Opslag

Collapse
No announcement yet.

Crema

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Crema

Der er et eller andet galt:

Når jeg brygger gudedrikken på min Alex, har jeg i den seneste tid haft problemer med cremaen. Ikke at jeg ikke formår at få crema i koppen, der er faktisk stort set ikke andet når jeg stopper skudet.

Men cremaen er utrolig ustabil, efter omkring den samme tid det tager at skumme mælken, er cremaen sunket så meget at jeg kan se kaffen igennem cremaen.

Jeg har ved den gode KimH lånt et probetermometer (hed det vist) for at kontrollere at jeg ikke brygger ved for høj temp. Ja ja det gjorde jeg selvfølgelig, men har nu fået bedre styr på mit coolingflush, som jo betyder så meget for os med HX maskiner.
    Så den del af problemet tør jeg godt udelukke.

Det er heller ikke friskheden af mine bønner der er problemet, jeg rister 3 gange om ugen og lader dem hvile 2 dage inden jeg tager dem i brug, så den del burde jo også være ok.

Jeg brygger (stort set) udelukkende bundløst, med 21g kurven solidt plantet.
    Har de sidste par dage prøvet at køre ned i mængden af kaffe,inspireret af et andet indlæg her på siden, så jeg pt bruger mit 14g's.

Jeg mistænker lidt arealet i mine cappa kopper for at have en del af skylden, jeg bruger Risteriets store kopper for tiden. Og jeg oplever ikke nogen "gennemsigtighed" i mine rene skud i espresso glassene, der er der stadig fuld crema i koppen lang tid efter skudet.

Der er ikke noget galt i smagen på kaffen, jeg syntes stadig at mine rene skud smager rigtigt godt fyldige og runde. Og har den sædvanlige gode lange eftersmag.

Hvad er det galt? Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad jeg gør forkert/anderledes end normalt...

... jeg har selvfølgelig sagt til konen at det nok er min Rocky der ikke er god nok til Alex'en, og hun sagde at det da også var synd at jeg ikke har en kværn der passer bedre til Alex'ens kvalitet. Nu hvor jeg har brugt så mange penge på en så god maskine... :whistle:

Edit: Stavebøf..

Post edited by: Roed, at: 2008/01/11 22:45
    Administator på espressobar
    Izzo Alex Duetto
    Toper Cafemino
    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Re:Crema

Roed wrote:
    ... jeg har selvfølgelig sagt til konen at det nok er min Rocky der ikke er god nok til Alex'en, og hun sagde at det da også var synd at jeg ikke har en kværn der passer bedre til Alex'ens kvalitet. Nu hvor jeg har brugt så mange penge på en så god maskine... :whistle:
    Du skal da ha dig en Santos 55 .... intet mindre kan gøre det ... :whistle:
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho wrote:
      Roed wrote:
      Du skal da ha dig en Santos 55 .... intet mindre kan gøre det ... :whistle:
      Jeg kan helt sikker godt få min spanske forbindelse til at pakke en extra K10 WBC hvis du skal ha' en med :woohoo:
      Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Kære venner, jeg ved i vil mig det bedste, ingen tvivl om det...

...men jeg skal jo lige have styr på den den med cremaen inden jeg opgraderer kværn.
        Ellers bliver kone nok ikke glad...

"Hej skat, se min nye 10k+ kværn, er den ikke flot? Det løste godt nok ikke mit problem, men nu ser det da ikke så tøset ud i køkkenet mere, nu hvor kværnen ikke længere er lavere end Alex'en..."

Jeg tror ikke hun vil smide mig ud af huset, slet ikke. Jeg skal nok bare selv slæbe min dyne ud i brændeskuret hvor jeg skal sove de næste 3-4 måneder. Og det er egentligt heller ikke så slemt, vi går trods alt mod lysere/varmere tider... :huh:
        Izzo Alex Duetto
        Toper Cafemino

Comment

Roed wrote:
          "Hej skat, se min nye 10k+ kværn, er den ikke flot?"
          Sys jeg så den på en UK side igår til 7,5K ... så man er jo nærmest et skarn hvis man ikke gør det ... :evil:
          Mazzer Kony Electronic

Comment

har du prøvet at lave cappocino ect. i en anden kop?? Du skiver jo at dine rene skud er gode nok
            Michael EPO Rasmussen

Comment

OT hvor er det du har set den til WBC'en 7,5 K ??
              ikke at jeg føler mig snydt, for jeg har kun betalt 6K for min :P men alligevel
              Michael EPO Rasmussen

Comment

Ja, det har jeg.

Der smutter en del 2-go kopper i husholdningen, da jeg har meget svært ved at forlade ejendommen uden af have lidt god kaffe med. Turen på arbejde går ligesom også lettere hvis bilen ledsages af en cappa

I 2-go kopperne oplever jeg også problemet men, dog ikke så kraftigt som i de store kopper.

Men det kan da ikke passe at jeg ikke kan få cremaen til at holde på større arealer, eller?? Det har tidligere ikke været noget problem.

Btw, jeg har heller ikke skiftet/ændret blend.
                Izzo Alex Duetto
                Toper Cafemino

Comment

EPO wrote:
                  ..jeg har kun betalt 6K for min :P
                  OT: Det lyder som en fair pris :woohoo: :woohoo:
                  Izzo Alex Duetto
                  Toper Cafemino

Comment

Jeg ved godt at det måske lyder mærkeligt, med kan det ha' noget med luftfugtigheden og vejeret at gøre?
                    Jeg rister i min dampovn hvor jeg har mulighed for at styre luftfugtighede, og jeg har her den sidste uges tid måtte nedregulere fugtigheden en del pga vejeret
                    Michael EPO Rasmussen

Comment

Roed wrote:
                      EPO wrote:
                      ..jeg har kun betalt 6K for min :P
                      OT: Det lyder som en fair pris :woohoo: :woohoo:
                      Jep!! der godt at ha' go'e forbindelser i det catalanske
                      Michael EPO Rasmussen

Comment

EPO wrote:
                        OT hvor er det du har set den til WBC'en 7,5 K ??
                        ikke at jeg føler mig snydt, for jeg har kun betalt 6K for min :P men alligevel
                        Det var Santos 55 jeg så til den pris ... sys jeg bestemt ...:unsure:
                        Mazzer Kony Electronic

Comment

Det kan godt værrer at det bare mig der har sovet i timen, men hvad er det den Santos kan ud over at værre mega hurtig
                          Michael EPO Rasmussen

Comment

Jeg har lige prøvet at eftervise min påstand om fugtighed jeg har lige prøvet at køre to skud igennem, et med alm bønner et med bønner med højre fugtighed.
                            Jeg brugte nogle alm supremo bønner ristet til stempel (city) jeg lavded to potioner som så lige fil et par min i ovnen, den ene potion fik alm fugt og den anden lidt højre fugtighed.
                            Det gør en forskel!! bla forsvinder cremaen hurtigere i mit lille forsøg, der ud over smager kaffe af prut, men det gjore dem med alm fugtighed også.
                            Michael EPO Rasmussen

Comment

Hmm, interessant, meget interessant endda.

Jeg vil ikke på nogen måde tvivle på dit eksperiment, men jeg skal lige have noget forklaret, så Roed forstår.

Har du netop ristet to portioner, en med mere fugt end den anden, eller har du "kunstigt" påført bønnerne en højere koncentration af vand?

Nu har jeg godt nok ikke en så fancy ovn som dig, men man må da kunne tørre en portion bønner lidt i en alm ovn, og så prøve forskellen, ik? :unsure:
                              Izzo Alex Duetto
                              Toper Cafemino

Comment

Working...
                              X