Opslag

Collapse
No announcement yet.

Backflush - hvor ofte?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Backflush - hvor ofte?

Hej alle.

Da jeg læse tråden med \"Tips til afmontering/rensning af E61 bruserdækken\", kom jeg til at tænke på hvor ofte i andre backflusher og renser jeres udstyr.

Jeg selv bruger følgende frekvens:

Espressomaskinen (Silvia)

Hvis jeg laver flere skud i træk:
    Renser med en hård børste, mens pumpen kører mellem hvert skud, renser med en hård børste efter sidste skud, backflusher med rent vand, og slutter med \"the wiggle dance\", hvor jeg løsner bryghåndtaget under tryk, og derved får skyllet pakningen og monteringskanten.

Hvis jeg laver et enkelt skud:
    Renser med en hård børste efter skuddet, backflusher med rent vand, og slutter med \"the wiggle dance\".

Dagligt (efter sidste skud):
    Bryghåndtag og filterkurv skruppes grundigt med en hård \"grydesvamp\" og opvaskemiddel.

En gang om ugen:
    Backflush med Novadan eller lignende. Diffussionsfilteret skrues ud og renses med en hård børste, og ligger med diffussionsskiven (tung messingskive), skrue, etc. i blød i Novadan i et par timer i meget varmt vand.

En gang om måneden:
    Afkalkning, og rensning af vandbeholder.

Kaffekværn

Hvert skud:
    Forkværning 1-2 sekunder og smider kaffen ud (får tilbageblevne kafferester i doseren ud)

Hver uge (mens hopperen alligevel er tom):
    Hopperen afmonteres og vaskes, doser og kværnekammer støvsuges grundigt.

Hver måned (når hopperen er tom):
    Kører en pose Grindz igennem kværnen, støvsuger grundigt, vasker hopper, og kværner 4-5 sekunder kaffe et par gange eller tre (der efterfølgende smides ud), for så at slutte med endnu en grundig støvsugning.

----

Hvordan gør i andre?
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Re:Backflush - hvor ofte?

Jeg er ikke nær så grundig.

Efter hvert enkeltskud eller flere, på hinanden efterfølgende, tører jeg brusehoved af med en klud og kører vand igennem.
    Jeg backflusher med rent vand 1-2 gange per uge og backflusher med Novadan 2-3 gange per måned. Bruserdækkenet tager jeg ud og gør rent i Novadan en gang om måneden, hvor gruppehovedet også får en tur med en børste.

Med kværnen har jeg nogenlunde samme fremgangsmåde som Hobzon men der går måneder mellem den får Grindz.
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

Comment

Jeg backflusher efter hver session, og laver også \"The wiggle Dance\" og børster ellers godt efter med børsten.

En gang om ugen får den en tur med grupperens.

Mine kværne renses en gang om ugen med grindz. Og støvsuges ligeledes en gang om ugen.

Jeg bruger udelukkende rensemiddel til kurve og filtre, aldrig sulfo/opvaskemiddel.

Jeg afkalker ikke Alex.
      Administator på espressobar
      Izzo Alex Duetto
      Toper Cafemino
      Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
      Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

hmmmm.... ja jeg renser da godt nok min maskine... men wiggle ?!?! :laugh:

My niece 3 an a half year old niece has the cutest wiggle dance...it cracks me up everytime!
        Miss Silvia m. Manometer & PID
        Rocky SD
        Xpressivo Barista stamper
        Behmor 1600

Comment

Jeg backflusher aldrig til daglig, men bruger den hårde børste. Hver 14. dag backflusher jeg med grupperens. Derefter afmonterer jeg skrue, filter, og \"skiver\" fra Silviaens bryghoved og lægger det sammen med PF og øvrige filtre i 20 min. Jeg tømmer og vasker også vandtanken.

Det er første gang jeg i denne uge har afkalket :blush: (siden maj 2007) - har brugt kalkfilter + kildevand indtil nu, så tror ikke den var specielt kalket. I fremtiden vil jeg nok afkalke hver 3. måned - jeg bruger nu filterkande (se anden tråd).

Kværnen har jeg ikke gjort så meget ved endnu...den bliver penslet ren dagligt. Kører i øvrigt også 1-2 sekunders kaffe ud inden brug. Tror jeg vil bruge mine grindz sparsomt hver anden måned (de er sgu dyre :-). Om jeg skal skilde den ad er jeg i tvivl om...har jeg ikke lyst til.
          Vibiemme Domobar Inox
          Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Jeg backflusher med vand efter dagens produktion.

Hver weekend bliver frk. Silvia renset med grupperens. Her renser jeg også filterkurv, bryghåndtag og steamer arm med grupperens.

Jeg bruger kun kildevand og kalkfilter

Kværn har jeg ikke renset med grindz endnu, men den bliver brøstet og tømt hver dag.
            Rusbjerg

Rancilio Silvia
            Mahlkönig Vario
            Innova I-2
            Rusbjerg tamper model II
            Rister: Gene Cafe

Comment

Mellem enkelte shots: Gruppehoved skylles blot. Kurv aftørres (ingen skyl).

Efter en \"session\": 2-3 backflush med vand, vrik, brusehoved/pakning børstes, håndtag og kurv skylles og skrubbes let.

2x pr. måned: 5-10 backflush m. Ascaso rens el.lign. (indtil udløbet begynder at se ud som om \"nu sker der ikke rigtig mere\"), vrik, pakning børstes, derefter 10 backflush med vand, vrik og pakning børstning. Grundig aftørrring af gruppehoved og pakning før og efter skylgning med vand. Imens ligger håndtag, kurv og bruseskærm i blød i Ascaso.

1x pr. måned: Vandtank tages af og skylles grundigt i 60°C vand (vandtanken kan ikke bare lige løftes ud).

Kværn: Grindz hver 3-4 uge, adskilles og renses grundigt med tandstikkere og trykluft 3-4 gange pr. år.

Hottop: Agnbakke tømmes og støvsugning af sprækker hver gang, tromle ud hver 5. gang, rens af tilgængelige steder med TNP (trinatriumfosfat) hver 10. gang, bagdæksel af hver 20. eller 30. gang, stor adskillelse og rens med skrub og TNP efter ca. 100 gange ...

Puha, det er et stort arbejde at lave kaffe ...

Hvad er egentlig det danske ord for backflush?
              Kim

Comment

Jeg backflusher/wigler renser bruserdækken ca en gang hver 14. dag samtidig renser jeg filterhåndtag filtre osv.
                Til daglig efter hvert shot lader jeg pumpen kører og renser med den hårde børste , skyller filterhåndtag og filter under vandhanen men bruger fingrene i stedet for en børste/svamp , for så kan man mærke om der sidder noget i filteret ( måske en fiks ide jeg har)Vand bruger jeg kun kildevand og har i dag sat et kalkfilter på.

Kværnen er jeg ved at lære konen at støvsuge når hun alligevel kommer forbi , ellers bliver der kværnet meget for tiden så det er om morgenen den bliver tømt/forkværnet og bliver gjort klar til dagens shots. Har ikke brugt grindz endnu men vil snart prøve det.

Her lige en backflush/wigle af en sivia
                Fortid
                La Marzocco GS3
                Casadio Macinadosatore Istantaneo
                Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
                Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                Pullman/Synesso ridgeless
                Bumper TS
                Motta Knockbox
                Nutid
                Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                French Press-Bodum 4 cup

Comment

hjalle wrote:
                  hmmmm.... ja jeg renser da godt nok min maskine... men wiggle ?!?! :laugh:

http://www.youtube.com/watch?v=zt7yEaNmcIw
                  Puha.. Det er godt den her tråd først kom EFTER EspressoMeet.. Kan lige forstille mig 25 mennesker stå og \"wiggle\" i kaffe-agenternes ShowRoom til lyden af en susende damphane.. :unsure:

Puha puha.. :woohoo:

Nå ang. Back flush.. Så backflusher jeg, med grupperens, cirka 2-3 gange om mdr..
                  Jeg vasker gruppen med en stiv børste efter hver skud, og så en ekstra grundig gang efter sidste skud..

Ang. kværn så kører jeg 5-6 sek kaffe ud ved første skud på dagen..
                  Og cirka 2-3 sek kaffe ud, hvis der er gået mere end 5 min siden sidste skud..

Begge mine kværne, får afmonteret knive og renset cirka 1 gang om mdr..
                  Og bliver støvsuget, hver gang støvsugeren er fremme..
                  Hilsen Johnny

Faema Legend S1
                  Faema MD3000 Touch
                  Mahlkoenig Vario
                  Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Comment

micki wrote:
                    I Baristaordbogen har jeg oversat det med tilbageskylning, men jeg er ikke helt sikker på det er en god ide, for backflush er efterhånden et begreb - også på dansk.
                    Østerbro

La Marzocco GS3
                    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hobzon wrote:
                      micki wrote:
                      I Baristaordbogen har jeg oversat det med tilbageskylning, men jeg er ikke helt sikker på det er en god ide, for backflush er efterhånden et begreb - også på dansk.
                      Tilbageskyldning kan du jo godt bruge som ord i definitionen, men påpege at det også hedder backflush på dansk
                      Vibiemme Domobar Inox
                      Baratza Sette 270

Comment

Tusind tak for jeres input. Jeg kan konkludere at der er relativt store variationer, men at vi alle faktisk gør meget ud af, at holde udstyret rent.

Vigtigst af alt er det vel, at renligheden kan smages i koppen, og da det er smag og ikke magelighed der er i højsædet, når man lave espresso, så må det jo være som det er.

Gad vide om noget af \"mageligheden\" ved en fuldautomatisk maskine går lidt i fløjten, for indehaverne af disse maskiner må alt andet lige også bruge en del tid på rengøring, eller?
                        Østerbro

La Marzocco GS3
                        Mahlkönig K30 Vario

Comment

Brownie wrote:
                          Tilbageskyldning kan du jo godt bruge som ord i definitionen, men påpege at det også hedder backflush på dansk
                          Helt enig!
                          Østerbro

La Marzocco GS3
                          Mahlkönig K30 Vario

Comment

Kan se det bliver anbefalet IKKE at backflushe sin silvia , er dette generelt for alle maskiner eller hvad er årsagen for dette ?
                            Fortid
                            La Marzocco GS3
                            Casadio Macinadosatore Istantaneo
                            Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
                            Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                            Pullman/Synesso ridgeless
                            Bumper TS
                            Motta Knockbox
                            Nutid
                            Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                            French Press-Bodum 4 cup

Comment

Wolff wrote:
                              Kan se det bliver anbefalet IKKE at backflushe sin silvia , er dette generelt for alle maskiner eller hvad er årsagen for dette ?
                              Hmm...hvor kan du set det??
                              Vibiemme Domobar Inox
                              Baratza Sette 270

Comment

Working...
                              X