Opslag

Collapse
No announcement yet.

Øko mælk.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Øko mælk.

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres erfaring med Øko mælk.

Jeg har prøvet at købe noget biodynamisk Øko mælk med en fedt procent op til 4,2. God fed. Smager godt hvis skummen bliver god.

Det er nemmelig skummen der kan drille lidt. Det kan godt være svært at få lavet mikroskum i den økologiske mælk. Har prøvt at ryste mælken før skumning, for at fordele fedtet og det hjalp da også lidt, men det kan stadig være svært.

Er der nogen af jer der har nogen erfaring. for så vil jeg da gerne høre om den.
    Rusbjerg

Rancilio Silvia
    Mahlkönig Vario
    Innova I-2
    Rusbjerg tamper model II
    Rister: Gene Cafe

Re:Øko mælk.

Jeg har prøvet 3-4 forskellige slags økologisk mælk, og jeg finder det ikke hverken specielt sværere eller nemmere at skumme. Jeg må også med skam erkende at jeg heller ikke rigtig (i det daglige) er i stand til at smage forskellen på den økologiske og så en ganske almindelig Arla Express sødmælk.

Der ér jo en forskel i fedtprocent og sikkert også i mængden af mælkesukker, så når jeg ikke umiddelbart har bemærket en forskel i smag, skyldes det sikkert, at jeg ikke har lavet en decideret sammenlignende tests under replikerbare forhold.

Men jeg kunne altså ikke bemærke nogen forskel på, hvor let det ene var at skumme i forhold til det andet.
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hej

Se evt. denne tråd hvor vi også har snakket lidt om det.

Jeg kan sagtens smage forskel på alm. Arla Express og en god økologisk mælk. Alm. Arla (og nu risikerer jeg måske at blive upopulær) smager meget vandet og er meget mindre aromatisk end næsten samtlige danske økologiske mælke, jeg har smagt. Ud fra et smagsperspektiv kan jeg stærkt anbefale Naturmælks Biodynamsike Gårdmælk med naturligt fedtindhold. Super lækker.

Det kan være irriterende med fedtpartiklerne, som samler sig i mælken. Har for nyligt observeret at det sker i højere grad for Øllingegårds sødmælk end Naturmælk (to af mine favoritter). Min tese er at det skyldes, at Naturmælk transporteres over længere afstand (med lastbil), hvor det faktisk rystes rigtig meget under transporten - det gør at fedtpartiklerne ikke får ro til at sætte sig (flyde ovenpå) i samme grad.
      Klaus Thomsen
      World Barista Champion 2006
      Kig ind på vores Blog her
      The Coffee Collective

Comment

Hej.

Ja jeg kan godt se at emnet er blevet behandlet kærligt før.
        Den biodynamiske mælk jeg har prøvet er den samme som du skriver om.

Der er vel ikke andet at sige end at øvelse gør mester :-)

Rusbjerg
        Rusbjerg

Rancilio Silvia
        Mahlkönig Vario
        Innova I-2
        Rusbjerg tamper model II

Comment

Rusbjerg wrote:
          Der er vel ikke andet at sige end at øvelse gør mester :-)
          Eller måske en anden steamtip? Hvilket også bliver diskuteret herinde for tiden...
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Har op til flere gange prøvet øko mælk til mine mælkebaserede drikke og må ærligt indrømme at jeg bryder mig ikke om det, mælkesmagen træder for meget igennem efter min smag... eller behag (Hobzon?)

Er også stor tilhænger af at bruge en espresso blend med robusta bønner i, da den giver en bedre smag til de mælkebaserede drikke
            \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

MoBak wrote:
              Eller måske en anden steamtip? Hvilket også bliver diskuteret herinde for tiden...
              Er købt. Det skal da prøves.
              Rusbjerg

Rancilio Silvia
              Mahlkönig Vario
              Innova I-2
              Rusbjerg tamper model II

Comment

Working...
              X