten det man mindest vil bruge penge på, men det er der pengene er bedst givet ud!

Hvad angår mælken bliver jeg svar skyldig, men har selv oplevet det samme.

Hilsen Henrik
    Henrik Palshøj

Comment

Som du selv er inde på må du ha fat i en kværn der kan kværne fint og ensartet nok til espresso. Formalet kaffe fra Lavazza skal du heller ikke bruge som udgangspunkt for et godt result til espressobrygning da det sjældent er særligt friskt og i hvertfald slet ikke kværnet så det passer til din maskine.
      Opbevaring af kaffe i køleskab er heller ikke nogen god ide. Opbevar kaffen mørkt, tørt og om muligt køligt men ikke i køleskab.

Det er rigtigt at du med kølig mælk har mere tid til at \"strække\" mælken - altså den del af steaming hvor du tilfører luft til mælken. Det lyder dog som om at du skal hæve dampstaven yderligere. Hold tippen lige i overfladen så du hører en sagte hvislen og hvis ikke du kan høre det har du tippen for langt under overfladen.
      La Marzocco GS/3 AV
      Mahlkönig K30 Vario
      Mahlkönig Vario Home m/stålknive
      La Pavoni Professional
      Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
      BLOG

Comment

Hej Roadrunner.
        Oplevede det samme da jeg gik over fra at købe Illy (i stil med Lavazza) (som en øve-kaffe) til at købe frisk malet kaffe. Du kan jo prøve ved at gå ned i en af kbh. butikkerne og købe kaffen frisk-malet. Derefter kan du selv købe kværnen senere hen, hvorved du selv kan styre kaffens friskhed (husk på at når du køber malet kaffe i en butik fordamper aromastofferne hurtigere end hvis du køber bønner ristet og selv malet i de doser, du skal brygge.
        Det var den rækkefølge jeg selv købte udstyret i.
        Mht. skumningen af mælk, har jeg også et spørgsmål at bryde ind med, der måske kan hjælpe dig...: Når jeg steamer og hører vislen i toppen af skummet, skal så på et tidspunkt lade steameren gå ned i bunden af kanden?

Hilsen Asger
        Vibiemme Domobar Super
        Rancilio Rocky
        I-roast 2

Comment

Hvis du kan møfle dig helt ind på Østerbro med maskinen under armen så skal jeg nok gi dig et lille kursus i Oscar og dens herligheder. Har lige solgt min efter 2 år.

Hvis du har plads og pengene så kan det godt betale sig at investere i en ordentlig kværn fra starten. Det er en herinde fra der købte en Mazzer Major til 2500 link. Sjulade hedder han vist. Den er kæmpe stor men super go, og så er det også en kværn du har glæde af, formentlig resten af dine dage.

Her er linket.

VH

Kasper
          Hjemme:
          ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
          La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
          Mazzer Robur E

Arbejde:
          ECM Michelangelo 2grp
          Mazzer Major

Comment

Working...