Opslag

Collapse
No announcement yet.

Malingsgrad på bønner

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Malingsgrad på bønner

Hvor fint kværner i bønnerne i en Rocky til brug for hhv. espresso og sempelkaffe? Sådan cirka.?

Jeg er på omkring en 8 er, men det afhænger jo nok af bønnerne med mere.

Man kan finde en masse om espresso udseende og mælkeskumning, men ikke så meget omkring bønnerne.

Jeg får en fin crema og fin gennemløbstid og det hele på min Oscar, men ingen tigerstriber. Der er god krop, men jeg tror der er plads til forbedringer - lad mig høre hvordan jeg kan optimere mit bryggeresultat )

Mvh
    Nybegynderen
    Tonni
    Nuova Simonelli OSCAR
    Rancilio Rocky SD

Re:Malingsgrad på bønner

Se evt. her... Hvor friske er bønnerne? Hvilken blanding?

Og velkommen til
    Sort som en panter, sort som slanter
    Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
    Sort som piloten I en Tie Fighter
    Sort som pletterne på Pongo
    Sort som alle andre end Tintin I Congo
    Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

\"Mit\" indlæg du linker til er med en rest SM Monkey Blend ca. 10 dage gammel. Og så er det jo i øvrigt em Mazzer kværn, så tallene kan i ikke bruge. Wolff har en Rocky og kværner også til både til espresso og filter med sin Rocky - kom frisk Wolff:woohoo:
      Vibiemme Domobar Inox
      Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Ja der er da også andre med rocky , men kan godt bidrage med hvad jeg har min stående på, espresso ca 8-9 , filter ca 20 , stempelkaffe gør jeg ikke i, men synes at have hørt omkring 38 uden at ville hænges op på det .
        Fortid
        La Marzocco GS3
        Casadio Macinadosatore Istantaneo
        Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
        Reg Barber 58mm Anodized/Stål
        Pullman/Synesso ridgeless
        Bumper TS
        Motta Knockbox
        Nutid
        Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
        French Press-Bodum 4 cup

Comment

Afhængig af hvilken bønne der er i beholderen og hvor friske de er, så maler jeg til espresso på 3 - 8. Nok oftest tættere på 3 end 8.

Umiddelbart synes jeg det er for langt nede på scalaen, men sådan er min kværn nu engang.

Til filter maler jeg på omkring 20 og til stempel på omkring 40.

Jeg synes du skal forsøge dig frem - det tager lidt tid og koster nogen bønner, men det er slidet værd. Når du først har fået fornemmelsen i fingrene, så vil du føle dig meget mere sikker på, at du maler bønnerne korrekt. Husk blot at holde de andre variabler konstante under dine forsøg (fx. dit tampertryk).

Og da velkommen til EspressoBar Håber du nyder siden.
          Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Jeg bruger en espressobar blend 2008, som jeg lige har modtaget. Den smager godt og jeg får fin crema. Var nede på en 5, men når jeg tamper den med ca. 15 kg havde jeg en meget lang bryggede tid. Dette er også et nyt fænomen for mig, og ved ikke helt og jeg tamper jævnt nok fra gang til gang - det gør jeg nok ikke )

Jeg kan se du har samme maskine, som jeg har. Jeg er virkelig glad for den, men jeg har lidt svært ved at det rigtige niveau for mælkeskumningen, men det dog bedre idag end igår (og 4 liter sødmælk senere).

Har bestilt termometer, så det kan måske også hjælpe mig på vej.

Jeg tror jeg vil forsøge at sænke malingsgraden en smule.

Får I andre \"tigerstriber\" på cremaen? Det er noget jeg har læst i en kaffebog, men min crema er lysebrun og meget tyk ca. 3-4 mm på en dobbelt og den er rigtig fed?
            Nuova Simonelli OSCAR
            Rancilio Rocky SD

Comment

Og ja jeg nyder siden - det har været medvirkende til at jeg i det hele taget har skum på mælken nu )

Jeg prøver mig fortsat frem med de forskellige variabler. Der er jo kun en vej - learning by f..... up )
              Nuova Simonelli OSCAR
              Rancilio Rocky SD

Comment

Silvia er en rigtig fin maskine, men det kan være en krævende dame!

De første gange jeg skulle steame mælk blev det også kun varm mælk jeg fik ud af det - det tror jeg alle oplever. Silvia er dog i stand til at steame på fineste vis, hvilket andre med en Silvia herinde kan bekræfte. Steaming har været oppe flere gange, så hvis du søger lidt i forum her, vil du kunne finde stor hjælp både til steaming generelt og til steaming specifikt. Jeg mener også der ligger en video i galleriet på det.

Tigerstriberne kommer frem, hvis du får den gode ekstraktion - Det er ikke i koppen du kan se dem, men når kaffen kommer ud af filteret (det kræver så du har et bundløst PF)
                Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Søren Wolder wrote:
                  Silvia er en rigtig fin maskine, men det kan være en krævende dame!
                  Nu er det en Oscar han har

bønnen75, Oscar steamer bare som en sindssyg Jeg skulle godt nok vænne mig til det (jeg kom fra et Saeco \"steam toy\")... Det er dejligt at tager så kort tid at steame, og i øvrigt at steame mens man brygge espressoen, hvis man er til den slags (eller tiden kræver det)...
                  Når jeg har indstillet kværnen ordentligt til bønnen, plejer jeg at få tiger striping, men er dog ikke altid lige opmærksom på det ;P

Søren Wolder, Du kan da godt se tigerstriberne både i koppen (som pletter eller striber - ligner mikroskopisk støv der samler sig), og i et almindeligt \"spoutet\" PF... Men ok, det er nemmere at se på et bundløst PF...

Anyway bønnen75, du finder dig med garanti til rette her på espressobar - Folk er søde og rare og altid friske på at dele ud af deres erfaringer og entusiasme

Comment

Også velkommen til herfra.

Søren: Var det ikke dig der havde et link med steamning på Silvia?
                    Mener jeg at jeg fik ved dig da jeg havde frk. Silvia under taget.

EDIT: Aaarrrggghhh, det er bønner og ikke steam vi taler om her. Og det er en Oscar og ikke en Silvia. Jeg må snart lære at læse. Sorry!
                    Administator på espressobar
                    Izzo Alex Duetto
                    Toper Cafemino
                    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Ja jeg har set og læst spalte op og ned for at lære mere om steaming og Latte art. Er sindsygt imponeret over niveauet herinde - Det er som at komme i nørde himlen. Endelig nogen der brænder for deres kaffelidenskab - mine kollegaer forstår mig overhovedet ikke.:cheer:

Jeg har også siddet og kigget på utube og fandt en 8-10 årig pige som kunne lave Latte art - jeg var vildt imponeret. Er dog begyndt at få mit skum til at virke lidt bedre, men der er langt endnu. Får de rigtige kander og min rigtige tamper i næste uge - som sagt så er jeg på begynder stadiet - faktisk så meget at jeg er ved at få koffeinchok og ligger søvnløs om natten :P

Mht. til tigerstiberne, så brygger jeg på livet løs - Er det normalt at cremaen er 3-4 mm tyk uden at få tigerstriber/pletter eller er det tampningen/malingsgraden det er galt med?

Det er en super lærerig side og det giver mange gode grin af sig.
                      Nuova Simonelli OSCAR
                      Rancilio Rocky SD

Comment

Husker du at lave cooling flush? Jeg ville prøve at grinde lidt finere og tampe lidt løsere... 3-4mm crema efter hvor lang tid? Mine shots består af crema i starten, hvor lang tid der går før det bliver 3-4mm ved jeg ikke - Jeg bruger normalt ikke shotglas (så jeg kan se)...
                        Jeg har nu brugt ca. 6 shots siden i går til at få grinderen indstillet til mine nye bønner, og nu kommer der tigerstriber igen ;P
                        Teknisk set så kaldes det man ser i koppen for \"flecking\" og ikke \"tiger striping\", men hvis man HAR tiger striping, så kan man se det i koppen som flecking...

Comment

Min gennemløbstid er meget tæt på de 30 sek, +/- et par sek. Jeg tror det er pga tampningen, at det svinger lidt for mig lige nu. Jeg har justeret lidt på malinggraden og er nu nede på 6, med en lidt løsere tampning. Det gik bedre og fik bedre flecking. Man lærer noget nyt hver dag.

Du bliver lige nød til at forklare - hvad er et cooling flush? Det er et nyt begreb for mig, men hvis jeg læser det i morgen, så lærer jeg jo også noget der.

I øvrigt så bliver mit skum meget bedre i dag end i går, men der er dog lidt for meget makroskum, men øvelse gør mester.
                          Nuova Simonelli OSCAR
                          Rancilio Rocky SD

Comment

Tag og læs \"Managing the Brew Temperature of HX Espresso Machines\"...
                            Et cooling flush er at tænde for pumpen og lade de første 60-120ml vand ud for at få det varmeste vand der er i HX-systemet ud... Dette gøres når maskinen har stået urørt lidt, har du lige brugt den (måske indenfor 5 minutter), så flushes ikke så meget...

(c: Livet med espresso er dejligt

Comment

bønnen75 wrote:
                              Ja jeg har set og læst spalte op og ned for at lære mere om steaming og Latte art. Er sindsygt imponeret over niveauet herinde - Det er som at komme i nørde himlen. Endelig nogen der brænder for deres kaffelidenskab - mine kollegaer forstår mig overhovedet ikke.
                              Nørde-hilmen ja... selv om vi foretrækker at kalde os selv for aficionados. Det betyder i virkelighedend et samme, det lyder bare bedre Men mellem os to - så er vi nok ikke andet end en flok jubelglade skide nørder :woohoo:

Og du har så evigt ret - hverken kollegerne eller familien fatter helt hvad det handler om... lige til de får lov at smage hvad det handler om - så er det som om der går et lys op for dem, og så får man lige pludseligt gæster lidt oftere end tidligere.

Men det er en fantastisk og lærerrig rejse mod kaffens Nirvana, og det er rart at man her på espressobar har nogle man kan dele den med :-)
                              Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                              Østerbro

La Marzocco GS3
                              Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Working...
                              X