Opslag

Collapse
No announcement yet.

... og kildevand

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• ... og kildevand

Nu hvor jeg får mig en espressomaskine har jeg kigget lidt på mulighederne for enten at filtere postevandet eller at købe kildevand på flaske.

De åbenlyse fordele ved at filtrere postevandet er jo at man ikke skal slæbe sig en pukkel til, ulempen er måske at man trods filtrering stadig har en del kalk tilbage i vandet, og at maskinens videresalgsværdi måske er højere, hvis man kun har brugt kildevand fremfor postevand.

På den anden side er kildevandets fordele måske en bedre smag og en højere videresalgsværdi som brugt maskine. Ulemperne er at man skal slæbe en masse vand.

Jeg er i den heldige situation at jeg ikke behøver at slæbe vandet, fordi jeg har en bekendt i et kildevandsfirma, der kan lever alt det kildevand til døren jeg har brug for - og til et rimelig favorabel pris (20kr. for 9 liter kildevand).

Men jeg er nysgerrig efter at høre hvor meget vand man egentlig bruger, for der bruges jo vand udover det der ender i espressokoppen (rensning af portafilter, backflush, steaming, etc.) Så mine spørgsmål er:

Hvor meget vand skal jeg påregne at bruge på en måned, hvis jeg laver et 3-4 dobbeltshots om dagen, de fleste af disse med dertil hørende skummet mælk?

Hvad vil omkostningen i kalkfiltre være om måneden til denne mængde vand, såfremt man vælger at bruge postvand og filtrere dette?
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Re:... og kildevand

Hej.

Da jeg havde min Silvia brugte jeg ca 2liter om dagen, men jeg har heller aldrig været god til at spare på vandet...

Der er en anden tråd på siden der forklarer lidt om kalk m.m. http://www.espressobar.dk/index.php?...95&catid=4

Jeg har altid ment at man ikke kan passe for godt på sin maskine, så i Silviaen brugte jeg kun kildevand, men havde for en sikkerheds skyld monteret et kalkfilter i maskinen.
    Administator på espressobar
    Izzo Alex Duetto
    Toper Cafemino
    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Jeg har ikke helt vænnet mig til min maskine endnu, men hvis jeg skulle skyde, må det være ca en liter om dagen, muligvis lidt mere...

Du er heldig med din kildevandskontakt!
      Sort som en panter, sort som slanter
      Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
      Sort som piloten I en Tie Fighter
      Sort som pletterne på Pongo
      Sort som alle andre end Tintin I Congo
      Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

jeg bruge også et sted mellem 1 og 2 liter om dagen, jeg har dog i tilfælde af manglende kildevands forsyninger købt en kande med kulfilter den virker faktisk overraskende godt
        Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

ordo.dk wrote:
          Du er heldig med din kildevandskontakt!
          Jeg kommer faktisk til at revidere min pris... der er 6 x 2 liter pr. pakke, som jeg så giver en tyver for, så prisen bliver en anelse bedre. Dog ikke så god som kr. 2,95 for 2 liter men så slipper jeg til gengæld for at slæbe det hjem.

Men hvor mange skud laver i så om dagen med det forbrug af vand?
          Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
          Østerbro

La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hobzon wrote:
            Men hvor mange skud laver i så om dagen med det forbrug af vand?[/quote]

don't ask inch: alt for meget :woohoo:
            nej seriøst en 5-7 dobbelt skud og lidt mælk til fruen og evt. gæster

Post edited by: EPO, at: 2007/12/18 00:17
            Michael EPO Rasmussen

Comment

5-10 skud i gennemsnit, jeg kører kun tripple så der går lidt kaffe igennem.

Efter jeg har fået direkte vandtilslutning på Alex'en aner jeg ikke hvor meget jeg bruger. Men det er ikke blevet mindre...
              Administator på espressobar
              Izzo Alex Duetto
              Toper Cafemino
              Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
              Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Er der nogen af jer der har kendskab/erfaring til/med denne her løsning... til en pris af ca 300 liter kildevand, eller ca et halvt års forbrug :-)

http://www.activ-antikalk.dk/

Hjalle
                Miss Silvia m. Manometer & PID
                Rocky SD
                Xpressivo Barista stamper
                Behmor 1600

Comment

Min søster er blikenslager og hun inssterede på at jeg skulle købe noget ligende, det fjerne efter hendes forklaring kalken fra vand rørene, men det fjerne altså ikke kalken i vandet.
                  Så hvis du gerne vil passe på dine vandrør så køb, men hvis det er for at passe bedre på din kaffe maskine så kig efter noget andet.
                  Michael EPO Rasmussen

Comment

EPO wrote:
                    Min søster er blikenslager og hun inssterede på at jeg skulle købe noget ligende, det fjerne efter hendes forklaring kalken fra vand rørene, men det fjerne altså ikke kalken i vandet.
                    Så hvis du gerne vil passe på dine vandrør så køb, men hvis det er for at passe bedre på din kaffe maskine så kig efter noget andet.
                    Ja, jeg mener også, at sådan en løsning sørger for at kalken ikke aflejrer sig i rørene. Min logik siger mig, at det måske endda gør det endnu værere for espressomaskinen, fordi der kommer mere kalk med ud med vandet? Jeg har dog ingen faglig belæg for dén udtalelse
                    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

MoBak wrote:
                      EPO wrote:
                      Ja, jeg mener også, at sådan en løsning sørger for at kalken ikke aflejrer sig i rørene. Min logik siger mig, at det måske endda gør det endnu værere for espressomaskinen, fordi der kommer mere kalk med ud med vandet? Jeg har dog ingen faglig belæg for dén udtalelse
                      Jeg har lige forhørt mig hos experterne, og de giver dig fuldstændig ret, mindre klat i rørene = mere kalk i vandet
                      Michael EPO Rasmussen

Comment

Ok.. Jeg troede bare at det var for at beskyttte bl.a. kedlen i maskinerne at I ville bruge blødt vand. MEn sådan kan det jo ikke være når jeres argumenter er som de er. Kan I virkelig smage på espressoen om der er kalk i vandet ?

Man må da kunne betragte kedel og rør i en espressomaskine på lige fod med vandrør og fx. varmelegme i vaskemaskine og opvaskemaskine. Og hvis det ikke sætter sig her, så kom med et godt argument for at det skulle sætte sig i kedlen !!!

Jeg har lige forhørt mig hos experterne, og de giver dig fuldstændig ret, mindre klat i rørene = mere kalk i vandet
                        Og ja, kalken er stadig i vandet lige meget hvor mange magneter man installerer, men der bliver da ikke mere bare fordi man instalerer en Activ Antikalk enhed (hvor fåe I det fra)(I antager måske at det kun kan installeres på gamle vandledninger ?).

Som tidlige sagt, jeg aner ikke om det virker, og har ingen specielle præferencer for nogen antikalk enheder, men hvis de nu skulle virke, synes jeg ikke jeres argumenter peger på at det ikke også skulle forbedre livet for en esperesso maskine

Hjalle
                        Rocky SD
                        Behmor 1600

Comment

Nu gætter jeg lidt igen. Måske EPO vil rette mig (det kan være hans søster skal oprette en bruger herinde )

Jeg antog, at magneten virker ved at ensrette kalkpartiklerne i vandet således, at disse ikke "klumper" sammen og dermed ikke sætter sig fast i røret. Jeg vil tro, at denne "ensretning" annulleres, når vandet er ude af vandrøret igen og dermed kan kalken sagtens sætte sig fast igen i espressomaskinen.

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl... :whistle:

Grunden til at vi siger der er "mere" kalk i vandet med en magnet er, at den lille smule der ellers ville sættes sig i vandrøret nu kommer med vandet ud. Dette er sikkert en forsvindende lille forskel, men hypotetisk set

Post edited by: MoBak, at: 2007/12/18 13:44
                          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                          Baratza Forté
                          Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Jeg tror nu nok at det er meningen at kalkstrukturen ændres når vandet suser forbi magneterne, og så forbliver ændrede..:S Men er ikke sikker...

Hjalle
                            Rocky SD
                            Behmor 1600

Comment

Hej.

Jeg ville nu ikke stole på magneter til at afkalke vandet. Der er brug for at fjerne bikarbonat-hårdheden, da det er afgørende for om du ender med kalkaflejringer i din keddel. - Og det kan en magnet ikke.

Ja, selvfølgelig kan du smage hvor meget kalk (og andet så som klor-rester) der er i vandet. Et sted mellem 86% og 98% af din espresso er vand, så det har afgørende betydning for kvaliteten. Du har primært to formål med at rense og blødgøre vandet. 1) For at beskytte din maskine. 2) For at få den optimale smagskvalitet.

Din maskine vil være vild med så rent vand som muligt (og en neutral PH værdi) så længe der er nok mineraler/salte i til at den kan lave jordforbindelse gennem vandet (da de fleste maskiner på denne måde afgør om der er vand nok i kedlen eller reservoiret). For smagen er det dog vigtig med nogle mineraler/salte for at ekstrahere smagen ud af kaffen. 150 ppm (parts per million) er en tommelfingerregel mange sværger til, men det er jo vigtigt hvordan mineralsammensætningen er også - det er dog ekstremt svært at styre. Klor ønsker man absolut ikke. Selv få rester vil ødelægge de fine nuancer i aromaen. For meget kalk ødelægger især syrligheden, som er tæt forbundet med de aromaer oplever.

Man kan for øvrigt ikke helt sammenligne espressomaskinen og en opvaskemaskine. Espressomaskinens dampkeddel udskifter nemlig ikke vandet. H2O + mineraler kommer ind men kun H2O i form af damp forlader kedlen og over tid vil mineral-indholdet opbygge sig og til sidst aflejres.

Nåh, det blev en lang smøre... :silly:
                              Klaus Thomsen
                              World Barista Champion 2006
                              Kig ind på vores Blog her
                              The Coffee Collective

Comment

Working...
                              X