Opslag

Collapse
No announcement yet.

ECM Giotto Classic steam Mod

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• ECM Giotto Classic steam Mod

Hej..

Så fik jeg fundet en løsning på mit problem med manglende power i steamen på min ECM Giotto Classic..
    Problemet ligger simpelthen i selve ventilen. Den er lavet forkert fra fabrikken af og drossler simpelthen dampen ned inden den når ud i armen.
    Der for måtte jeg lige modificere den en smule..
    Og det har virkelig givet noget tryk, med den originale dampdyse, som forøvrigt ellers ikke har været noget og prale af, syntes det lige i de første forsøg næsten umuligt og holde mælken i kanden.. Men fakta er at det hjælper helt vildt.

Jeg har vedlagt et billede af selve ventilen på Giotto\'en. På billede ses øverst ventilen når den er samlet.. Nederst er den adskildt..

Nummer 1 er indgangen i ventilen og nummer 2 er udgangen..
    Modifikationen består i at bore hullet i udgang ( nummer 2 ) op til 6 mm. Og der efter fræse med et 4 mm bor, skråt ind mod indgangen ( nummer 1 ).
    Nummer 3 henviser til omløberen til selve ventilen. Der skal der ligge 1 stk 11x14 mm kobberskive og 3 stk 10x14 kobberskiver. Hvor den på 11x14 mm skal ligge først og derefter de 3 10x14 og derefter omløberen..

Sammenlagt gør det at ventilen åbner helt for dampen, i modsætning til originalt.

Her er lige et link til en lille video som viser dampen efter modifikationen, det kan være lidt svært og se, men det virker..
    Jeg har modificeret min steam ventil på min giotto, da der næsten ikke er tryk på dampen originalt.. Det er lidt svært og se.. Men det virker.. se mere på ww...

Jeg vil lige til slut sige at hvis man syntes det lyder svært, så lad være.. Det er en rimelig avanceret opgave og kræver meget præsition. Vi skal huske at det er damp vi leger med her. Det kan gå grueligt galt, hvis man ikke ved hvad man laver..

Spørg endelig hvis der er noget i ikke forstår..
    Hilsen Johnny

Faema Legend S1
    Faema MD3000 Touch
    Mahlkoenig Vario
    Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Re:ECM Giotto Classic steam Mod

Super godt Journey! Det ser ud til være en ret udførlig beskrivelse. Lige til instruktionsbogenB)
    Det må jeg igang med så snart jeg kan komme til en søjleboremaskine.
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

Comment

Hej..

Sig endelig til hvis der er nogle spørgsmål.. Så du er 100 % sikker inden du begynder..
      Hilsen Johnny

Faema Legend S1
      Faema MD3000 Touch
      Mahlkoenig Vario
      Jura Ena 9 OneTouch

Comment

Da jeg ikke har Johnny\'s tekniske snilde tog jeg en genvej og installerede en dampventil og damparm fra en Izzo Alex.
        KaffeMekka har delene på lager. Det har givet mere power på dampen samt kugleleds ophæng. Det var enkelt at montere og kræver kun, at man lige bøjer kobberrørene til. Varmvandsudtaget fra Izzo Alex som jeg ikke har monteret endnu, er også let at montere.

Her et par billeder:

og en lille VIDEO
        La Marzocco GS/3 AV
        Mahlkönig K30 Vario
        La Pavoni Professional
        Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
        BLOG

Comment

hej..

Cool nok Sonne..

Hvad kostede den opgrade.. Mit mod hjalp helt vildt.. Men er stadig ikke helt tilfreds..

Jeg går med planer om at lave mit dampsystem over en magnet ventil med trykknap..
          Men jeg savner også muligheden for at dreje damparmen fremad..

Så måske de skulle kombineres..
          Hilsen Johnny

Faema Legend S1
          Faema MD3000 Touch
          Mahlkoenig Vario
          Jura Ena 9 OneTouch

Comment

Hej..

Lige en tilføjelse..

Ang varmt vandsudtaget.. Så dropper jeg mit og laver koldvandsudtag i stedet..
            Er ikke for imponeret af vandkvaliteten fra hanen..
            Så var det federe og få rent vand ud, direkte fra filteret..

Men det skal jeg nok vende tilbage med når det er lavet..

Mine planer blev sat lidt tilbage da alle mine reservedele, jeg havde samlet brændte..
            Hilsen Johnny

Faema Legend S1
            Faema MD3000 Touch
            Mahlkoenig Vario
            Jura Ena 9 OneTouch

Comment

Journey wrote:
              [quote]Hvad kostede den opgrade.. Mit mod hjalp helt vildt.. Men er stadig ikke helt tilfreds.. [quote]

En Izzo steamarm og ventil koster hos KaffeMekka kr. 350.
              Izzo ventilen er dog stadig ikke af professionelle dimensioner men det hjalp ihvertfald på Giotto\'ens steamydelse.
              Glæder mig til at høre mere om dine kommende mods:woohoo:
              La Marzocco GS/3 AV
              Mahlkönig K30 Vario
              La Pavoni Professional
              BLOG

Comment

Den steam arm ligner jo umiddelbart fuldstændig den samme som på min Expobar. Er ventilen også den samme eller kunne jeg mon også opnå lidt mere steam power ved at skifte den?
                Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Skurken wrote:
                  Den steam arm ligner jo umiddelbart fuldstændig den samme som på min Expobar. Er ventilen også den samme eller kunne jeg mon også opnå lidt mere steam power ved at skifte den?
                  Det tror jeg ikke. Du har allerede en anelse mere steam end jeg har med førnævnte modifikation.
                  La Marzocco GS/3 AV
                  Mahlkönig K30 Vario
                  La Pavoni Professional
                  BLOG

Comment

Sonne wrote:
                    Skurken wrote:
                    Det tror jeg ikke. Du har allerede en anelse mere steam end jeg har med førnævnte modifikation.
                    Ok, heller ikke fordi jeg synes jeg mangler, men jeg tror jeg vil købe lidt forskellige tips hjem og eksperimentere med, for jeg synes jeg har svært ved at opnå et 100% godt resultat stadig.
                    Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Skurken wrote:
                      Ok, heller ikke fordi jeg synes jeg mangler, men jeg tror jeg vil købe lidt forskellige tips hjem og eksperimentere med, for jeg synes jeg har svært ved at opnå et 100% godt resultat stadig.
                      Øvelse, øvelse! Prøv når du strækker mælken at ha steamtippen helt ude i siden af kanden således at mælken samtidig roterer.
                      La Marzocco GS/3 AV
                      Mahlkönig K30 Vario
                      La Pavoni Professional
                      BLOG

Comment

Sonne wrote:
                        Øvelse, øvelse! Prøv når du strækker mælken at ha steamtippen helt ude i siden af kanden således at mælken samtidig roterer.
                        Yes, jeg tror også jeg er ved at have idéen. Det er bare vildt så stor forskel der kan være fra maskine til maskine.

På min Arduino holdt jeg tippen ca. kl 1-2 og lidt fra kanten og det fungerede super godt. På Expobaren kan jeg slet ikke få mælken til at rotere når jeg gør sådan, går dufra at det har noget med udformningen på tippen at gøre.

Nu kører jeg kl. 5 i stedet lidt fra kanten, der ser det ud til at jeg får mest rotation på.

Jeg må jo bare ud og rydde et supermarked for mælk og træne igennem...
                        Mvh. Anders

Comment

Working...
                        X