Opslag

Collapse
No announcement yet.

Ja ja 60 ml

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Ja ja 60 ml

Hej
    En tanke rumler i mit hovede. En dobbelt espresso er 60 ml, det er vi enige om, men er det til overkanten af cremaen, når jeg brygger eller er det når kaffen lige er faldet til ro efter et minuts tid, hvor der kun er crema tilbage i halvdelen af måleglasset og derved er overkanten sunket en smule?
    Det var var sku en lang sætning
    MVH
    Michael

Re:Ja ja 60 ml

Louisathva wrote:
    Hej
    En tanke rumler i mit hovede. En dobbelt espresso er 60 ml, det er vi enige om, men er det til overkanten af cremaen, når jeg brygger eller er det når kaffen lige er faldet til ro efter et minuts tid, hvor der kun er crema tilbage i halvdelen af måleglasset og derved er overkanten sunket en smule?
    Det var var sku en lang sætning
    MVH
    Michael
    En lang, men meningsfyldt sætning

De 60 ml er målet du skal slukke pumpen ved (hvis du kører stringent efter volumen). Dvs, at du reelt ikke får 60 ml espresso ud af det, for som du siger falder cremaen sammen og bliver til noget mindre væske.

Når det er sagt, så pas på ikke at hænge dig for meget i de 60 ml. Sammen med stopuret er en meget god indikator til at skrue sin kværn ind til en passende formalingsgrad, men når det så er gjort, skal du passe på, at du ikke absolut VIL trække 60 ml ud af dit skud. Hvis de sidste 10 ml er \"overextracted\" giver det en uønsket syrlighed i din espresso, og så er det bedre at stoppe skuddet ved de 50 ml. eller hvornår espressostrålen nu begynder at blive lys.
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Tak for det hurtige og oplysende svar
      MVH
      Michael

Comment

Jeg havde en overgang (da jeg lige havde start ud med bootomless PF) ret meget - for meget - crema. Det hjalp at kværne lidt finere.

Bare lidt input...
        Vibiemme Domobar Inox
        Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Du kan også prøve at gå efter farve/crema - Stop pumpen så snart den begynder at blive lidt for blond - Gerne så snart den begynder at blive blond - Se hvad du synes
          Sort som en panter, sort som slanter
          Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
          Sort som piloten I en Tie Fighter
          Sort som pletterne på Pongo
          Sort som alle andre end Tintin I Congo
          Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Hmmm kan jeg lige få lidt mere hjælp!!!! hmy: nu blvier der skrevet lys Crema, og når maskinen siger brrrr hmm troede at man gik efter tiden ???? og når tid og ml passede så slukkede man.. Men hvad er nu det med Crema farve og Lyd jeg skal gå efter, er der en der har mod på at forklare en Grøn bønne :unsure:

Comment

Du skal ikke blive forvirret, uanset hvor forvirrende det end måtte lyde. Jeg er selv en ret grøn bønne indenfor dette område, og det bliver altså nemt lidt forvirrende. Men jeg har forstået det som følger (du må korrigere mig ordo, hvis jeg er helt galt på den):

Det mest almindelige er at sigte efter, at ramme en ekstraktionstid på ca. 25 sekunder og en mængde på 60 ml. ved en dobbelt espresso.

Men forestil dig at jeg kværner meget groft, og tamper meget hårdt, så kan jeg faktisk godt nå disse tal og stadig ikke trække den optimale mængde af smag ud af min kaffe. Derfor kan man bruge farveskiftet under ekstraktionen som en yderligere kontrol. For hvis min kaffe lysner allerede ved 15 sekunder, så overekstraherer jeg den, og hvis den slet ikke er lysnet, når jeg rammer de 25 sekunder, så er det en indikation på at jeg underekstraherer.

De mere erfarne herrer og damer udi espressobrygningens fine kunst, har efterhånden lavet så mange skud at deres indvendig \"ur\" véd når der er gået 25 sekunder, og deres tampertryk er næsten så nøjagtigt at man kan justere en vægt efter det (overdrivelse fremmer forståelsen ), så derfor bruger de ofte farven som indikator for hvornår de skal slukke for pumpen.

I sidste ende er det smagen der er den ultimative test. Kan du lide den kaffe du laver med den formalingsgrad, det tampertryk, den ekstraktionstid og den mængde du ender med - så er det vigtigere end kværnens indstilling, 15 kilo, 25 sekunder eller 60 ml. Disse ting er (som jeg ser det, og der er ingen der siger jeg har ret) i virkeligheden kun et udgangspunkt, man så bruger til at justere på, for at få den bedst tænkelige smag ned i koppen.
              Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
              Østerbro

La Marzocco GS3
              Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Ok og mange tak, så når det hele er justeret ind, så kan man time tiden på farven , og stoppe når den bliver lysere? hmm er der en video hvor man kan se at den løøber for længe?

Comment

Der findes sikkert LANGT bedre eksempler en disse:

Overekstraktion: http://www.youtube.com/watch?v=-XUqI5S_w38
                  Underekstraktion: http://www.youtube.com/watch?v=LwFIPIEqoz4
                  Østerbro

La Marzocco GS3
                  Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

http://www.youtube.com/watch?v=CWcf2Qk9pmk

Ved ikke om det kan ses tydeligt nok.
                    Administrator på EspressoBar
                    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                    Mazzer Kony Electronic

Comment

Fik jeg byttet om på teksten til de to links? :blush:

Jeg troede at underekstraktion var når man ikke når at trække tilstrækkeligt smag og aroma ud af bønnerne og at overekstraktion var, når man blev ved for længe?

Overekstraktion må da være når den lysner og man alligevel fortsætter, ikke?

I så fald fik jeg vist byttet om på teksten :blush:

Underekstraktion: http://www.youtube.com/watch?v=-XUqI5S_w38
                      Overekstraktion: http://www.youtube.com/watch?v=LwFIPIEqoz4

Man ser dog ikke kaffen lysne så meget i det klip jeg fandt som det ChrZacho fandt frem til :blink:
                      Østerbro

La Marzocco GS3
                      Mahlkönig K30 Vario

Comment

Hobzon wrote:
                        Fik jeg byttet om på teksten til de to links? :blush:

Jeg troede at underekstraktion var når man ikke når at trække tilstrækkeligt smag og aroma ud af bønnerne og at overekstraktion var, når man blev ved for længe?

Overekstraktion må da være når den lysner og man alligevel fortsætter, ikke?

I så fald fik jeg vist byttet om på teksten :blush:

Underekstraktion: http://www.youtube.com/watch?v=-XUqI5S_w38
                        Overekstraktion: http://www.youtube.com/watch?v=LwFIPIEqoz4
                        Ingen af delene vil jeg sige ... mere fejlekstraktioner.

Som jeg opfatter begreberne, er det ift. et \"vellykket\" shot, om man får ramt alle parametrne, eller om de lægger sig over eller under \"The sweet spot\" ... så at sige .. :S
                        Administrator på EspressoBar
                        Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                        Mazzer Kony Electronic

Comment

Jeg takker mange gange, og tror jeg ved hvad i prøver at fortælle mig :-D

Takker og Damn hvor jeg glæder mig til at starte med at eksperementere :-P min Oscar er i Hanover, på vej mod Sønderborg :-P

Comment

Friberg wrote:
                            ...og når maskinen siger brrrr hmm...
                            LOL. Hvor står det?

Der er i øvrigt en sjov lille \"quiz\" her på home-barista, som man kan lære lidt af: http://www.home-barista.com/forums/w...%20this%20shot
                            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                            Baratza Forté
                            Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Jeg skal lige høre for at få det helt på plads. Hvis gennemløbstiden passer, men espresso begynder at lysne \"for tidligt\", er fremgangsmåden så at jeg skal kværne lidt finere, og tampe lidt mildere?

:unsure:
                              Udstyr
                              Rancilio Silvia
                              Mahlkönig Vario

Comment

Working...
                              X