Opslag

Collapse
No announcement yet.

TCC espresso indstilling

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• TCC espresso indstilling

Hei Klaus & CO

Sp vidt jeg husker så var det noget med at den blend du brugte til WBC var designet til det setup som der var tilgengelig til konkurrencen.
    Men hvad med den nye?? her i en optimal setting som den er designet til og i givet fald hvad hvad??
    Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Re:TCC espresso indstilling

Nu ved jeg godt, du stilte spørgsmålet til Klaus og Co. men jeg kan da lige bidrage med følgende, som Klaus sendte mig i forbindelse med, at TCC sponsorerede 3 kg espressobønner af deres nye blend til EspressoBar arrangementet i januar:

Her er lige nogle tips (på engelsk). De er ment som guidelines, og vi er altid påpasselige med at understrege at med andre maskiner, kværne, filterkurve og teknikker kan andre variable give gode resultater.

Grind fresh for each shot.

Dose 18-19 g. for a double espresso with a La Marzocco standard double filter basket.

Distribute the coffee evenly to ensure an even layer of coffee.

Tamp with 10-15 kilos of pressure. Make sure to tamp level, which is more important than the pressure of the tamp.

Water pressure should be ~9 bars.

Temperature around 93 degrees (200 F). (Range of 91 to 95 will give different results, and can be fun to try).

Extract 25-30 ml. per espresso (50-60 ml. for a double) in approx 25 seconds.

We highly recommend experimenting with:

Dose. Different filter baskets require different doses.

Temperature. You can try everything in the 91-95 degree C range.

Time. 24-28 second range will yield interesting results. Some smaller home machines might require an even faster extraction time.
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Tak for det MoBak, Var det den nye eller den gamle blend der var med til EspressoBar arrangementet??
      Det jeg egentlig var lidt nysgerrig efter at finde ud af var om den var designet til en bestemt temperatur og tryk.
      Michael EPO Rasmussen

Comment

EPO wrote:
        Tak for det MoBak, Var det den nye eller den gamle blend der var med til EspressoBar arrangementet??
        Det jeg egentlig var lidt nysgerrig efter at finde ud af var om den var designet til en bestemt temperatur og tryk.
        Det var deres nye blend - lige da de havde udviklet den.

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

Comment

jeg har leget lidt med temperatur her til morgen og jeg kan ikke helt finde ud af hvad jeg bedst kan li\' så jeg syntes bare det kunne værre lidt spændende og høre hvad tankerne bag blenden havde værret (og jeg er næsten sikker på at der var værret nogle overvejelser, TCC bruger, imodsætnig til bla. mig, ikke tilfældighed som ingridiens når de laver kaffe)
          Michael EPO Rasmussen

Comment

Damn... har lige brugt 15 minutter på et langt svar og så slettede computeren det... Nåmen her kommer et kortere et...

Tak for posten MoBak. Der står sådan set det meste.

Jeg har netop i dag eksperimenteret lidt med temperaturen. Vi målte den i gruppen med et Scace Device og der er ca. 1,5-2 graders forskel ift. kedlen, hvor den målet. Temperaturer nedenfor er i gruppen.

Jeg synes at ved 94,5 og derover begynder der at komme en smule bitterhed frem og man mister noget af syrligheden.
            Omkring 93,5 er der hvor de aroma- og smagsnoter vi søger kommer bedst frem; Fyldig, olieret og cremet. Sødmefuld og frisk. Dybe noter af marcipan og chokolade med topnoter af jordbær.
            92,5 og derunder bliver syrligheden lidt for fremtrædende.
            Teemu har dog haft gode resultater ved blot 91 grader på hans GS/3\'er.

Så... alt efter smag og behag er der noget at lege med i temperaturområdet fra 91-95 grader. Men 93,5 mener jeg indtil videre er bedst.

Trykket bør ligge mellem 8,5 og 9 bar.

Ang. ekstrationstid så synes jeg 25 sekunder for 25-30 ml. er bedst. Langsomme, korte shots bliver ofte knap så balancerede.

Du må meget gerne melde tilbage hvad dine erfaringer er. Det er altid sjovt for os at høre og godt at få andres erfaringer. Du må lige præcisere, hvis jeg har misforstået hvad du mente med tankerne bag.
            Klaus Thomsen
            World Barista Champion 2006
            Kig ind på vores Blog her
            The Coffee Collective

Comment

klaus wrote:
              Du må meget gerne melde tilbage hvad dine erfaringer er. Det er altid sjovt for os at høre og godt at få andres erfaringer. Du må lige præcisere, hvis jeg har misforstået hvad du mente med tankerne bag.
              Tak for svaret Klaus selv om det var den korte udgave (jeg gad godt ha\' set den lange udgave :blink
              Nå men her er hvad jeg fandt frem til: Som du også skriver så syntes jeg den blev bitter og noget flad når temperaturen kom over 95. med fra 94 og så helt ned til 90 syntes jeg at jeg fik nogle gode/spændende resultater.
              under 90 grader syntes jeg den blev sur og nærmest gæret i smagen.
              Men i morges blev jeg enig med mig selv og mine smagsløg om at jeg syntes bedst om den ved 92 grader.
              Jeg gik efter ekstrationstid på 25 sek for omkring 25 ml og trykket endte med at bliv 8,8 bar
              men imorgen bliver månedes låne maskine dog skiftet ud, så der kan jeg begynde forfra inch:
              Michael EPO Rasmussen

Comment

Jeg havde overraskende meget sjov ud af at lege med bryggetryk/TCC-espresso. Jeg er blevet bildt ind at GS/3\'erens tryk-offset er på næsten 1 bar, men jeg fristes nu til at påstå at vi må ned på lige under en halv bar?

Så gør i sådan når \'vi\' vinder VM:

Comment

Jacob wrote:
                  Så gør i sådan når \'vi\' vinder VM
                  Apropos \"vinder VM\" og \"TCC Espresso\". Hvor mange baristaer til VM bruger TCC´s blend. Har \"Flying Thud\" fået udviklet sin egen blend sammen med James H. eller bruger han TCC til WBC? Og Stiller fik jo lige luftet at han skifter til TCC til WBC.

Ellers nogen?

La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter

Comment

:evil:

Hi Everyone,

In an attempt to better prepare myself for the World Barista Championships, I am going to be doing some cupping sessions and full competition run throughs. Everyone is welcome and the more feedback and pressure applied the better.

Wednesday 28th May
                    3pm-5pm Cupping session Traditional and Espresso

Saturday 31st May
                    11am-12.30pm Cupping session Traditional and Espresso
                    1.30pm Full competition run through

Wednesday 4th June
                    3pm-5pm Cupping session Traditional and Espresso

Saturday 7th June
                    11am-12.30pm Cupping session Traditional and Espresso
                    1.30pm Full competition run through

Hope to see you there.
                    If anyone has any other feedback after viewing Victoria or Australian Finals feel free to send me an email.

Looking forward to doing the best I can in Copenhagen.

Dave.

Link

Comment

MoBak wrote:
                      Jacob wrote:
                      Så gør i sådan når \'vi\' vinder VM
                      Apropos \"vinder VM\" og \"TCC Espresso\". Hvor mange baristaer til VM bruger TCC´s blend. Har \"Flying Thud\" fået udviklet sin egen blend sammen med James H. eller bruger han TCC til WBC? Og Stiller fik jo lige luftet at han skifter til TCC til WBC.

Ellers nogen?
                      Hvis jeg ikke husker helt forkert så var det da også noget med at den finske mester brugte TCC bønner, men det var så vidt jeg husker noget med at han brugte en blend kun med Daterra og Adado
                      Michael EPO Rasmussen

Comment

klaus wrote:
                        Teemu har dog haft gode resultater ved blot 91 grader på hans GS/3\'er.
                        Jeg kom lige pludselig til at tænke på denne kommentar, da jeg læste om TCC espresso på TooMuchCoffee. Den blend Teemu skriver om er vel den gamle blend, er det ik\'? Og i den forbindelse. Har I ændret indstillinger efter I justerede jeres blend?

La Marzocco GS/3
                        Baratza Forté
                        Bestmax filter

Comment

Må nok hellere præcisere

Jacob wrote:
                          :evil: ...
                          Det jeg mente var bare at man skal \'stå tidligt\' op for at være med (ikke at David benytter TCC).

Det med Black Cat linket var bare for vise hvordan Intelligentsia omsætter succes i USBC til at få solgt og profileret deres kaffe.

Comment

Vi er stolte af at Søren Stiller har besluttet at bruge vores espresso og ja \"Flying Thud\" har vist udviklet en ny espresso. Vi er inde over hos et par andre baristaer, men indtil WBC vil vi overlade det til dem selv, at præsentere det når de synes det er passende.

Vi glæder os fantastisk meget til denne kæmpe kaffeevent i Øksnehallen - det blir stort
                            Peter Dupont
                            Ristemester
                            Probat L12
                            www.coffeecollective.dk

Bonde-Rister-Barista

Comment

Det lyder s.. godt!!
                              Tillykke med at i under alle omstendigheder er så flot representeret til WBC

PS er min påstand om den finske mester iøvrig ikke rigtig??
                              Michael EPO Rasmussen

Comment

Working...
                              X