Opslag

Collapse
No announcement yet.

7 eller 14 gram

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• 7 eller 14 gram

Hej alle.

Når i måler 7 eller 14gram til espresso, flyder i så bare filteret helt op og stryger ved kanten, jeg syntes nemlig kommer meget mere kaffe i på den måde, end hvis man måler 7 eller 14gram op på en køkkenvægt..

Og lige et spørgsmål mere..

Det skal godt nok tage ca. 25 sek. lige meget om man laver et enkel eller dobbelt shot ik?

på forhånd tak
    Thomas

Re:7 eller 14 gram

Jeg fylder filteret op så jeg lige kan fordele kaffen ud til kanterne og så passer det med kaffe op til kanten. Hvor mange gr. det er ved jeg ikke præcist.

Når du siger der kommer mindre kaffe i ved afmåling, måler du så før eller efter kværning? Hvis du måler før skla du være opmærksom på, at mange kværne ikke får smidt al kaffen hele vejen igennem systemet, og der kan derfor være noget kaffe tilbage i kværnen. Det vigtigste er sådan set ikke hvor mange gr. du har. Men at niveauet i filteret passer, så du har 1-2 mm mellemrum mellem kaffens overflade og bryghovedet, når kaffen er tamper og låst i makskinen. Dette skal du prøve dig frem til.

De ca. 25 sek. gælder for både enkelt og dobbelt shots. Men igen er det vejlenden. Det vigtigste er at stoppe skuddetlige når kaffen begynder at "blonde". Når det gør det ved ca. 25-30 sek. har du fået indstillet kværnen rigtigt. Men det er derefter vigtigt, at du stopper dine skud baseret på farven på skuddet og ikke på sekundviseren.

Håber det giver lidt mening :unsure:
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Nu nævner du ikke om du bruger det samme filter til både single og dobbel??? Men det ihvertfald vigtigt at du har et single filter hvis der skal komme noget godt ud af 7 gram kaffe på de 25 sek.
      - La Spaziale S1 Dream
      - Bestmax S
      - Ceado E37S
      - Rancilio Rocky SD
      - Hottop B

Comment

ja, jeg ved godt det bare er vejledende, men som helt nybegynder, må man jo forholde sig til et aller andet...

jeg bruger godt nok forskellige filtere til 7 og 14gram kaffe

Comment

Working...
        X