Opslag

Collapse
No announcement yet.

Opvarmningstid på Silvia

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Opvarmningstid på Silvia

Hej Silvia-ejere,

i kender sikkert denne Cheating Miss Silvia der går på at få tøsen i omdrejninger noget hurtigere end de op mod 25-30 minutter (som jeg oplever). Men det er da lidt besværligt.

Jeg har på det seneste også tændt steamerknappen, for at få en masse varme på hurtigt. Den tænder jeg og slukker jeg et par gange i løbet af de første 15 min - lader lidt vandt løbe osv...

...mener faktisk at min er ok varm efter 17-20 min så.

Hvad siger i? Tænder i bare og venter den ½ time? :whistle:

Og jer med PID - oplever i en lidt hurtigere opvarmningstid da maskinen så ikke cykler helt ned i de nederste (80?) grader?

Bare lidt af nysgerrighedB) ...
    Vibiemme Domobar Inox
    Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Re:Opvarmningstid på Silvia

Jeg vil sige at min er rimelig varm efter 10-15 min.
    Lidt hurtigere hvis jeg starter med steam tændt.

/Peter
    Rancilio Silvia - PID
    Macap MC4 Stepless
    Behmor 1600
    Xpressivo Presso Barista

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

Comment

Jeg vil påstå at jeg kan have en gennemvarm silvia og en god espresso på under 10 minutter.

Hvis din Silvia er 30 minutter om at få varmen så trænger den vist til en krælig hånd. Er det en ældre model?

Rune / Mils Kompagniet

Comment

Det kommer lidt an på hvor \"trængende\" jeg er.

Hvis det er om morgenen, går jeg ud og tænder før jeg hopper under bruseren.

Er det om eftermiddagen, når jeg kommer hjem fra arbejde, er jeg SÅ trængende at det ikke kan gå hurtigt nok. Så tænder jeg, venter til boilerlampen slukker, og skyller herefter vand igennem gruppehovedet for at varme det op, når boilerlampen tænder stopper jeg, og venter til den slukker igen, derefter laver jeg en skylning igen til lampen tænder - og så går jeg i gang med at kværne og pakke kaffen.

Har det været en hård dag og kommer jeg lidt tidligere hjem fra arbejde, så får den lov at være tændt, så jeg kan lave mig en kop kaffe mere inden aftensmaden, eller slukker jeg den.

Om aftenen tænder jeg efter aftensmaden, og så er den som regel stadig lidt varm, så den tager ikke så længe om at blive varm (det tager ikke mere tid end den tid vi er om at rydte bordet og køkkenet).

Herefter plejer jeg at lade den være tændt til den sene aftenkaffe som jeg laver efter klokken 21:00, er der gæster eller er det weekend, så får den lov at være tændt lidt længere.

Jeg har overvejet at regne på (eller måle), hvor meget strøm den rent faktisk bruger ved at være tændt hele tiden, for varmeelementet der jo er den store strømsluger er jo langtfra tændt hele tiden. Det tænder og slukker jo for at opretholde en temperatur - og det KUNNE man forestille sig var en del billigere end man måske umiddelbart skulle tro.
        Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
        Østerbro

La Marzocco GS3
        Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Et lille fif til hurtig opvarmning , når ganen er ved ar være tør

http://www.coffeekid.com/archived/rancilio/cheatsilvia
          Fortid
          La Marzocco GS3
          Casadio Macinadosatore Istantaneo
          Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
          Reg Barber 58mm Anodized/Stål
          Pullman/Synesso ridgeless
          Bumper TS
          Motta Knockbox
          Nutid
          Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
          French Press-Bodum 4 cup

Comment

sorry repost , sad tilfældigvis lige på siden , havde ikke set linket
            Fortid
            La Marzocco GS3
            Casadio Macinadosatore Istantaneo
            Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
            Reg Barber 58mm Anodized/Stål
            Pullman/Synesso ridgeless
            Bumper TS
            Motta Knockbox
            Nutid
            Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
            French Press-Bodum 4 cup

Comment

Mils wrote:
              Jeg vil påstå at jeg kan have en gennemvarm silvia og en god espresso på under 10 minutter.

Hvis din Silvia er 30 minutter om at få varmen så trænger den vist til en krælig hånd. Er det en ældre model?

Rune / Mils Kompagniet
              Jeg tester efter om gruppehovedet er (næsten) for varmt at røre ved - det er måske lige hysterisk nok ? :-)

Wolff wrote:
              Et lille fif til hurtig opvarmning , når ganen er ved ar være tør

http://www.coffeekid.com/archived/rancilio/cheatsilvia
              Ja, det var netop den der står i linie 1 :laugh:
              Vibiemme Domobar Inox
              Baratza Sette 270

Comment

Men egentlig et godt spørgsmål (hvis jeg nu selv skal sige det:silly: ) - for hvornår er maskinen varm?

Egentlig bør man vel teste med en temp-probe i filteret (inkl. kaffe - ligesom Schomer) - efter 10 min 15 min osv...så kan man på den måde skyde sig in på hvornår \"min\" Silvia er varm.

/Carsten
                Vibiemme Domobar Inox
                Baratza Sette 270

Comment

Ifølge min PID sensor er maskinen oppe på setpunktet efter ca 5 minutter. Min PID er lidt underlig idet den ikke kører med fuld knald på varmelegmet, selvom maskinen starter med at måle ca 24 grader. Den kører med en duty-cycle på måske 90%, og når den så kan se at temperaturen begynder at stige vil jeg skyde duty-cycle til at ligge på rundt 50% indtil vi nærmer os de 90 grader. Derefter går det langsomt op til de 98 jeg har sat den til.

Selvom selve kedlen er nået til setpunktet, er filterholderen noget længere om at varme op, lissom jeg heller ikke er sikker på alt metallet i kedlen har en helt ensartet temperatur. Måske man kunne teste det ved at køre f.eks. 100ml vand igennem når den hhv er \"kold\" og \"gennemvarm\" og se hvad temp falder til, for at få en indikation af hvor meget varme der er lagret i metallet.
                  Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Hobzon wrote:
                    overvejet at regne på (eller måle), hvor meget strøm den rent faktisk bruger ved at være tændt hele tiden, for varmeelementet der jo er den store strømsluger er jo langtfra tændt hele tiden. Det tænder og slukker jo for at opretholde en temperatur - og det KUNNE man forestille sig var en del billigere end man måske umiddelbart skulle tro.
                    Prøv at tjekker her: http://www.espresso-passione.com/. Det er selvfølgelig ikke en Silvia men forholdet mellem 24/7 og at tænde efter behov er nok nogenlunde det samme. Men prøv det da af. Det er jo nemt at sætte en strømmåler på et par dage. Er der ikke noget med man kan låne dem hos nogle af energiselskaberne?
                    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Jeg faldt lige over denne sætning/graf i min PID brugervejledning. De har lavet flere tests, og som jeg ser det, så ender de med at konkludere at 40 minutter ikke er unormalt i opvarmningstid - hvis man vil være sikker. Så er det jo nok ikke helt dårligt at få sat en timer på stikkontakten hvis man vil have morgen-espressi.

Vibiemme Domobar Inox
                      Baratza Sette 270

Comment

Mht. strømforbruget på Silvia så har RuneL været så venlig at måle forbruget.
                        Resultatet kan læses her
                        Administator på espressobar
                        Izzo Alex Duetto
                        Toper Cafemino
                        Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                        Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Jeg er spritny ejer af en Silvia - faktisk har jeg aldrig lavet en espresso før maskinen ankom idag. Tidligere har jeg klaret mig med en simpel mokkakande. Netop derfor står jeg også ualmindelig meget på bar bund - allerede mht at varme maskinen op. :unsure:

Som der bliver spurgt om i tidligere i tråden - hvornår er maskinen så \"varm nok\"? Som jeg læser det af vejledningen er det bare når lampen går ud, men det gør den godt nok tidligt sammenlignet med jeres bud på ventetiden. Maks 5 min vil jeg tro. Hvad søren skal jeg så gå efter?

Jeg håber i sidder et par Silvia eksperter derude, for jeg fornemmer at listen over spørgsmål hober sig op allerede :lol:

/Rasmus
                          Udstyr
                          Rancilio Silvia
                          Mahlkönig Vario

Comment

Hej Rasmus.

Tillykke med din Silvia - og velkommen til espressobar :-)

Lampen indikerer om der er tændt for varmeelementet i kedlen (der hvor vandet opvarmes) eller ej. Men da kvaliteten, af den kop espresso du laver, hænger meget nøje sammen med brygvandets temperatur, så kan man jo ikke have at de dele af maskinen, som vandet skal passere på vej til og gennem kaffen, er kolde og dermed får temperaturen til at falde igen, før det når frem til kaffen.

Du kan meget hurtigt afprøve dette på følgende måde. Lad din Silvia blive helt kold og tænd så for den mens du gør kaffen klar i filterkurven. Så snart lampen slukker laver du et skud espresso. Smag på den, du vil opleve at det smager forfærdeligt, næsten surt.

Tøm nu bryghåndtaget for kaffe, gør maskinen rent som beskrevet i manualen, og lad så maskinen stå en en tre kvarters tid.

På denne måde vil HELE maskinen blive varmet op. Kedlen bliver varm, og kobberrørene vil lede varmen ud til gruppehovedet (der hvor du sætter bryghåndtaget fast). Lad bryghåndtaget sidde i gruppen hele tiden mens maskinen varmer op.

Nu venter du til lampen tænder, og fjerner hurtigt bryghåndtaget (tør det med et viskestykke eller et stykke køkenrulle), kom kaffe i filterkurven, og gør klar til endnu et skud. Sæt bryghåndtaget i - og lav et skud og smag på sagerne.

Denne gang vil du opleve en klart brændt smag.

Du skal altså lade maskinen varme HELT op (og det tager altså længere end de 5 minutter der går til lampen slukker - helt op til 30-40 minutter). Nu er alting dejligt varmt og nogenlunde den samme temperatur. Hemmeligheden ved at ramme det rigtige punkt (temperaturmæssigt), hvor din espresso, hverken er sur eller brændt - men i stedet smager næsten sødt og lækkert - er at lave det det man kalder \"temperatursurfing\". Hele denne process finder du beskrevet hos Coffeekid. Læs den grundigt igennem.

Sig endelig til, hvis du har flere spørgsmål, så vil vi forsøge at hjælpe efter bedste evne.
                            Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                            Østerbro

La Marzocco GS3
                            Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Flere spørgsmål? Masser!! :laugh: Jeg synes egentlig det er en smule svært.

Jeg kan som sådan godt følge vejledningen på CoffeeKid, men får jeg fx samme effekt ved at lade maskinen varme af sig selv i ca 30min?

Jeg forstod dit svar som at espressoen smager brændt hvis maskinen er for varm. Hvordan køler man den så? Og hvad hvis man ikke ved om den er for varm eller for kold.

Hvad gør man imellem shots. Når man lige har lavet sig et dobbelt skud, så ved man jo godt at man får lyst til mere en halv time senere :P . Skal jeg holde maskinen tændt, eller slukket?

Det lykkes mig igår at lave et ganske anstændigt shot, men idag er det indtil videre ikke gået så godt - så det har nok været rent held. Jeg må i træning.
                              Udstyr
                              Rancilio Silvia
                              Mahlkönig Vario

Comment

Working...
                              X