Opslag

Collapse
No announcement yet.

At tampe

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• At tampe

Nu har jeg efterhånden læst mig gul og grøn i hovedet om det at tampe (hvad kalder man det egentlig på dansk, og hvordan bøjes ordet gramatisk korrekt?)

Bla. demonstrerer denne artikel på CoffeeGeek med al tydlighed at det ikke kun er en "passion at presse", men at det også næsten er en eksakt (om end diskuteret) videnskab.

Jeg er klar over, at jeg ikke taler ud fra personlig erfaring. For mit vedkommende er det ren teori indtil videre, men jeg er nysgerrig.

For ikke alene handler det om distribution, det handler også om at gøre det korrekt (man skulle jo nødig komme til at presse kaffen sammen i visse sektioner af portafilteret) inden man tamper. På den anden side, så kan man jo også se, at f.eks. sand fordeler sig selv jævnt under et fast pres med en hård overflade. Sagt på en anden måde: Gør det virkelig den store forskel om man bruger "Staub tamp" metoden eller om man bruger en anden? Hvis der er en større koncentration i et område af mit portafilter, vil et hårdt "pres" så ikke distribuere kaffen ligeligt under tamperen alligevel? Sagen er jo - at et kaffegryn fylder hvad det nu engang fylder - og at vi vel ikke kan ændre dets massefylde ved at presse det med en tamper?

Jeg kan forstå, at det man gerne vil opnå når man tamper er følgende:
    [ul][li]Korrekt gennemløbshastighed for extraction (hvad hedder dette på dansk?)[/li]
    [li]At dampen presses jævnt igennem hele overfladen af kaffen og portafilteret[/li]
    [/ul]

Det er klart at en korrekt dosering, ensartet distribution, korrekt sammentrykning af kaffen og en ensartet og jævn overflade af kaffen (polish), alle er medvirkende faktorer for at opnå dette - men mit spørgsmål er alligevel:

Er distributionsmetoden virkelig så afgørende før tamping? Jeg har set videoer med flere forskellige teknikker for distribution, men det strider mod min indre logik, at det skulle gøre den store forskel, for som jeg ser det, så er det ens tamping der afgjort har mest indflydelse (af de to) på resultatet.

Tager jeg fejl?
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Re:At tampe

puhh ha' du åner op for noget som kan blive en nær religiøs diskusion.
    Personlig mener jeg distributione er mindst lige så vigtig som stampningen.
    Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Hobzon wrote:
      Nu har jeg efterhånden læst mig gul og grøn i hovedet om det at tampe (hvad kalder man det egentlig på dansk, og hvordan bøjes ordet gramatisk korrekt?)
      At stampe .. er det udtryk jeg bruger

Er distributionsmetoden virkelig så afgørende før tamping? Jeg har set videoer med flere forskellige teknikker for distribution, men det strider mod min indre logik, at det skulle gøre den store forskel, for som jeg ser det, så er det ens tamping der afgjort har mest indflydelse (af de to) på resultatet.

Tager jeg fejl?
      Det er min opfattelse at den er altafgørende ... om du bruger den ene eller den teknink er ikke vigtig ... det vigtige er at du behersker den, så du får en ensartet distribution.

Mener ikke man kan sammenligne med sand da kornene er meget større og kan kan fordele sig, modsat kaffe hvor du "bare" presser luften ud.(<- teori opbygget i mit hoved ... :whistle: )
      Administrator på EspressoBar
      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
      Mazzer Kony Electronic

Comment

Det er nok en diskusion på linje med flad bund eller konveks tamper - protestant vs. katolik?

Men når alt kommer til alt - jo mere man gør ud af det jo bedre resultat.
        Et hjerte der banker for espresso...... og med al den koffein så banker det hurtigt!

Comment

EPO wrote:
          Jer tror næsten det er mere vigtigt med distributionen, uden den er stampet intet værd .. IMHO
          Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho wrote:
            EPO wrote:
            Jer tror næsten det er mere vigtigt med distributionen, uden den er stampet intet værd .. IMHO
            Enig, det var også derfor jeg skrev mindst lige så vigtig.
            Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

ChrZacho wrote:
              Mener ikke man kan sammenligne med sand da kornene er meget større og kan kan fordele sig, modsat kaffe hvor du "bare" presser luften ud.
              Jeg vil bestemt ikke afvise at du har ret - men det burde være let at teste, ved blot at hælde lidt 15-20 gram kværnet kaffe ud på en helt plan overflade (samlet i en pæn bunke), og så prøve at presse denne bunke flad med en stor (og flad) genstand (f.eks. en helt fladbundet stegepande - glat bund uden riller).

Hvis du med et fast tryk på 10-15 kilo kan fordele kaffen jævnt over et større areal, så kan vi vel tolke det derhen, at stampningen i sig selv også distribuerer kaffen. Hvis derimod kaffen hovedsagelig forbliver liggende i den samme bunke (og ikke dækker et større areal), så har du ret - så er distributionen i sig selv afgørende.
              Østerbro

La Marzocco GS3
              Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hvad en provokation ... okay da.

Forsøgte ... hullet er for at simulerer dårlig distibution

Mazzer Kony Electronic

Comment

Resultatet .. af en lav videnskablig test.

man kan lige ane hullet ... meget tydeligt IRL .. må sgu ha mig et SLR snart.

Post edited by: ChrZacho, at: 2007/12/18 23:51
                  Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho wrote:
                    man kan lige ane hullet ... meget tydeligt IRL .. må sgu ha mig et SLR snart.
                    Du siger bare til
                    Administator på espressobar
                    Izzo Alex Duetto
                    Toper Cafemino
                    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Ja - det taler jo sit tydelige sprog B) Hvor meget større (i procent) vil du vurdere at bunken blev efter du havde trykket den med en flad genstand?
                      Østerbro

La Marzocco GS3
                      Mahlkönig K30 Vario

Comment

Svært at sige .. måske 1/3 måske mindre!!
                        Mazzer Kony Electronic

Comment

Efter jul, vil jeg forsøge at lave min egen test, og regne på konsekvensen - men uanset hvad, så viser din test, at det rent faktisk betyder noget - og alt hvad der kan hjælpe os til at få et bedre udtræk af kaffen, er vel ikke at foragte. Med andre ord - alting tæller! :whistle:
                          Østerbro

La Marzocco GS3
                          Mahlkönig K30 Vario

Comment

Jeg tror der er to væsentlige forskelle på kaffe og sand (der er selvsagt mange flere - et dobbeltshot med sand, giver nemlig en meget dårlig cappuccino. Men lige i forhold til hvordan det fordeler sig under pres )

Sandkorn er mere eller mindre ens, mens der er stor forskel på kaffepartikler (selv med en god kværn). Kaffepartiklkerne binder sig derfor mere sammen og glider ikke bare ned i et ens lag.

Samtidig er kaffen olieholdig, hvilket må forstærke ovenstående.

Det er min klare erfaring, at jo bedre du (eller din kværn) fordeler kaffen i filteret, jo lettere kan du tampe og stadig på et godt resultat. Fordelingen er også efter min mening det vigtigste
                            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                            Baratza Forté
                            Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Man kan gurgle mund i kaffe.....

DET KAN MAN HELLER IKKE I SAND
                              :sick:
                              Expobar Brewtus II
                              Macap MC4 stepless