Opslag

Collapse
No announcement yet.

Less is more - Stamperen skal passe til filteret!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Less is more - Stamperen skal passe til filteret!

Ja, en overskrift der nok ikke overrasker selv de nye på Espressobar, men jeg vil lige følge op på min oplevelse jeg havde da jeg tog min nye Mazzer i brug, hvor jeg nævnte 10-15 channelings. Samtidig havde Shotmaker et indlæg omkring over/underdosering.

Som jeg skrev i mit Mazzer indlæg så var jeg uforstående overfor alle de channelings, og konkludere dengang at det måtte være kaffen der ikke var frisk nok (selvom den var ristet 3 dage før!). Jeg købte ny kaffe hos Risteriet (uhm dejling Uno), heldigvis købte jeg samtidig et nyt 14gr filter (var det underbevidstheden der lige gav mig et hint?).

Lige siden jeg købte ny kaffe og filter har mine shots været super - ingen channeling, overhovedet. OK, er det kaffen?

NEJ, det er det ikke. Se lige disse 4 billeder af mine filtre:

Først det \"gamle\" 14 grams fra Kaffeagenten (undskyld agent:blush, så det nye 14gr fra Risteriet, så mit 7gr og sidst mit triple filter.

I alle filtre pånær det gamle, går min 58mm stamper et godt stykke ned i filteret, og jeg kan derfor stampe alt det jeg vil når jeg doserer det som filtret er \"bygget\" til. Det kan jeg ikke på mit gamle filter, for der sætter de smallere kanter den fysiske begrænsning. Jeg ville kunne stampe med 40 kilo uden forskel - i forstår!

Ok, og det der så skete, var at jeg jo ved min Mazzer-indstilling gik så grundigt til værks, at jeg havde køkkenvægten i brug. Der røg ca. 14-15gr i hvert shot. MEN da jeg ikke kunne stampe så lidt i det gamle filter, blev det ikke stampet som det skulle - ergo: Channeling.

Jeg gør fuldstændig det samme om jeg bruger 7, 14, 21 gr og får et godt resultat hver gang. Konklusionen for \"rotterne\" er jo ganske klar - men for newbies (jeg har selv kun ½ år på bagen), så er tippet om lige at tjekke filter + stamper inden i fortvivler over noget.

Det er jo tydeligt at jeg indtil sidste uge har overdoseret måske helt op til 16-17 gr i mit gamle filter :blush: - til gengæld kan jeg (foreløbig) kun tilslutte mig at bruge den dosering kaffe som filteret er beregnet til. For mig at se (og veje), så giver doseringsmetoden med at stryge en finger over filteret ca. 2 gr \"for meget\".

Anyway, this works for me - og jeg er glad for at (omend lidt tilfældigt) opdagede at det var filteret og kaffemængden. Med 2gr mindre i filteret bliver espressoen efter min mening meget bedre.

Så drenge: Less is more
    Vibiemme Domobar Inox
    Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Re:Less is more - Stamperen skal passe til filtere

Hvordan er det med kaffe i, kan tamperen så heller ikke komme helt ned?
    Det er ikke sådan der er \"for meget\" luft mellem kaffepucken og kaffemaskinens shower-screen nu? Når kaffen helt op til shower-screen?

I mit 14g filter fylder jeg ml 18 og 19g kaffe i, der er åbenbart plads til mere end \"normeringen\" antyder. Hvis jeg kommer mindre i vil jeg ha alt for meget luft over pucken.
    Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

RuneL wrote:
      Nej, hvis den ikke kan uden så kan den heller ikke med - medmindre at jeg fylder 16-17+ i.

RuneL wrote:
      Det er ikke sådan der er \"for meget\" luft mellem kaffepucken og kaffemaskinens shower-screen nu? Når kaffen helt op til shower-screen?
      Det tror jeg ikke - det er jo ikke så nemt at måle - det er nemmere at se når der er for meget, for så giver det jo et lille mærke af skruen i showerscreen.

RuneL wrote:
      I mit 14g filter fylder jeg ml 18 og 19g kaffe i, der er åbenbart plads til mere end \"normeringen\" antyder. Hvis jeg kommer mindre i vil jeg ha alt for meget luft over pucken.
      Hvad betyder det for din kaffe, at du har \"for meget\". Det betyder vel ikke noget at kaffen kan udvide sig som den skal!? Omvendt så tyder det jo også bare på at der er forskel på filtre - de skal i hvertfald passe til stamperen. Det må være pointen.
      Vibiemme Domobar Inox
      Baratza Sette 270

Comment

Brownie wrote:
        RuneL wrote:
        Nej, hvis den ikke kan uden så kan den heller ikke med - medmindre at jeg fylder 16-17+ i.
        Man skulle jo ellers to at med kaffe i behøvede tamperen ikke så langt ned, hvorfor det måske ikke var et problem at filteret blev smallere længere nede.

RuneL wrote:
        Det tror jeg ikke - det er jo ikke så nemt at måle - det er nemmere at se når der er for meget, for så giver det jo et lille mærke af skruen i showerscreen.
        Et mærke fra skruen, men ikke fra showerscreen, tolker jeg som den helt rigtige dosering i mit filter.

RuneL wrote:
        Hvad betyder det for din kaffe, at du har \"for meget\". Det betyder vel ikke noget at kaffen kan udvide sig som den skal!? Omvendt så tyder det jo også bare på at der er forskel på filtre - de skal i hvertfald passe til stamperen. Det må være pointen.
        For meget luft tolker jeg som at kaffen har så meget plads at den stort set kan ligge og skylle rundt nede i filterkurven, uden at være presset på plads mellem filterkurven og showerscreen.
        jeg ved ikke hvornår dette indtræffer, men når jeg ser på en puck som jeg mener har været underdoseret, så er overfladen tydeligt ujævn, hvilket jeg tolker som at noget af kaffen har \"skyllet\" rundt under brygningen og derfor ledt til ujævn ekstraktion.
        At tamperen passer til filteret kan naturligvis aldrig være skidt

Comment

RuneL wrote:
          Et mærke fra skruen, men ikke fra showerscreen, tolker jeg som den helt rigtige dosering i mit filter.
          Der er jeg ikke helt enig. Hvis du har et mærke fra skruen, så vil du have mindre end de 3mm luft til dit showerscreen. Og de 3mm er vigtig for at kaffen kan udvide sig. Hvad jeg læser mig til må der ikke være et mærke af skruen. Dvs. tampe sætte PF i - tage det ud igen inden brygning, og der må ikke være et skruemærke. Men så tæt på som muligt må være idéelt.
          Vibiemme Domobar Inox
          Baratza Sette 270

Comment

Enig i at den ikke må rører skruen .... men hvor stor afstanden er ned til kaffen, som jeg ser det, kun betyde at når man \"cutter\" shottet så er der mere vand til bage i filtret som ikke er under tryk og derfor ikke kan komme ud, vandtrykket er jo ikke adskildt af screenen, men går helt tilbage til pumpen.
            Administrator på EspressoBar
            Nuova Simonelli Appia 1.GR.
            Mazzer Kony Electronic

Comment

Brownie wrote:
              Der er jeg ikke helt enig. Hvis du har et mærke fra skruen, så vil du have mindre end de 3mm luft til dit showerscreen. Og de 3mm er vigtig for at kaffen kan udvide sig. Hvad jeg læser mig til må der ikke være et mærke af skruen. Dvs. tampe sætte PF i - tage det ud igen inden brygning, og der må ikke være et skruemærke. Men så tæt på som muligt må være idéelt.
              Det er jo så din fortolkning af hvordan du vil have din kaffe :-)
              Før jeg brygger har jeg et mærke fra skruen, men ikke fra showerscreen (SC), efter jeg har brygget kan jeg se kaffen har udvidet sig og været oppe og røre SC.
              Jeg mener det er vigtigt at kaffen udvider sig og på den måde \"låser\" sig selv fast mellem filteret og SC, for at undgå channeling.
              Som jeg skrev tidligere mener jeg at have set at kaffen flytter sig rundt i filteret hvis det ikke er låst fast.

Når du har brygget (jeg antager du har en silvia) har kaffen så ikke været oppe og røre SC? Kan du se channeling i pucken bagefter?
              Hvis man bruger en konveks tamper, \"snyder\" man så ikke da kaffen jo så ikke har lige meget plads over det hele?
              Og til sidst en lille provokation, tag det ikke personligt :-) Du skriver du har læst dig til at den ikke må røre, men har du rent faktisk testet det? Jeg mener det alvorligt at jeg er interesseret i at høre hvad du så er kommet frem til, for jeg syns overhovedet ikke det virker for mig..

Comment

ChrZacho wrote:
                Enig i at den ikke må rører skruen .... men hvor stor afstanden er ned til kaffen, som jeg ser det, kun betyde at når man \"cutter\" shottet så er der mere vand til bage i filtret som ikke er under tryk og derfor ikke kan komme ud, vandtrykket er jo ikke adskildt af screenen, men går helt tilbage til pumpen.
                Jeg forstår ikke pointen med det du skriver. Er det skidt? Når man cutter lukker tre-vejs ventilen vel overtrykket bagud omgående.

Comment

RuneL wrote:
                  ...tag det ikke personligt. Du skriver du har læst dig til at den ikke må røre, men har du rent faktisk testet det?
                  Nænæ...det er da fint at vi har forskellige meninger om kaffe og brygning - ellers var der jo ikke meget grund til at have et forum

Jeg tænkte faktisk over om jeg skulle skrive læst eller testet. Men da jeg længe har været opmærksom på det med skruemærket er det langt tid siden jeg har \"testet\" hvordan det er med skruemærket. Jeg læste det faktisk for ganske nylig i Schomers bibel

Men helt generelt så findes der vil ikke så mange deciderede regler - alt man læser og tester er vel tilnærmelsesvis retningslinier - i sidste ende er det alene dråberne i koppen det handler om, og hvordan du fik dem deri er jo ikke så vigtigt (så længe du kan reproducere det :-))
                  Vibiemme Domobar Inox
                  Baratza Sette 270

Comment

Brownie wrote:
                    RuneL wrote:
                    ...tag det ikke personligt. Du skriver du har læst dig til at den ikke må røre, men har du rent faktisk testet det?
                    Nænæ...det er da fint at vi har forskellige meninger om kaffe og brygning - ellers var der jo ikke meget grund til at have et forum

Jeg tænkte faktisk over om jeg skulle skrive læst eller testet. Men da jeg længe har været opmærksom på det med skruemærket er det langt tid siden jeg har \"testet\" hvordan det er med skruemærket. Jeg læste det faktisk for ganske nylig i Schomers bibel

Men helt generelt så findes der vil ikke så mange deciderede regler - alt man læser og tester er vel tilnærmelsesvis retningslinier - i sidste ende er det alene dråberne i koppen det handler om, og hvordan du fik dem deri er jo ikke så vigtigt (så længe du kan reproducere det :-))
                    *hehe - ja det er nok hele pointen med forummet.
                    Men for at vende tilbage til emnet vil jeg alligevel godt understrege at jeg ser channeling i min puck når jeg ikke \"fylder op\" med kaffe. Har du slet ikke bemærket det i din? Hvad med jer andre?
                    Jeg kører primært naked filter, så man kan osse se det spritzer ud over det hele når der channeler.

Comment

Channeling i din puk kan lige så godt have noget med for hård eller blød stampning samt friskheden på kaffen at gøre. Det ville jeg ikke nødvendigvis linke til doseringen...
                      Vibiemme Domobar Inox
                      Baratza Sette 270

Comment

Brownie wrote:
                        Channeling i din puk kan lige så godt have noget med for hård eller blød stampning samt friskheden på kaffen at gøre. Det ville jeg ikke nødvendigvis linke til doseringen...
                        Jup, enig i den første del, det jeg mener at have bemærket er dog at det optræder meget oftere når jeg doserer \"alt for lidt\" jvf. mine tidligere indlæg i denne tråd.

Comment

Godt så - men skal man ikke også være ekstra omhyggelig med at pakke og stampe når man ikke har så meget kaffe i? At der lettere skabes channeling, betyder jo ikke at det er \"dårligt\" kun at have 14 gr i. Det er måske bare sværere.

Men - whatever works!
                          Vibiemme Domobar Inox
                          Baratza Sette 270

Comment

RuneL wrote:
                            ChrZacho wrote:
                            Jeg forstår ikke pointen med det du skriver. Er det skidt? Når man cutter lukker tre-vejs ventilen vel overtrykket bagud omgående.
                            Ehhh .. det jeg mener er at når man udløser trykket så vil trykket forsvinde .. så vil der altid være en mængde vand tilbage i tomrummet mellem kaffen og screen ... jo større tomrummet er jo mere vand er der tilbage, mener ikke at der er noget der kan \"suge\" vandet tilbage og ud.

Jeg har den oplevelseat når mit mellemrum mellem kaffen og screen er stor, er pucken osse smattet af vand, lidt grødagtig, når jeg slår den ud.
                            Administrator på EspressoBar
                            Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                            Mazzer Kony Electronic

Comment

Working...
                            X