Opslag

Collapse
No announcement yet.

At røre rundt i espresso

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• At røre rundt i espresso

Forleden dag læste jeg indlægget Does good espresso need crema på TCC\'s blog. I kommentarerne til indlægget kommenterer James Hoffmann (WBC vinder 2007), at han har lært at sin kæreste, Anette Moldvaer (Cup Taster World Champion 2007) at røre grundigt rundt i sin espresso. Efter jeg læste dette har jeg også prøvet det med stort set hver eneste espresso. For de meste smager jeg lige på den inden og derefter rører jeg rundt. Der er ingen tvivl i mit sind. Espresso smager væsentligt bedre, når der er rørt rundt i den. Jeg har nu prøvet med 20-30 shots af 3-4 forskellige blends. Resultatet har været positivt hver gang.

Prøv det!
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Re:At røre rundt i espresso

interessant - det vil jeg prøve!

Hvordan så med cappuccino? Kan det lade sig gøre med fornuftigt resultat når der ikke er (meget) crema tilbage?
    Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Søren Wolder wrote:
      Hvordan så med cappuccino? Kan det lade sig gøre med fornuftigt resultat når der ikke er (meget) crema tilbage?
      Er \"det\" latte art :unsure:

Prøv at hælde mælken op så cremaen bliver rullet med ind i drikken - sådan kan jeg bedst lide mine cappuccini :kiss:

Comment

Jacob wrote:
        Søren Wolder wrote:
        Er \"det\" latte art :unsure:

Prøv at hælde mælken op så cremaen bliver rullet med ind i drikken - sådan kan jeg bedst lide mine cappuccini :kiss:
        Så du får en hvid mælke overflade?
        Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Nej, det hele blandes så godt som muligt (= en kedelig ensartet lysebrun ting).

Mit første praktiske problem med latte art var faktisk at finde teskeer der passede i størrelsen til mine kopper (nu skulle cremaen nemlig røres ned i drikken).

Comment

Det er faktisk en udfordring at komme al cremaen til livs.
            Jeg kalder gerne resultatet \"Accidental Art\". Her er \"Skriget\"

Comment

Søren Wolder wrote:
              interessant - det vil jeg prøve!

Hej.

Min kone vil gerne have lidt rørsukker i sin cappucino. ikke lige mig, men det må hun jo om.

Men det gør at der skal røres lidt rundt i espressoen før jeg hælder mælken i.

Derved bliver cremaen meget ensartet og resultatet af lattearten bliver faktisk godt (når det altså lykkes for mig at lave noget der dur :P )

Mælk og crema kommer til at stå i fin kontrast til hinanden.
              Rusbjerg

Rancilio Silvia
              Mahlkönig Vario
              Innova I-2
              Rusbjerg tamper model II
              Rister: Gene Cafe

Comment

I forlængelse af dette, er der så noget der har prøvet at smage på crema\'en alene? Hvad er jeres indtryk?
                Klaus Thomsen
                World Barista Champion 2006
                Kig ind på vores Blog her
                The Coffee Collective

Comment

Jeg syns cremaen i sig selv ikke smager specielt godt, uden at jeg kan uddybe dette mere. Den er bare sådan boblet fesen uden spændende tekstur.

I bogen fra Scott Rao er der en lille rude med \"the kiwi who stirred my latte\" - hvor han nævner en new zealænder som først hældte lidt mælk op i cappucinokoppen oveni skuddet, rørte lidt med en ske for at integrere kaffen bedre med mælken, og derefter fuldførte resten af koppen.
                  Han nævner det gav en væsentligt mere homogen kaffesmag hele drikken igennen.
                  Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

klaus wrote:
                    I forlængelse af dette, er der så noget der har prøvet at smage på crema\'en alene? Hvad er jeres indtryk?
                    Nu har jeg smagt på det et par gange, bl.a. lige nu og det smager jo bestemt ikke godt i sig selv. Det er ekstremt bittert og i den grad ubalanceret. Og det er på trods af, at det er fra en espresso, som smager fortrinligt!

Men derfor er crema vel ikke nødvendigvis noget skidt. Der er jo heller ikke så mange der bryder sig om, bare at sidde og spise sennep, men derfor er der mange der gerne vil have det til sin sylte eller grillpølse. Er det en dum sammenligning? :unsure:

La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter

Comment

klaus wrote:
                      Det vist ikke den store hemmelighed hvordan jeg har det med ren crema. Her gik jeg og bildte mig selv ind at det var min næststørste forhindring for at blive god espressobrygger og det kan da godt være det stadig er det, men så er jeg garanteret ikke ene om at have disse odds i mod sig - en smugle trøstende at tænke på

Jeg mindes til gengæld ikke at havde prøvet at drikke espresso uden crema, så her til aften skulle det prøves. Et skud splittes op i to, den kop ene røres rundt med ske, den anden kop skimmes for crema.
                      Testen falder til jorden med hult drøn - jeg har en kopi af min egen DM-blend i hopperen og den viser sig at være fuldstændig udrikkelig. Espressoen uden crema smager fuldstændig som ...... well crema hmy:

Nu sidder jeg så med en rigtig dårlig smag i munden, ikke på grund af den kaffe jeg lige har drukket, men fordi der sidder et dommerpanel i Risteriet som skal samme tur igennem - flovt :blush:

Comment

Jacob wrote:
                        Nu sidder jeg så med en rigtig dårlig smag i munden, ikke på grund af den kaffe jeg lige har drukket, men fordi der sidder et dommerpanel i Risteriet som skal samme tur igennem - flovt :blush:
                        LOL - det var da pokkers, når du ved at samme blend kan smage super! Man kan håbe at Risteriets kværn/maskine/barista kan finde et hemmeligt sweetspot for dit batch

La Marzocco GS/3
                        Baratza Forté
                        Bestmax filter

Comment

Underligt! Og det er ikke den samme defekt som jeg havde i søndags (tror jeg). Jeg tror jeg staller mine ristninger i mellem 1. og 2. knæk?
                          Super blev den aldrig (hele choklade hjørnestenen og en del sødeligheden måtte opgives), men den virkede \'færdig\'. Hviletid vil sandsynligvis gøre mere for blenden en hel aftens sweetspot-chasing (gætter jeg på).

Da jeg prøvesmagte, benyttede jeg samme brygkeddel-temperatur som jeg mener at jeg plejer at bruge til Uno\'en - det kunne være sjovt at høre hvad Klaus ville sættes sin på? (Og hvad du bruger hjemme med jeres egen espresso-blend)?

MoBak wrote:
                          Men derfor er crema vel ikke nødvendigvis noget skidt. Der er jo heller ikke så mange der bryder sig om, bare at sidde og spise sennep, men derfor er der mange der gerne vil have det til sin sylte eller grillpølse. Er det en dum sammenligning? :unsure:
                          Slet ikke dum - sådan har jeg det i hvert fald med de mælkeblandede skud (jeg er jo stadig svar skyldig mht. dem uden mælk).

RuneL wrote:
                          I bogen fra Scott Rao er der en lille rude med \"the kiwi who stirred my latte\" - hvor han nævner en new zealænder som først hældte lidt mælk op i cappucinokoppen oveni skuddet, rørte lidt med en ske for at integrere kaffen bedre med mælken, og derefter fuldførte resten af koppen.
                          Han nævner det gav en væsentligt mere homogen kaffesmag hele drikken igennem.
                          Jeg prøvede, men synes at det dårlige kontrastforhold virkede så uappetitligt at jeg synes bedre om min Accidental Art (men jeg skal nok bare prøve med lidt mindre mælk i crema\'en).

Comment

Hej igen.

Ang. espresso og mælk - vi plejer normalt at hælde mælken lidt rundt i koppen, når vi laver cappuccinoer og latte. Det giver, som du er inde på, en mere ensartet smag. Bronwen Serna, en super dygtig barista fra USA og baristamester dér i 2004, hælder mælken halvt op, snurrer koppen en smule for at få det blandet og hælder så resten op.

Crema er ikke skidt som sådan - og det signalerer jo helt klart om ekstraktionen foreløber korrekt. Dog ser jeg ofte at nogle mørkristede kaffer har flere brunlige nuancer end vores lysere espressoristning - men ikke en bedre smag selvfølgelig :P
                            Jeg ved ikke om sammenligningen med sennep holder helt, men jeg forstår hvad du mener. Man drikker jo ikke cremaen alene når man drikker espresso. Men når man smager på den for sig selv, finder man ud af, hvad den biddrager med til shottet.
                            Klaus Thomsen
                            The Coffee Collective

Comment

Jacob, prøv med 94,8 i boileren og et fluch på 4 sekunder lige inden brygning.
                              Ærgeligt at høre din ristning ikke gik som forventet.
                              Klaus Thomsen
                              The Coffee Collective

Comment

Working...
                              X