Opslag

Collapse
No announcement yet.

Temperatur surfing

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Temperatur surfing

Hej alle.

Jeg er ganske ny i espresso verdenen, jeg er igennem min lyn karriere
    støt på udtrykket \"Temperatur surfing\".

Jeg er klar over, at man skal \"surfe\" før man skyder sit shot, men er det efter hvert shot eller
    kun det allerførste? tænkte også på om man skal \"surfe\" efter man har brugt sin boiler?

Det er en single boiler jeg ejer

Håber spørgsmålet giver mening.
    58.4mm Tamper fra "Forty Ninth Parralel"
    Hario V60 + skerton håndkværn

Re:Temperatur surfing

Det er et rigtigt godt spørgsmål ... som er svært at svare entydigt på.

Kort .. så er ideen med \"temp-surf\" at bringe systemet til en temperatur som giver det bedste skud, nogen systemer har en tendens til at overophede hvis de står ubenyttet i kortere eller længere tid ... andre taber varme. Her mener jeg den del af systemet så går fra kedel og udefter.

Det der afgør hvad årsagen er er temperaturen i kedlen og hvordan systemet er skruet sammen og er i og for sig underordnet da alle systemer skal \"temp-surfes\" i større eller mindre grad for at bibringe den korrekte temp inden et skud trækkes.

Du siger at du har en single boiler ... er ikke helt nok til at afgøre hvad du skal gøre, der er vi nød til at vide hvilken model det er.

I sidste ende er det kun en temperatur måling af vandet der kan fortælle dig præcist hvormeget og hvornår du skal temp-surfe.

Men lad os vide hvilken model maskine du har .. så vil du kunne få et rimeligt fingerpeg ..

Håber det giver mening ... :dry:
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

Re:Temperatur surfing

Jeg er den glade ejer af en Vibiemme Domobar Levetta.

Er helt med på hvad du mener, jeg har efterhånden fundet ud af, at der ikke er nogen 100% måde at gøre tingene på, men bare men masse tommelfingerregler,der giver en idéer til hvordan man kan gribe tingene an på, men alligevel bøjes på mange måder.

Maven går efterhånden ondt, efter alle de test shots jeg har drukket
      58.4mm Tamper fra "Forty Ninth Parralel"
      Hario V60 + skerton håndkværn

Comment

Working...
      X