Opslag

Collapse
No announcement yet.

Hjælp - Silvia giver kvaler

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hjælp - Silvia giver kvaler

Hejsa,

Ganske ny på dette forum, men den heldige ejer af en SilviaPID (tak RuneL).

Jeg har nu stået og svedt et par aftener over maskinen, og lige gyldig
    hvad jeg gør så synes jeg der er problemer. Så her kommer mine spørgsmål:

- I manualen til Silviaen står der at man bruger den medfølgende måleske
    til at dosere med. MEN gør man det så kommer der da ikke ret meget kaffe
    i filteret - og slet ikke op til kanten overhovedet. Alle andre steder
    ser det da ud til at filteret skal fyldes helt, før det stampes - korrekt ?

- Hvis jeg så fylder filteret helt, og stamper, så er det umuligt at
    montere PF i maskinen (kaffen \"fylder\" for meget). Jeg antager så at
    jeg skal kværne grovere (så der ikke kommer så meget kaffe i filteret) - eller ???

- Jeg har både prøvet med det almindelige PF og det bundløse,
    og med det bundløse sprøjter kaffen som regel ud over det hele -
    er det stampningen den er gal med ?

.. ja undskyld de mange og lange spørgsmål, men man bliver jo en smule desperat :-)
    og konen synes heller ikke det er lykken at man bruger alt for meget tid på
    \"den dersens hobby\" ;-)

På forhånd tak for hjælpen.

mvh Jakob

Re:Hjælp - Silvia giver kvaler

Tillykke med Sivia\'en og velkommet til.

Det er vigtigt at der er luft mellem \'showerscreen\' og toppen af den stampede kaffe. Jeg mener at der anbefales en afstand på ca 3 mm. eller deromkring. På en Silvia (ihvertfald på den jeg havde engang) sidder der en skrue der holder \'showerscreen\'en på plads. Hovedet på denne skrue måler ca. 3mm. Hvis du prøver at spænde håndtaget og derefter løsne det igen, kan du se om skruen har lavet mærker i toppen af kaffen. Målet må være at skruen kun lige laver en lille markering i toppen af kaffen.

Læs evt. mere i denne tråd, hvor vi har snakket lidt om det før:

God fornøjelse........ Og så må konen nok hellere vende sig til at du har Miss Silvia som elskerinde ved siden af :dry:

/Kim
    - La Spaziale S1 Dream
    - Bestmax S
    - Ceado E37S
    - Rancilio Rocky SD
    - Hottop B

Comment

Halløjsa, jeg tænkte nok der dukkede nogen spørgsmål op på et tidspunkt :-)

Jail wrote:
      - I manualen til Silviaen står der at man bruger den medfølgende måleske
      til at dosere med. MEN gør man det så kommer der da ikke ret meget kaffe
      i filteret - og slet ikke op til kanten overhovedet. Alle andre steder
      ser det da ud til at filteret skal fyldes helt, før det stampes - korrekt ?
      Den medfølgende måleske er vist ikke til ret meget andet end pynt - den mest anerkendte teknik er vist enten at dosere pr. volumen i filteret, dvs. fylde op og skrabe over med fingrene, eller pr. vægt. Det sidste kræver så at du har en lille vægt til formålet

- Hvis jeg så fylder filteret helt, og stamper, så er det umuligt at
      montere PF i maskinen (kaffen \"fylder\" for meget). Jeg antager så at
      jeg skal kværne grovere (så der ikke kommer så meget kaffe i filteret) - eller ???
      Jeg tror ikke kaffen fylder mindre fordi man kværner grovere, efter tampning skulle det gerne fylde lige meget, hvad enten du kværner fint eller groft. Jeg har ihvertfald aldrig bemærket nogen forskel
      Som Kim er inde på tror jeg du skal forsøge at dosere lidt mindre i kurven fra starten af. Én teknik er at når man skraber af med fingrene, så brug ydersiden af lillefingeren. Hvis du er lisså anatomisk deform som mig, så buer lillefingeren lidt indad, og derfor skraber du \"ned\" i kaffen således denne bliver konkav og altså bliver der lidt mindre kaffe i kurven.
      Hvis dette heller ikke lykkedes, må du finde en anden teknik der spiller for dig.

Det hele er jo et kompromis mellem finhed, dosering og tampertryk, der altsammen skal skabe den rette modstand når pumpen sætter tryk på med vandet, så det er faktisk kun de tre variable du har tilbage at skrue på (lidt simplificeret).

- Jeg har både prøvet med det almindelige PF og det bundløse,
      og med det bundløse sprøjter kaffen som regel ud over det hele -
      er det stampningen den er gal med ?
      Sandsynligvis distribueringen og/eller skæv tampning. Et bundløst portafilter er nådesløst, det afslører den mindste fejl med det samme med en lille jetstråle ud i øjet på betragteren.
      Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

ok, jeg kan høre jeg er på rette vej

- nedsæt mængden af kaffe
        - stamp rigtigt (lige) - det er da ikke helt nemt med det almindelige PF, men det bundløse er nemmere at støtte på bordkanten.
        - find en malingsgrad der får \"løbetiden\" til at passe.

Jeg føler mig en smule dum - var forbi Østerlandsk thehus igår og ville bytte den helt nye stamper
        jeg havde købt til min gamle maskine (57mm), således at jeg kunne få en 58mm til Silviaen.
        Men beskeden derinde var at stampere ikke var større ???

Så jeg gik hjem og sammenlignede min 57mm med den plastik tamper der fulgte med Silviaen, og de er ganske rigtigt lige store.

Men det er vel ret svært at lave det rette vandrette tryk med en for lille stamper ?

/Jakob

Comment

ja jeg tror også du er på den rigtige vej, men der er lige lidt indledende kvaler som alle skal igennem. Dagen efter jeg handlede silvia var jeg ude og hente en rocky, fordi jeg hurtigt indså det var en tabt kamp med min gamle braun-kværn :-)

Ang. tamperne så er det ikke korrekt hvad de siger, prøv at besøge risteriet og se deres tampersamling eller kaffe-agenterne, de kan helt sikkert hjælpe dig videre. Det ku være en ide og tage din filterkurv med for at finde en tamper der passede.
          Jeg brugte en impod-tamper jeg har købt her i det svenske. Den var dyr, men den er osse god.
          Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Sådan, nu sker der noget.

Tigerstriber ud af det bundløse PF - der ser sgu\' godt ud :-)

Problemet var mest min stampning, jeg skulle være meget mere omhyggelig med at gøre den plan,
            og det hjalp.

Nu glæder jeg mig bare til at få en stamper af den rette størrelse, så nærmer vi os.

Så kan man måske snart komme igang med mælken.

Mange tak for hjælpen,

Jakob

Comment

Godt at høre der er fremskridt. Så er det bare at nyde den gode kaffe, og blive ved med at fokusere på at gøre det lidt bedre
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Hej
                lige et enkelt tip :
                Jeg anskaffede en vægt, der kan måle +/- 1 g, og så fylder jeg 16-17 g i original kurven. Det er der altså ikke noget problem med.
                Ved at sikre en konstant mængde kaffe hver gang, så har du udelukket endnu en af de variable, der kan gøre at din esp. smager himmelsk den ene gang, og i håndvasken den anden.

Eksperimenter med gennemløbstiden ( tampning og fin/grov kværnet kaffe : mellem 25-27 sek, så er den ved at være der.
                Iøvrigt vil jeg mene at jo mere findelt kaffen er, jo flere gram kan du have i kurven.
                Coff

Izzo Alex Duetto
                Ascaso I-mini
                Iroast2
                Xpressivo Presso Barista

Solis Maestro Plus

Handpresso

En dobbelt Espresso i hånden, er bedre end to hænder i Espressoen !!!

Comment

Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎