Opslag

Collapse
No announcement yet.

Skummet-, let- eller sødmælk

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Skummet-, let- eller sødmælk

Kan man lave en ordentlig Cappucino på skummetmælk, eller skal det være sødmælk?
    --
    Rocket Giotto
    Ascaso i2
    Gene Café 101

Re:Skummet-, let- eller sødmælk

mowgly wrote:
    Kan man lave en ordentlig Cappucino på skummetmælk, eller skal det være sødmælk?
    Det kommer helt and på hvordan man definere ordenlig, for det første er skummetmælk noget anderledes at arbejde med end sødmælk, så man kan få problemer med at lave ordenligt microskum af det (når jeg skriver man så mener nok i virkelgiheden jeg :blush: )
    Noget andet er smagen, jeg syntes altså en cappucino lavet på skummetmælk er lidt tynd i smagen, men hvis man bedst kan li\' dem sådan så skal man da lave dem sådan.
    Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Jeg vil helt sikkert anbefale sødmælk til cappuccinoen. Skummetmælk kan sagtens give store mængder af skum, men det vil være en meget luftholdig (tør) skum uden den dejlige elasticitet og cremethed som sødmælken giver. Smagen bliver meget bedre på sødmælk synes jeg og endnu vigtigere er nok mundfølelsen, som jo er en stor del af cappuccino-oplevelsen. Og den synes jeg ikke man får med skummetmælk.
      Klaus Thomsen
      World Barista Champion 2006
      Kig ind på vores Blog her
      The Coffee Collective

Comment

klaus wrote:
        Jeg vil helt sikkert anbefale sødmælk til cappuccinoen. Skummetmælk kan sagtens give store mængder af skum, men det vil være en meget luftholdig (tør) skum uden den dejlige elasticitet og cremethed som sødmælken giver.
        Jeg er glad for at høre, at det ikke kun er mig der syntes at skummetmælks skum er noget skramel
        Michael EPO Rasmussen

Comment

Hvad angår smagen og herlighedsværdien ved god kaffe, så er skummetmælk vel bare no-go, og for den sags skyld også sojamælk (gud forbyde det :laugh: ).
          Personligt bruger jeg tit halv let- og halv sødmælk hældt sammen, da det er næsten lige så godt som ren sødmælk.

/Ole
          Mvh. Ole

Expobar Leva Dual Boiler - Macap M4D - TORR tamper - Gene Café

Comment

Så jeg kommer nok ikke udenom sødmælk

Eneste problem er naturligvis det høje fedtindhold - som generer mig lidt.

Men så må jeg jo bare ud og løbe :laugh:
            --
            Rocket Giotto
            Ascaso i2
            Gene Café 101

Comment

mowgly wrote:

Ja, men husk så også at holde dig fra de absurde amerikaner-størrelser! Jeg synes en cappuccino bør være omkring 150-160 ml, som er der hvor ratioen mellem espresso og mælk passer bedst. Og halvanden deciliter sødmælk er nok egentlig ikke så skadeligt.
              Og ellers. God løbetur! :silly:
              Klaus Thomsen
              World Barista Champion 2006
              Kig ind på vores Blog her
              The Coffee Collective

Comment

klaus wrote:
                mowgly wrote:

Ja, men husk så også at holde dig fra de absurde amerikaner-størrelser! Jeg synes en cappuccino bør være omkring 150-160 ml, som er der hvor ratioen mellem espresso og mælk passer bedst. Og halvanden deciliter sødmælk er nok egentlig ikke så skadeligt.
                Og ellers. God løbetur! :silly:

:laugh: :laugh: :laugh:
                nu ved jeg godt hvorfor casper vil ha\' en ny cykel, cappuchino og ikke mindst SHAKERATO!!!
                (jeg ved godt der ikke er mælk i Shakerato men der er sukker i og Joul er joul om de så kommer fra sukker eller mælke fedt)
                Michael EPO Rasmussen

Comment

mowgly wrote:
                  If you can\'t do time, don\'t do the crime!

- Kom det fra sitets 53kg tunge letvægter :P

Comment

Man kan til nøds lave mælkedrikke af letmælk, hvis man ikke har sødmælk ved hånden - Men alt under letmælk er ikke værd at spilde sin tid på - Det smager simpelt hen slet ikke så godt som med let- og sødmælk Men ok. To each his/her own. Jeg kender folk der elsker smagen af sødetabletter, diet coke osv - Så mon ikke der rent faktisk *er* nogen der foretrækker sin cappuccino med skummetmælk?

*shiver*
                    Sort som en panter, sort som slanter
                    Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                    Sort som piloten I en Tie Fighter
                    Sort som pletterne på Pongo
                    Sort som alle andre end Tintin I Congo
                    Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Working...
                    X