Opslag

Collapse
No announcement yet.

Fra Cafe au lait til firserskum

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Fra Cafe au lait til firserskum

Jeg synes jeg skylder en lille update i hvordan det går med silviaen her et par uger efter anskaffelse. B)

Jeg må jo starte med at sige at jeg er glad - godt at jeg fik et råd herfra om at gå efter en maskine, der er god kvalitet og kan levere varen. Tak for det :-D

Jeg troede at jeg efterhånden var ved at blive habil espressobrygger - men var så på kursus hos risteriet i tirsdags hvor det gik op for mig at man også skal se på om der kommer lige meget kaffe i hvert shot - eftersom jeg har kørt det hele ned i en kop har jeg ramt rette mængde, men nu hvor jeg har to glas kan jeg se at jeg konsekvent har for meget kaffe gennem højre og for lidt gennem venstre side. Så jeg må jo øve mig i at fordele kaffen og mit tampertryk rigtigt. Til gengæld er jeg ved at have styr på det med kværnen ( sådan da) så der skal ikke længere så meget kaffe gennem møllen før man får noget, der kan drikkes.

Så er der mælken - jeg har i flere uger kunnet levere en fremragende cafe au lait :lol: men skummet det har jeg simpelthen ikke formået at levere - på trods af at jeg har læst utallige tråde om emnet - set videoer osv. Det er bare ikke lykkedes. Men - efter at se det live på kurset, så fik jeg sneget mig til at prøve - og under instruktion - ja så dukkede den fineste microskum op i kanden :silly: . Fedt tænkte jeg - nu kan jeg det der - købten en ny kande (har ødelagt den gamle) og et thermometer for at kunne følge med. Og i går aftes skulle den nye fantastiske teknik så afprøves.

Resultatet var i vert fald skum - i den helt store 80\'erstil :laugh: jeg fik simpelthen ikke sat termometeret ordentligt på plads i kanden tror jeg - så den blev ved med at mene at mælken var 25 grader varm selvom jeg efterhånden fik den strukket helt op til kanten :unsure: ... Men eftersom øvelse gør mester, så tror jeg det bare er frem med kanden og så følge Hobzons råd om 10 liter kakaomælk - så må den være der!
    Jeg har i hvert fald fået manden overbevist om at jeg nu laver bedre skum end en mælkepisker gør - så mon ikke jeg en dag kan invitere nogen på en ordentlig cappuchino...
    Josefines udstyr:
    Rancilio Silvia
    Rancilio Rocky

Re:Fra Cafe au lait til firserskum

Josefine wrote:
    men var så på kursus hos risteriet i tirsdags hvor det gik op for mig at man også skal se på om der kommer lige meget kaffe i hvert shot - eftersom jeg har kørt det hele ned i en kop har jeg ramt rette mængde, men nu hvor jeg har to glas kan jeg se at jeg konsekvent har for meget kaffe gennem højre og for lidt gennem venstre side. Så jeg må jo øve mig i at fordele kaffen og mit tampertryk rigtigt.
    Hej..

Det er da fedt du er super tilfreds med din maskine.. Jeg startede selv på en Silvia.. Og havde lidt samme problem, med at det ikke var ligeligt fordelt hvis jeg skulle lave 2 single shots..
    Men så fik jeg det gode forslag og se om maskinen stod i vatter.. Og det gjorde den faktisk ikke..
    Så jeg lagde et lille stykke plastik under de 2 af benene.. Og vupti.. Så kom der det samme i begge kopper..
    Jeg tror ikke det har noget med fordelingen eller stampningen af kaffen.. Mere om maskinen står i vatter..

Prøv det.. Jeg håber det afhjælper dit problem..
    Hilsen Johnny

Faema Legend S1
    Faema MD3000 Touch
    Mahlkoenig Vario
    Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Comment

Journey wrote:
      Men så fik jeg det gode forslag og se om maskinen stod i vatter.. Og det gjorde den faktisk ikke..
      Så jeg lagde et lille stykke plastik under de 2 af benene.. Og vupti.. Så kom der det samme i begge kopper..
      Jeg tror ikke det har noget med fordelingen eller stampningen af kaffen.. Mere om maskinen står i vatter..
      Det er jeg sikker på at journey har ret i. Eftersom al kaffen løber igennem ét lille hul i portafilteret og derefter fordeles i de to \"spouts\", er det ikke noget du kan ændre på ved at ændre din fordeling og tamping af kaffen. Så frem med vatterpasset

Og ellers dejligt at høre en update på, hvordan det går med udstyret
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Tak for tippet - det må jeg undersøge med det samme!
        Josefines udstyr:
        Rancilio Silvia
        Rancilio Rocky

Comment

Josefine wrote:
          Resultatet var i vert fald skum - i den helt store 80\'erstil :laugh: jeg fik simpelthen ikke sat termometeret ordentligt på plads i kanden tror jeg - så den blev ved med at mene at mælken var 25 grader varm selvom jeg efterhånden fik den strukket helt op til kanten :unsure: ... Men eftersom øvelse gør mester, så tror jeg det bare er frem med kanden og så følge Hobzons råd om 10 liter kakaomælk - så må den være der!
          Jeg har i hvert fald fået manden overbevist om at jeg nu laver bedre skum end en mælkepisker gør - så mon ikke jeg en dag kan invitere nogen på en ordentlig cappuchino...
          Du skal nok passe lidt på med at stole blindt på dit termometer - specielt hvis det er et der sidder i kanden imens du steamer! Det kan sikkert vise temperaturen forholdsvist præcist, men det vil altid have en forsinkelse i forhold til den egentlige temperatur i kanden - så når du læser 60 grader på dit termometer, er mælken højst sandsynligt langt over de 80 (eller det der er værre!)
          Tag i stedet at prøv dig frem og få nogle erfaringer - mærk temperaturen med dine hænder, lyt og se på mælken i kanden i stedet! Det andet er simpelthen for uholdbart hvis du er ude efter en perfekt mælk (hvilket jeg går ud fra du er, siden du skriver her)

My humble opinion anyway - håber du kan bruge det

Comment

Ganske vist et gammelt emne - men hvis jeg husker 80\'er skum rigtigt, så er det STORE luftbobler og lidt for tynd mælk .... eller ?
            /Anders
            Lidt fattigere - men meget rigere

La Pavoni Stradivari SPH rosen træ, Reg Barber tamper, Mazzer Mini B poleret & valnød
            Simonelli Appia II - naturligvis "tunet" af Kaffemekka, Reg Barber 58,4mm tamper m. træ, Mazzer Mini B poleret & mahogni
            Hario Siphon
            HotTop 8828B
            Ascaso i-mini alu m. træ til Aeropress

Comment

Jeg mener at der er en fordel at lugte til mælken, man kan straks lugte hvis den er for varm, den skal ikke lugte af risengrød, men bare af kold mælt.
              Vibiemme domobar super
              Mazzer mini Electronic B (nero)
              Manufacture Bottomless PF
              Manufacture PF
              RegB stamber
              RegB Knock Box
              Den store stamberstand Risteriet

Comment

Working...
              X
              😀
              🥰