Opslag

Collapse
No announcement yet.

Påvirker kalkfilter shotsene

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Påvirker kalkfilter shotsene

Jeg har brug for Jeres ekspertise:

Jeg er rimelig ny i at brygge espresso og er den lykkelige ejer af Silvia/Rocky sæt.

Jeg har præsteret gode shots med fin crema, men har efter jeg har sat et stort kalkfilter på (fra Risteriet til at sætte på slange i tanken) problemer med shotsene. Det kommer skum ud især sidst i gennemløbet. Nogle gange nærmest sprutter det fra portafilteret, som om der ikke er nok vand.

Jeg har sat filteret på den slange der ser ud til at suge vand op fra tanken, og har husket at sætte filteret i vand inden brug.

Har jeg sat filteret forkert, eller hvad sker der ?

/Lars

Re:Påvirker kalkfilter shotsene

Hej Lars.

Først velkommen til espressobar, håber virkeligt at du nyder dit "ophold" :-)

Den slange der suger vand, er den der er skåret i en slids. Hvis det er det store vandfilter du har monteret, skal du være meget opmærksom på at filteret sidder ordentligt i tanken, der er (så vidt jeg husker) i højre side af vandtanken et par "hakker" hvor filteret ligesom kan sidde i. Så er du sikker på at det ikke flyder ovenpå.

Selv om filteret har ligget i vand i den på emballagens foreskrevne tid, er det alligevel ikke sikkert at alt luft er ude når du monterer det i maskinen.

Prøv evt at køre noget vand ud igennem gruppehovedet, hvor du imens ser ned i vandtanken, så kan du høre/se om det trækker luft med ind.

(det er ialtfald sådan jeg husker det fra mine dage med den kære Silvia)
    Administator på espressobar
    Izzo Alex Duetto
    Toper Cafemino
    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Hej..

Da jeg havde min Silvia og det store kalkfilter i tanken. Havde jeg også liggende problem tilog starte med.
      Jeg fandt ud af at det var luft som stod i toppen af filteret, fordi jeg havde mit til og ligge ned i bunden af tanken.
      Så når jeg havde haft tømt min tank så rejste jeg lige filteret op ved og holde i slangen. Også kørte jeg vand i gennem maskinen,
      til jeg var nogenlunde sikker på at luften var væk..
      Og det skulle jeg altså gøre hver gang, jeg havde den tømt..
      Hilsen Johnny

Faema Legend S1
      Faema MD3000 Touch
      Mahlkoenig Vario
      Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Comment

Tak for hurtige svar.

Det giver mening. Jeg prøver at fumle lidt med det og håber jeg kommer tilbage på rette spor.

/Lars

Comment

cacique wrote:
          Tak for hurtige svar.

Det giver mening. Jeg prøver at fumle lidt med det og håber jeg kommer tilbage på rette spor.

/Lars
          Held og lykke, og fortæl endelig om problemet bliver løst.
          Administator på espressobar
          Izzo Alex Duetto
          Toper Cafemino
          Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
          Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Det virker at køre lidt vand igennem så luften presses ud. Jeg kan ikke helt få filteret placeret i hjørnet, men med den anden løsning virker det igen.

TAK for hjælpen

Comment

Working...
            X