Opslag

Collapse
No announcement yet.

Liquid Fu:::ng Amber - for meget crema

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Liquid Fu:::ng Amber - for meget crema

Hej alle,

som tidligere skrevet i en af trådene så er jeg aldrig blevet gode venner med Sweet Marias Liquid Amber. Grunden er simpelthen den at kaffen strømmer ud af PF og smækker Crema ud i 80% af koppen.

Jojo, bevares er crema godt. Men det her er for meget. Så fik jeg et godt tip om at lade den ristede kaffe stå noget længere tid. I går aftes havde så stået 4 dage i en VacuVin. Desværre ingen ændrede resultater.

Med samme finhed som jeg bruger til f.eks. Espressobar Blend og SM\'s Monkey Blend - der med præcis 14gr giver 60ml dejlig espresso på 25 sek...(ja, der er blevet finjusteret på kværnen :P ) - fosser crema\'en som sagt ud og fylder koppen på 8-10 sek. Så kværner jeg endnu finere....det tager lidt længere tid 12-14 sek...men fosser stadig ud.

Jeg bruger bundløst PF - og forestiller mig at det kunne hjælpe med spouts...men en STOR forskel er det nok ikke. Jeg er meget omhyggelig med stampningen og bruger klik-måtten hver gang - jeg har minimal channeling.

Alle blandinger jeg har omtalt er ristet 20-30sek inde i 2. knæk - ca. 225° - 230°.

Er der nogen af jer der oplever noget lignende med bestemte blends...eller er det bare mig og LA der bare ikke svinger!?:blink:

Synes sgu det er for mærkeligt, når mine kværn, dosering og stampning passer fint til mine øvrige blends...
    Vibiemme Domobar Inox
    Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Re:Liquid Fu:::ng Amber - for meget crema

Jeg har ikke bemærket det dede par gange jeg har brugt LA. Jeg har stadig til ét batch derhjemme, så jeg skal prøve at tænke over det næste gang jeg kommer den i hopperen. Jeg tager den med næste gang det er ristetid
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Der kan sagtens være stor forskel på optimal formalingsgrad fra blend til blend. Det må være et tilfælde, at dine andre blends kræver den samme formalingsgrad.

Jeg ville bare blive ved med at justere kværnen til det passer med de 25 sek for din Liquid Amber blend, og se om ikke det bliver OK.

Ellers tager den sikkert heller ikke skade af at ligge 10 dage eller mere. Det vil vel også tage toppen af cremaen.

APK
      La Marzocco GS/3
      Casadio Istantaneo
      Gene Café
      Aeropress
      Hario V60

Comment

APK wrote:
        Det må være et tilfælde, at dine andre blends kræver den samme formalingsgrad.
        Det er heller ikke 100% ens...men intet i forhold til LA\'en

Nu vil jeg prøve at kværne endnu finere...uha jeg kommer tæt på nulpunktet så :woohoo:
        Vibiemme Domobar Inox
        Baratza Sette 270

Comment

Ja, det handler bare om at finde den rigtige formalingsgrad - Jeg har et par kaffer hvor jeg virkelig skal dreje MEGET på min Macap når jeg går over til dem, og går fra dem igen... Det er lidt belastende, da det tager lidt kaffe at skyde sig ind på den rigtige indstilling.
          Sort som en panter, sort som slanter
          Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
          Sort som piloten I en Tie Fighter
          Sort som pletterne på Pongo
          Sort som alle andre end Tintin I Congo
          Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Jeg oplever også at Liquid Amber skal kværnes en del finere end de andre blends jeg ellers bruger. 2 klik finere på min Rocky, så bliver LA rigtig god her. Jeg har oplevet det samme engang jeg legede med noget koffeinfri kaffe (Ja ja, det var inden jeg havde vænnet kroppen til at sove med 4 dobbeltskud i systemet :woohoo: ). Den koffeinfri kaffe skulle kværnes endnu finere end LA for at opnå et godt skud. Jeg aner ikke hvad der skyldes at LA skal kværnes finere... Måske robusta indholdet ????
            - La Spaziale S1 Dream
            - Bestmax S
            - Ceado E37S
            - Rancilio Rocky SD
            - Hottop B

Comment

Som andre også skriver så kværner jeg også LA noget finere end de fleste andre blends jeg bruger. Der ud over har jeg haft go\' erfaring med at lade den hvile forholdsvis længe (10-12 dage)
              Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Okidok....jamen det forklarer så, havde bare ikke troet der kunne være så stor forskel på finhed...alt efter blend...men jeg bliver klogere :-)

Vibiemme Domobar Inox
                Baratza Sette 270

Comment

Brownie wrote:
                  Så fik jeg et godt tip om at lade den ristede kaffe stå noget længere tid. I går aftes havde så stået 4 dage i en VacuVin. Desværre ingen ændrede resultater.
                  Nu skriver du ikke om du suger vacuum på din vacuvin. Men når jeg modner min rist, så bruger jeg enten en tom kaffedåse, med et par små huller i låget. Typisk bruger jeg de små plastikposer med ventil, således co2\'en kan forsvinde. Når så min rist har stået i fx.3-4 dage, og er drikkeklar/ perfekt, så hælder jeg bønnerne i min vacuvin, for at bremse yderligere udvikling.
                  Jeg tror du skal prøve at bruge de ventilerede poser i stedet.
                  Coff

Izzo Alex Duetto
                  Ascaso I-mini
                  Iroast2
                  Xpressivo Presso Barista

Solis Maestro Plus

Handpresso

En dobbelt Espresso i hånden, er bedre end to hænder i Espressoen !!!

Comment

Coff wrote:
                    Brownie wrote:
                    Så fik jeg et godt tip om at lade den ristede kaffe stå noget længere tid. I går aftes havde så stået 4 dage i en VacuVin. Desværre ingen ændrede resultater.
                    Nu skriver du ikke om du suger vacuum på din vacuvin. Men når jeg modner min rist, så bruger jeg enten en tom kaffedåse, med et par små huller i låget. Typisk bruger jeg de små plastikposer med ventil, således co2\'en kan forsvinde. Når så min rist har stået i fx.3-4 dage, og er drikkeklar/ perfekt, så hælder jeg bønnerne i min vacuvin, for at bremse yderligere udvikling.
                    Jo jeg suger vacum ud...har ellers lige skiftet fra ventilerede poser til Vacuvin. Men det kunne være jeg bare skulle lade være med at suge luften ud de første par dage. Hvis jeg forstår dig rigtigt.
                    Vibiemme Domobar Inox
                    Baratza Sette 270

Comment

Ja altså tricket er, at der de første 24 timer udskilles co2 fra bønnerne. så det er vigtigt her, at de kan få luft. At jeg så bare lader dem blive i vent. posen indtil jeg syntes de smager godt, er egt. ikke noget videre velovervejet raketvidenskab. Det har jeg bare smagt mig frem til, og det giver mig det bedste resultat.
                      Min faktisk syntes jeg der er meget stor forskel på smagen, afhængigt af hvordan man opbevarer de ristede bønner.

Men hvorfor gik du fra vent. poser til vacuvin ?
                      Coff

Izzo Alex Duetto
                      Ascaso I-mini
                      Iroast2
                      Xpressivo Presso Barista

Solis Maestro Plus

Handpresso

En dobbelt Espresso i hånden, er bedre end to hænder i Espressoen !!!

Comment

Coff wrote:
                        Brownie wrote:
                        Jo jeg suger vacum ud...har ellers lige skiftet fra ventilerede poser til Vacuvin. Men det kunne være jeg bare skulle lade være med at suge luften ud de første par dage. Hvis jeg forstår dig rigtigt.
                        Vibiemme Domobar Inox
                        Baratza Sette 270

Comment

Coff wrote:
                          Men hvorfor gik du fra vent. poser til vacuvin ?
                          Jeg skiftede for at spare lidt penge i det lange løb.

Jeg bruger aldrig pumpen ... tryker låget til samtidig med at jeg holder ventilen åben ... gir rigeligt vacuum til at man kan løfte bøtten i låget.
                          Administrator på EspressoBar
                          Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                          Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho wrote:
                            Samme her - og så er der lidt bedre styr på skuffen...

ChrZacho wrote:
                            Jeg bruger aldrig pumpen ... tryker låget til samtidig med at jeg holder ventilen åben ... gir rigeligt vacuum til at man kan løfte bøtten i låget.
                            Good point til de første 3-4 dage! Vil jeg prøve.
                            Vibiemme Domobar Inox
                            Baratza Sette 270

Comment

Brownie wrote:
                              ChrZacho wrote:
                              Samme her - og så er der lidt bedre styr på skuffen...

ChrZacho wrote:
                              Good point til de første 3-4 dage! Vil jeg prøve.
                              Det skal man så gøre i ny og næ ... efterhånden som CO2\'en udvikler sig
                              Administrator på EspressoBar
                              Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                              Mazzer Kony Electronic

Comment

Working...
                              X