Opslag

Collapse
No announcement yet.

Ibrik

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Ibrik

Ibrik
    Lyst ristet. Ekstremt fintkværnet kaffe, nærmest pulver, koges op sammen med vand, evt. gentagne gange og filtreres ikke fra men efterlades bundfællet i koppen. Mange steder spåes der i dette mudrede bundfald.
    Lyder umiddelbart lidt skummelt , nogen der har prøvet denne teknik?
    Fortid
    La Marzocco GS3
    Casadio Macinadosatore Istantaneo
    Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
    Reg Barber 58mm Anodized/Stål
    Pullman/Synesso ridgeless
    Bumper TS
    Motta Knockbox
    Nutid
    Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
    French Press-Bodum 4 cup

Re:Ibrik

Wolff wrote:
    Ibrik
    Lyst ristet. Ekstremt fintkværnet kaffe, nærmest pulver, koges op sammen med vand, evt. gentagne gange og filtreres ikke fra men efterlades bundfællet i koppen. Mange steder spåes der i dette mudrede bundfald.
    Lyder umiddelbart lidt skummelt , nogen der har prøvet denne teknik?
    Det er vel det der kaldes tyrkisk kaffe, ikke?

Jeg har ikke prøvet det, men vil gerne. Det der har holdt mig tilbage er min nervøsitet for at ødeløgge min kværn. Kaffen skal så vidt jeg har forstået kværnes til pulver, hvilket må betyde, at knivene i kværnen skal justeres faretruened tæt. hmy:
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Det er det, der kendes som tyrkisk kaffe og jeg har drukket i spandevis af det! Det smager pragtfuldt!

Kaffen er lige så finmalet som mel, så jeg tror ikke det er noget man selv lige kan indstille sin kværn til.

Kaffen kommes i kaffekogeren sammen med sukker og vand og det hele varmes op. Det er her vigtigt, at man overvåger processen, da kaffen udvidder sig voldsomt lige før kogepunktet, så hvis man ikke passer på, har man kaffe ud over hele komfuret (lidt som når man laver risengrød...)

Det er også korrekt, at der spåes i kaffegrumsen. når man har drukket kaffen - som drikkes af espressokopper - stiller man koppen på hovedet på underkoppen, og lader kaffegrumsen løbe ned af siderne, hvorved der dannes et mønster, som der afløses i. Det er ganske underholdende at være med til

Jeg har et par af disse kogekander, og kan lige prøve at tage et par billeder af dem og lægge op. Jeg har muligvis også en pose kaffe -det tjekker jeg lige.
      Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Jeg ved ikke om det er helt det samme, men på en fabrik jeg var på i det østlige Polen, fik jeg noget kaffe der var lavet på denne måde. Kaffen var nærmest pulveriseret, og blev liggende i en forholdsvis kompakt aflejring i bunden af koppen, som der i princippet ikke var fare for at få i munden, dog kunne den sidste mundfuld godt være en kende kradsbørstig :-)

Jeg ved ikke om det var lbrik, eller om det bare var en måde at få 10% kaffe og 90% noget andet og billigere til at snage af noget i retning af kaffe :-)
        Miss Silvia m. Manometer & PID
        Rocky SD
        Xpressivo Barista stamper
        Behmor 1600

Comment

Fandt et billed af sådan en Ibrik , er det sådan en du har brugt også?

http://www.sweetmarias.com/ibrik-pic...dian.large.jpg
          Fortid
          La Marzocco GS3
          Hottop KN8828-P

Bumper TS
          Motta Knockbox
          Nutid
          French Press-Bodum 4 cup

Comment

Ja, det er noget i den stil - dog ser den på billedet lidt mere eksklusiv ud end min.

Jeg har faktisk 2 - den anden er større og i en \"moderne\" udgave. Jeg skal nok lige poste et billede af dem.

Black coffee rules...

Comment

Jeg lovede lige at smide lidt billeder op - de kommer her...

Selve kaffen:

Black coffee rules...

Comment

Og her lige en pose også:

Black coffee rules...

Comment

Har ikke personligt smagt på Tyrkisk kaffe , Søren kan du prøve og beskrive selve smagsoplevelsen eller sammenligne denne med andre former for kaffe ? er det korrekt forstået at man koger kaffen (kun til den skummer op) 3 gange ?
                  og et billed af din Ibrik måske
                  Fortid
                  La Marzocco GS3
                  Hottop KN8828-P

Bumper TS
                  Motta Knockbox
                  Nutid
                  French Press-Bodum 4 cup

Comment

Wolff wrote:
                    Har ikke personligt smagt på Tyrkisk kaffe , Søren kan du prøve og beskrive selve smagsoplevelsen eller sammenligne denne med andre former for kaffe ? er det korrekt forstået at man koger kaffen (kun til den skummer op) 3 gange ?
                    og et billed af din Ibrik måske
                    Smagen har jeg lidt svær ved at beskrive... tjaa, hvilke ord skal jeg bruge... smagen ligger ligesom noget længere fremme i munden \"kantet\". Kaffen er ret sød, da den koges med sukker.

Det er helt korrekt, at man koger den op 3 gange, inden den hældes på koppen.

Jeg laver lige et billede af mine ibrik\'er...

Black coffee rules...

Comment

lyder spænnende med det tyrkisk kaffe, har selv en gryde til det (brugte den til at skumme mælk i engang)
                      Men vil ud i bazar vest og se om de har det kaffe og evt en håndkværn =)
                      8270 Højbjerg

Pour over - The Second Best Use for Your Right Hand

Nuova Simonelli Musica, Casadio , Mahlkönig Guatemala , Hottop Analog
                      og de fleste manuelle brygmetoder www.thybo.org

Comment

Thybo wrote:
                        Men vil ud i bazar vest og se om de har det kaffe og evt en håndkværn =)
                        Mon ikke du kan finde kaffen derude - det vil jeg i hvert fald tro.

Jeg tror nu ikk du skal gøre dig forhåbninger om selv at kunne male det - det er meget mere fint end espressokaffe - nærmest som mel.

Black coffee rules...

Comment

Hva med de billeder af dimserne?
                          Administator på espressobar
                          Izzo Alex Duetto
                          Toper Cafemino
                          Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                          Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Jeg tror nu ikk du skal gøre dig forhåbninger om selv at kunne male det - det er meget mere fint end espressokaffe - nærmest som mel.
                            Jeg mener at have set en håndkvkrn som kan bruges. Den ligener mest at alt en kværm til salt og peber. Jeg mener også det er zassenhaus der laver dem.
                            Her er et link det er kværnen nederst. http://www.hamonoya-europe.com/danmark/kaffemoller.htm

Kh

Kim

Comment

KiHa wrote:
                              Jeg mener at have set en håndkvkrn som kan bruges. Den ligener mest at alt en kværm til salt og peber. Jeg mener også det er zassenhaus der laver dem.
                              Her er et link det er kværnen nederst. http://www.hamonoya-europe.com/danmark/kaffemoller.htm

Kh

Kim
                              Ok - tak for link Kim - jeg var ikke klar over, at man kunne få sådan en!

Black coffee rules...

Comment

Working...
                              X