Opslag

Collapse
No announcement yet.

Hvor lang tid tar det å lage en dobbel espresso?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvor lang tid tar det å lage en dobbel espresso?

Hvor lang tid skal det ta å lage en dobbel espresso (ca 1,2 dl??) ? Jeg mener fra man trykker på knappen til man skal skru den av igjen *undrer*

Re:Hvor lang tid tar det å lage en dobbel espresso?

Uh, der er vist noget du skal have justeret til. Du har fået fordoblet din mængde. En single espresso er ca. 30 ml og en dobbelt er ca. 60 ml. Gennemløbstiden fra du aktiverer pumpen til du har de ca 60 ml til en dobbelt skal være omkring 25 sekunder. Prøv at eksperimentere med at ramme tider mellem 20 og 30 sek. og smag efter hvordan du bedst kan lide det. Nu har du jo ingen kværn så du kan bruge formalingen til at justere tiden, men måske kan du justere lidt på tampe tryk og kaffemængde.
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

:blush: Uffda, det er visst fremdeles store hull i min viten *sukk* Takk og lov at jeg har dere til å hjelpe meg :cheer: Jeg skal finne fram stoppeklokken!

Comment

HJÆÆÆÆÆLP!!

Jeg låner lige tråden her, for jeg oplever store problemer, netop med mængden af espresso der bliver spyttet ud på 25 sek.

Jeg har kun været Silvia-ejer (min første maskine) i et par uger, så jeg er bestemt nybegynder, men det er lykkes mig at lave et par rigtige gode shots hvor tid og mængde passer perfekt. Sådan går det desværre ikke de seneste dage.

Det starter ellers så godt. Espressoen kommer stille og roligt ud som den dejligste mørkebrune nektar, men efter et par sekunder ryger hastigheden i vejret, og det er en meget tykkere stråle der kommer ud, og efter 15 sekunder har jeg nået mindst 60ml.

Jeg har ingen kværn selv, så det er oplagt at problemet ligger her - evt i form af at kaffen er blevet \"gammel\", hvilket jeg har ladet mig høre skulle ske ret hurtigt. Da det gik godt med mine shots brugte jeg nykværnet kaffe fra Sigfreds i Aarhus, så for at løse problemet forsøgte jeg igen med helt friske nykværnede netop herfra - uden held, også selvom jeg beordrede samme formalingsgrad. Jeg synes jeg har forsøgt med forskelligt tampe tryk - igen uden held. Jeg kan se der bliver forslået at ændre på kaffemængen - det troede jeg var en smule fyfy

Hvad søren kan det ellers være jeg gør forkert?
        Udstyr
        Rancilio Silvia
        Mahlkönig Vario

Comment

rsbrix wrote:
          Jeg har ingen kværn selv, så det er oplagt at problemet ligger her - evt i form af at kaffen er blevet \"gammel\", hvilket jeg har ladet mig høre skulle ske ret hurtigt. Da det gik godt med mine shots brugte jeg nykværnet kaffe fra Sigfreds i Aarhus, så for at løse problemet forsøgte jeg igen med helt friske nykværnede netop herfra - uden held, også selvom jeg beordrede samme formalingsgrad.
          Når du siger du har beordret samme formalingsgrad er det så \"espresso\" eller et bestemt tal på deres Mahlkönig kværn? Der kan jo også være lidt forskel på hvor frisk deres kaffe er når det bliver kværnet. Selvom jeg ikke er i tvivl om, at de aldrig ville sælge \"for gammel\" kaffe, får det de dog højst sandsynligt ikke leveret hver dag. Dermed kan der jo være en lille forskel. Prøv evt. at bede om en endnu finere formalingsgrad.

rsbrix wrote:
          Jeg synes jeg har forsøgt med forskelligt tampe tryk - igen uden held. Jeg kan se der bliver forslået at ændre på kaffemængen - det troede jeg var en smule fyfy
          Nej, der er ikke noget i vejen med at ændre doseringsmængde. Jeg har ofte læst, at de nede i Australien/New Zealand generelt bruger en meget større mændge end man traditionelt gør her i Europa. Nogen sværger til at opdosere lidt, andre gør ikke. Det er helt sikkert at det gør en forskel, men det er jo op til én selv at finde ud af, hvordan man foretrækker sin espresso. Dog må det nok anbefales at tage en beslutning om hvordan man ønsker at dosere og holde sig til dét.

rsbrix wrote:
          Hvad søren kan det ellers være jeg gør forkert?
          Jeg tror mere på at det er den formalede kaffe der er problemet, end at du gør noget galt. Men for en sikkerheds skyld skal du nok være godt opmærksom på, at din distribution og stampning er i orden. Beskrivelsen af at starten af shottet er fint og det derefter løber hurtigt igennem kunne være tegn på, at der opstår noget channeling. Men igen. Jeg ville sætte mine penge på kaffen...

La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter

Comment

Jeg synes godt nok det virker voldsomt at kaffen er helt ubrugelig samme dag som den er købt. Jeg fik den lavet på samme formalingstrin på deres kværn som sidste gang (2 i øvrigt), så jeg troede ikke det skulle være problemet.

Det er en lille smule trist hvis min nye maskine (som er en mindre investering på en SU) er helt ubrugelig uden en kværn. :unsure:
            Udstyr
            Rancilio Silvia
            Mahlkönig Vario

Comment

rsbrix wrote:
              Jeg synes godt nok det virker voldsomt at kaffen er helt ubrugelig samme dag som den er købt. Jeg fik den lavet på samme formalingstrin på deres kværn som sidste gang (2 i øvrigt), så jeg troede ikke det skulle være problemet.
              Ja, jeg har aldrig prøvet det i praksis, men folk snakker om minutter i forhold til, at kaffen \"staler\". Det er jo også mærkeligt, hvis det virkede fint i starten sidst du købte kaffe og ikke gør det denne gang. Det må jeg gi\' dig.

rsbrix wrote:
              Det er en lille smule trist hvis min nye maskine (som er en mindre investering på en SU) er helt ubrugelig uden en kværn. :unsure:
              Det kan jeg godt forstå. Men det er et af de første råd man får alle steder. Og desværre ikke uden grund. Hvis du kunne skrabe 1.600 kr. sammen har Kaffe-Agenterne en glimrende espressokværn på tilbud lige nu, nemlig Ascaso I-2. Meget billigere får du ikke en god espressokværn. Han skriver spar 500, men jeg har da set flere stedet som normalt har I-2 til 2.495, så han kunne såmænd sagtens have skrevet \"spar 900\".

Men indtil da, prøv at updose lidt og tamp lidt hårdere og se om det redder lidt for dig...

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

Comment

rsbrix wrote:
                Hmm .. kværnen er faktisk vigtiger end din maskine ... køb en brugt, tag et kig i køb og salg ... bare husk den må ikke være for billig .. :S
                Administrator på EspressoBar
                Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                Mazzer Kony Electronic

Comment

Mit problem er nok netop at jeg intet ved om kværne, så jeg kan ikke skelne en maskine der er \"for billig\" fra et \"godt tilbud\". 1600 lyder bestemt attraktivt i forhold til så mange andre alternativer - men er det godt nok?
                  Udstyr
                  Rancilio Silvia
                  Mahlkönig Vario

Comment

Du kan få den samme brugt for 900 ... Brownie har en til salg.

Og den kan jeg stå inde for .. den kværner godt.
                    Administrator på EspressoBar
                    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                    Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho wrote:
                      Du kan få den samme brugt for 900 ... Brownie har en til salg.

Og den kan jeg stå inde for .. den kværner godt.
                      Det er da vist rigtigt, at Brownie har en til salg for tiden. Jeg kan også stå inde for den, da jeg også har haft sådan én (har dog opgraderet siden, men det var egentlig kun fordi jeg faldt over et godt tilbud). Kvaliteten af den formalede kaffe fra I-2 er glimrende. Den er lidt langsom og larmer lidt meget, men til prisen er den et rigtigt godt køb og det vigtigste - kværnkvaliteten - er i orden.

La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter

Comment

Der er også en Macap M4 til salg.... :whistle: :whistle:

http://www.espressobar.dk/index.php?...d=5092&catid=8

.... og så er der lige kommet en La Cimbali Junior til salg - så der er lidt at vælge imellem!

APK
                        La Marzocco GS/3
                        Casadio Istantaneo
                        Gene Café
                        Aeropress
                        Hario V60

Comment

Det ser ud til jeg må ud og investere igen. Det vigtigste er at kvaliteten er i orden. At den larmer og er langsom er kompromisser jeg kan leve med.

Nogen der kan giver et par pointers om hvad jeg skal kigge efter for at finde den nødvendige kvalitet.

Nu kan jeg se at kaffe-agenterne har adresse 5min fra hvor jeg bor, så er der nogen der ved om de har en butik så mange kan kommer ind og kigge på skidtet
                          Udstyr
                          Rancilio Silvia
                          Mahlkönig Vario

Comment

Ja, de har et showroom, og efter min mening super service!
                            Administator på espressobar
                            Izzo Alex Duetto
                            Toper Cafemino
                            Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                            Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

rsbrix wrote:
                              Nu kan jeg se at kaffe-agenterne har adresse 5min fra hvor jeg bor, så er der nogen der ved om de har en butik så mange kan kommer ind og kigge på skidtet
                              Det var faktisk sådan jeg klarede mig den første tid uden kværn. Jeg gik ned på Risteriet og købte en lille pose kaffe som de malede (i formalingsgrad der passede til espresso) for mig i forretningen mens jeg ventede. Jeg købte ikke mere end jeg fik brugt på en dag, så det blev til en del ture derned. Det er klart at den sidste kop ikke var så god som den første, men det var klart at foretrække frem for det jeg ellers kunne få fat på, eller selv lave med min lille krups kaffekværn.
                              Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                              Østerbro

La Marzocco GS3
                              Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Working...
                              X