Opslag

Collapse
No announcement yet.

Microskum og Mælkesjap

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Microskum og Mælkesjap

Jeg er nybegynder, og gør alt forkert.
    Jeg har rykket min cappa fra hinanden og har taget Mælken ud af kaffen, og bare hældt rent microskum i et espresso glas, for at se hvor meget mælke sjap jeg havde i bunden.

Efter 4 minutter har jeg skud dette billed, og der er væsenlig mere sjap end jeg lige forestillede mig. Volumen har sat sig ca. 1 millimeter, og fra starten havde det en god vedhæftningsevne.

Jeg er mest ked af den meget skarpe kant imellem skum og mælkesjap, for selvom jeg tilsætter kaffen, så er min cappa egentlig kaffesjap med kaffe/mælkeskums låg

Hvad gør jeg forkert :unsure:

Kony/Silvia/HottopB

Re:Microskum og Mælkesjap

Umiddelbart intet. Det ligner et godt materiale til en latte. Meningen er at du skal hælde mælken (og skummet) i din færdiglavede kaffe... Så tror jeg det dur.

Jeg tror at du tror, at skummet skal gå fra top til bund i koppen. Det skal det ikke. Muligvis skal du have mindre skum for at lave en perfekt capp.
    Spaz VII. Mazzer Mini E mod B. Gene Cafe

Comment

Tak for dit svar :-)

Jeg er også kommet frem til at mit skumlag er for højt. Det er bare svært, for hvor meget skumlag skal man have for at det virker \'bundløs\', og kan holde til at man \'rager\' rundt i det med en ske.:huh:

Jeg har kigget i score cards fra DM, og kan se at dommerne er ude efter et godt skumlag (som jeg læser det). Det handler selvfølgelig også om drikke teknik, for personligt kan jeg godt lige at drikke kaffen under skummet, og foretrækker dermed et mindre voldsomt skumlag, hvorimod andre vel nærmest smovser sig igennem skumlaget.:S

Der er selvfølgelig også det smagsmæssige i, at jo højere skumlag, jo mere \'vandsmags\' i mælkesjappet.