Opslag

Collapse
No announcement yet.

Microskum og Mælkesjap

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Microskum og Mælkesjap

Jeg er nybegynder, og gør alt forkert.
    Jeg har rykket min cappa fra hinanden og har taget Mælken ud af kaffen, og bare hældt rent microskum i et espresso glas, for at se hvor meget mælke sjap jeg havde i bunden.

Efter 4 minutter har jeg skud dette billed, og der er væsenlig mere sjap end jeg lige forestillede mig. Volumen har sat sig ca. 1 millimeter, og fra starten havde det en god vedhæftningsevne.

Jeg er mest ked af den meget skarpe kant imellem skum og mælkesjap, for selvom jeg tilsætter kaffen, så er min cappa egentlig kaffesjap med kaffe/mælkeskums låg

Hvad gør jeg forkert :unsure:

Kony/Silvia/HottopB

Re:Microskum og Mælkesjap

Umiddelbart intet. Det ligner et godt materiale til en latte. Meningen er at du skal hælde mælken (og skummet) i din færdiglavede kaffe... Så tror jeg det dur.

Jeg tror at du tror, at skummet skal gå fra top til bund i koppen. Det skal det ikke. Muligvis skal du have mindre skum for at lave en perfekt capp.
    Spaz VII. Mazzer Mini E mod B. Gene Cafe

Comment

Tak for dit svar :-)

Jeg er også kommet frem til at mit skumlag er for højt. Det er bare svært, for hvor meget skumlag skal man have for at det virker \'bundløs\', og kan holde til at man \'rager\' rundt i det med en ske.:huh:

Jeg har kigget i score cards fra DM, og kan se at dommerne er ude efter et godt skumlag (som jeg læser det). Det handler selvfølgelig også om drikke teknik, for personligt kan jeg godt lige at drikke kaffen under skummet, og foretrækker dermed et mindre voldsomt skumlag, hvorimod andre vel nærmest smovser sig igennem skumlaget.:S

Der er selvfølgelig også det smagsmæssige i, at jo højere skumlag, jo mere \'vandsmags\' i mælkesjappet.

Jeg er ikke ude efter microskum fra top til bund, men kunne godt tænke mig en \'blød\' overgang fra skumlaget. Det kan jeg ikke få til at virke, synes allerede at kaffespejlet under skumlaget sætter sig efter 60sek, de efterfølgende 60sek hæver det sig lidt, og derefter sidder det nærmest fast.

Jeg har prøvet flere forskellige slags mælk, og er endt med Sødmælk fra Naturmælk (slave øko\'en)

Kony/Silvia/HottopB

Comment

Selv den bedste barista i verden kan ikke undgå der over tid sker en seperation mellem kaffe og mælk i bunden og så mælkeskummet i toppen på en cappa eller en latte.

Hvor hurtigt det så sker... jeg tror ikke vi taler om minutter. Det er klart at \"udfældningen\" sker hurtigt i starten, og derefter langsommere, men det er mit indtryk at 99% af \"udfældningen\" er overstået indenfor det første 45 sekunder.
        Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
        Østerbro

La Marzocco GS3
        Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

^præcis.
          Men øvelse med skummet gør mester en skønne dag. Lidt og blødt skum til latte art : kort stretch-tid. Hård skumhat til capps : lang stretch-tid

Comment

mortenk wrote:
            Hård skumhat til capps : lang stretch-tid
            ... men hvem søren ønsker dog en hård skumhat på sin cappa? :S

Tror denne tråd i virkeligheden leder meget hen mod debatten i en anden tråd herinde om våd/tør steaming. Det handler nemlig ikke kun om hvor længe man strækker sin mælk, det handler også om hvornår i steamingperioden man tilfører luft til mælken.

Tjek evt. den tråd, der står meget godt om steaming i den.
            Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

… så noget i retning af:
              Det er lettere at skjule overgangen til kaffespejlet med en våd steaming, og dermed mindre højde på skumhatten, og mere mælkesmag til kaffen.

Hvor høj skal skumhatten være på capps ?

Kony/Silvia/HottopB

Comment

Som jeg ser det skal der ikke være nogen skumhat på hverken cappuccino eller andet. Jeg synes heller ikke der er forskel på mælken om det er en latte eller en cappucino. Målet er at få en ensartet homogen masse af mælk, dette vil selvfølgelig skille på et tidspunkt efter ophældning, men med god kvalitet på den steamede mælk, er det hverken svært at lave latte-art eller en ordentlig cappuccino/latte.
                Når det så er sagt, så er det eneste sted der står noget om hvor meget/lidt \"skum\" der skal være på en cappuccino i WBC reglerne. Men ellers er det vel ligesom alt andet en smagssag.
                \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

BaristaDK wrote:
                  Som jeg ser det skal der ikke være nogen skumhat på hverken cappuccino eller andet. Jeg synes heller ikke der er forskel på mælken om det er en latte eller en cappucino. Målet er at få en ensartet homogen masse af mælk, dette vil selvfølgelig skille på et tidspunkt efter ophældning, men med god kvalitet på den steamede mælk, er det hverken svært at lave latte-art eller en ordentlig cappuccino/latte.
                  Når det så er sagt, så er det eneste sted der står noget om hvor meget/lidt \"skum\" der skal være på en cappuccino i WBC reglerne. Men ellers er det vel ligesom alt andet en smagssag.
                  Så tror jeg at vi ikke har samme opfattelse af hvad der menes med skumhat. Der ligger et lag skum oven på kaffedrikken, efter den er tillavet. Det er i min verden en skumhat. Jeg er dog ening med dig i at en sådan kan blive for hård, således at den bare ligger tilbage på bunden af koppen, når kaffen er drukket. Mine capps har iøvrigt den samme fine skumtop som hvis jeg en sjælden gang imellem bliver bedt om at lave en latte. Jeg mente bare bare at have læst på et US forum om kaffe, at capps gerne må have lidt hårdere skum end latte. Samme sted nævntes det, at som kvalitetssikring, skulle man kunne hælde en teskefuld sukker ovenpå skumhatten, der var så tilpas fast, at sukkeret tog 1 minut om at synke ned gennem laget. Det var vist det bare det jeg kom til at erindre. Anyways, en skumhat må ikke være for hård (i DK ihvertfald).Enig. Iøvrigt et sejt ord : skumhat. Vi lader den lige stå et øjeblik........... Skumhat:laugh:

Comment

Working...
                  X