Opslag

Collapse
No announcement yet.

hvor meget er 60ml

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• hvor meget er 60ml

hej alle..

jeg kan ikke rigitg finde ud af, når jeg laver et dobbel-shot espresso... så har jeg et glads, hvor jeg har sat en streg ved 60ml, men skal man stoppe når man når stegen med cremen eller skal der være dejlig sort kaffe op til stregen...

Re:hvor meget er 60ml

ups, havde ikke lige set der var en lang tråd om det i forvejen, jeg læser lige den igemmen først:-)

Comment

Lad os da bare tage den igen. Der er mange der spørger om det, så det er bestemt relevant.

Den gængse opfattelse er, at man skal stoppe sit skud, når der er 60 ml i koppen - altså inkl. crema. Men pas på ikke at være FOR låst fast til dette. De 60 ml. er meget gode at have som rettesnor - sammen med et stopur - når du skal indstille din kværn. Gå efter at ramme de 60 ml på ca. 25 sek. Når du har ramt denne formalingsgrad skal du begynde at holde godt øje med dine skud. Målet er at stoppe skuddet lige inden espressoen begynder at \"blonde\" - altså blive lys. Om det så er ved 55 eller 65 ml er mindre vigtigt.
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

oki, det var også fordi jeg er begyndt at bruge et bundløst filter, også kommer der godt nok ikke meget kaffe før crema\'en rammer \"stregen\"...

Comment

thefufighter wrote:
          oki, det var også fordi jeg er begyndt at bruge et bundløst filter, også kommer der godt nok ikke meget kaffe før crema\'en rammer \"stregen\"...
          Nej, det giver noget mere crema. Men hvis du kan trække 70 ml i et skud inden det begynder at blonde, kan jeg ikke se der skulle være noget galt i det.

La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter

Comment

Vise ord fra admin som sædvanligt Jeg foretrækker faktisk at stoppe ved ca. 60ml selvom den ikke er begyndt at blonde endnu, det gør som regel kaffen mindre bitter - F.eks. 60ml med et bundløst portafilter med triplekurv kan give den lækreste søde nektar Mmmmh!
            Sort som en panter, sort som slanter
            Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
            Sort som piloten I en Tie Fighter
            Sort som pletterne på Pongo
            Sort som alle andre end Tintin I Congo
            Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

ordo.dk wrote:
              Vise ord fra admin som sædvanligt Jeg foretrækker faktisk at stoppe ved ca. 60ml selvom den ikke er begyndt at blonde endnu, det gør som regel kaffen mindre bitter - F.eks. 60ml med et bundløst portafilter med triplekurv kan give den lækreste søde nektar Mmmmh!
              Det er fuldstændig korrekt. Jeg stopper som regel også mine skud inden de blonder.

Med 60ml fra en tripel, er det vel det der betegnes som en ristretto, ik\'?

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

Comment

Yep, en halvristrettoagtig ting som [som regel] smager fantastisk (burde en ristretto fra en tripel ikke fylde ca. 45ml?)
                Hvis du har en blanding der ikke træder nok i karakter i latte, så er den fremgangsmåde god
                Sort som en panter, sort som slanter
                Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                Sort som piloten I en Tie Fighter
                Sort som pletterne på Pongo
                Sort som alle andre end Tintin I Congo
                Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Working...
                X