Opslag

Collapse
No announcement yet.

hvor varm er jeres kaffe ?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• hvor varm er jeres kaffe ?

Hej \"kaffevenner\" !
    Jeg har et simpelt spørgsmål...
    hvor varm skal espressoen være når den \"ligger\" færdigbrygget i koppen ? hvor varm bliver den på jeres maskine ? På min cipelletti c500 bliver den kun 65-67 grader, og jeg kunne godt tænke mig at den var lidt varmere. Jeg kører selvfølgelig vand igennem for at varme både maskine og kop op.
    Glæder mig MEGET til at høre jeres svar...
    Mazzer Mini Electronic A
    TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
    Gene Café kafferister
    Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
    Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Re:hvor varm er jeres kaffe ?

Du må lige til kilden og her er det brygvandets temperatur du skal måle. Der kan dog være lidt variation men temperaturen skal være ca. fra 92-94 grader. Hvis du har et digitalt termometer (med termocouple) så fint. Har du ikke så kan du bruge et andet lav-teknisk tip.
    Tag en kop af formskum (Styrofoam) og skær den til så den passer ind i bryghovedet. Tag et elektronisk stegetermometer og stik igennem koppen tæt på koppens bund. Husk også at lave et lille udluftningshul i koppens øverste del.
    Hold koppen tæt mod bryghovedet og kør vand i koppen mens du holder øje med temp. Pas på det varme vand!
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

Comment

Hej igen !
      Tak for svaret. Jeg fik maskinen byttet, der hvor jeg købte den. Den er nu lidt varmere, men jeg er nødt til at starte steameren for at få maskinen varmet godt op. Nu er shottet 75 grader varmt, når det ligger i den opvarmede kop.
      Mazzer Mini Electronic A
      Gene Café kafferister
      Mypressi Twist

Comment

Det kan også være du skal lade maskinen stå en ½ times tid for at få lov til at varme op. Det er vist meget normalt. Hvis du bare starter med at brygge efter 5 min eller hvor lang tid det tager for at få lampen slået fra, så er maskinen for kold. Tro ikke på manualen
        Vibiemme Domobar Inox
        Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Nej, fandt hurtigt ud af at manualen ikke er helt sandfærdig...
          der var 3 filtre med, filtret til dobbeltespresso er kæmpestort !, og der lå en hel del vand ovenpå kaffen i filtret, samtidig med at der ikke var nogen crema. prøvede så med filtret til en enkelt espresso og det var klart bedre. nu har jeg så også forsøgt at lave en espresso med pod filtret og der kan lige akkurat været de 14g kaffe. kaffen bliver god ! men lidt underligt at dobbelt espresso filtret er så stort. måske gør jeg noget forkert... hmm !
          Mazzer Mini Electronic A
          Gene Café kafferister
          Mypressi Twist

Comment

Der burde dog ikke være noget galt med størrelsen på dobbeltfilteret, men formalingen skal jo passe så du får et dobbeltskud på ca. 55-60ml på ca. 25 sekunder.
            Mht temperaturen; da indmaden på Cipelleti er den samme som FrancisFrancis! er et trick, at tænde for steamknappen 5-10 sekunder for at få temperaturen lidt op, slukke igen og derefter brygge.
            La Marzocco GS/3 AV
            Mahlkönig K30 Vario
            Mahlkönig Vario Home m/stålknive
            La Pavoni Professional
            Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
            BLOG

Comment

Det er min erfaring, at kaffen falder i temperatur når den til sidst ligger i koppen. Godt nok er brygvandet på mellem 93° og 95° når den \"rammer\" pukken, men den vil køles lidt på vej gennem pukken, yderligere på vejen fra bryghåndtaget og ned i koppen, og til sidst når den ligger i koppen, der næppe er 95° varm.

Cremaen holder lidt på varmen, men efterhånden som den \"sætter\" sig, så falder temperaturen nemt en grad mere eller to.
              Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
              Østerbro

La Marzocco GS3
              Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Jeg lod maskinen varme op en times tid forleden. Første kop(vand) var 80 grader, næste kop(kaffe) var 75 grader. Umiddelbart ingen forbedring i forhold til når jeg varmer maskinen op ved at tænde og slukke for damperen et par gange. MEN !!

Pludselig sidder jeg med en fyldig, let sødlig kop espresso med en tæt og mørk crema !

Jeg ved ikke om det var den lange opvarmningstid eller om maskinen nu var \"kørt til\" efter 10 dages hyppig brug.
                I har nok fornemmet min frustration over den nye maskine - jeg mente jo at jeg havde købt en professionel maskine (selvom jeg godt ved at det ikke er en Marzocco...)Frygtede lidt at Cipellettiens største force var udseendet (!)

Lige nu kan jeg dog ikke brokke mig over noget (det skulle da lige være mit stampe-pres, der trænger til at blive lidt mere konstant..)Men det er jo bare en hyggelig udfordring.
                Tak for de gode råd.
                Mazzer Mini Electronic A
                Gene Café kafferister
                Mypressi Twist

Comment

Jamen hvor er det dog dejligt at høre, du er begyndt at få glæde af din maskine Filip.

Som den gode hr. Schomer siger (frit oversat og omformuleret en anelse): Indlæringskurven for at brygge en rimelig kop espresso er ikke særligt stejl, men det er til gengæld som at bestige et bjerg, hvis man skal lære at lave det perfekte skud hver gang. Omvendt forekommer indlæringskurven med Latte Art at være ubegribeligt stejl til at begynde med, men det er til gengæld kun en mindre bakke man skal over.

Glæden er enorm, når det lykkes - frustrationen tilsvarende stor når det mislykkes, men som Randy Pausch (tidligere professor ved CarnegieMellon Universitetet) plejer at sige: \"Erfaring er det man får, når man ikke får det, man ville have\". Så selv om det IKKE lykkes, så får vi i det mindste erfaring - og det er jo heller ikke at foragte!
                  Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                  Østerbro

La Marzocco GS3
                  Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Working...
                  X