Opslag

Collapse
No announcement yet.

nu er Mælken frotheret

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• nu er Mælken frotheret

Hej, ja nu mener jeg så selv at jeg en gang i mellem kan lave OK micro skum, hmmmm... Men hvad så er en gang lykkedes at lave et lilel uhjælpeligt hjerte, men det var også kun den ene gang, hvordan GØR MAN????

Har kikket mange videoer og læst mange artikler, og lige nu er mit problem, at når jeg hælder fra kanden af så ryger det bare under overfladen og der bliver det, og det sidste jeg hælder ud lægger sig oven på , men der er ikke meget tid at tegne med.

SÅ nu spørger jeg hvad kan være galt er det hastighede?

Hælder jeg for tæt på eller?

JA alle forslag er velkommen, har prøvet at lave tykkere og tyndere micro, men det giver bare en støre eller mindre prik når jeg starter, noget andet må jeg gøre forkert... HJÆÆÆÆLP! :-)

og igen tak for al den fine feedback man får her inde TAK.

Jesper.

Re:nu er Mælken frotheret

Hej Jesper

Det er utroligt svært at forklare over nettet på tekst.
    Men... Hele tricket til latte art ligger i at hælde med den korrekte hastighed. Og selvfølgelig have et godt udgangspunkt i korrekt steamet mikroskum og brygget espresso.
    Prøv at hælde lidt hurtigere i koppen. Skummet har en tendens til at lægge sig tilbage i kanden, hvis man hælder for langsomt. Jeg plejer at bruge analogien til isterninger i en kande vand.
    Prøv at kigge på Youtube o.lign. videoer med latte art, så kan du sikkert få en idé om hvad der skal til for at du kan lave det perfekt.
    Held og lykke.
    -Klaus
    Klaus Thomsen
    World Barista Champion 2006
    Kig ind på vores Blog her
    The Coffee Collective

Comment

tak og
      super jeg vil prøve at hælde hurtiger Hmmm lyder rigtigt, hvad med højden ?

PS vi er enige om at det ikke bare skal lægge sig oven på men det skal blande sig og være oven på ikke?

:P Jesper.

Comment

Prøv at holde tuden så tæt på kaffen som muligt, og så stille og roligt vugge frem og tilbage
        Sort som en panter, sort som slanter
        Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
        Sort som piloten I en Tie Fighter
        Sort som pletterne på Pongo
        Sort som alle andre end Tintin I Congo
        Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

syntes jeg også jeg gør, men skal det være tykkere eller tyndere ? det frsvinder bare ned under indtil sidst men der er kopppe fyldt? hmy: det ser nemt ud på video, men har ingen ide om hvad der går galt ÆV ander ikke om jeg hælder for meget for lidt for hurtigt eller for langsomt om det er for tykt eller tyndt det er bare forkert HMMM kommer til at koste meget kaffe og mælk det her GRIN

sov godt
          Jesper.

Comment

At den ryger under, betyder bare at du hælder for langsomt. Det vil du godt til at starte med, men når du så gerne vil have latte art\'en til at starte skal de begynde at hælde hurtigere - bliv ikke overrasket når den store hvide klat begynder, så kan du begynde at hælde en anelse langsommere (hvis du hælder hurtigt) og så vugge kanden... Første gang det skete for mig, var jeg meget overrasket over hvor hurtigt det gik - Det går stadig meget hurtigt for mig, synes jeg

Comment

Hmm jeg synes altså det er bedre at starte med at hælde lidt højere oppe fra. Så bliver strålen lidt tyndere og kan bedre komme under cremaen og så derefter sænke kanden og begynde at forme det man nu vil forme.
              Bjarne. København K

Rocket Cellini
              ECM K2
              Reg Barber stamper

Comment

Hej enig, Pavoni, men det er vel kun \"nødvendigt\" hvis man har problemer med at skummet ikke kommer under cremaen

Comment

Working...
                X