Opslag

Collapse
No announcement yet.

hvordan tamper i??

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• hvordan tamper i??

Jeg har gået med et spørgsmål længe men har af en eller ande årsag ikke lige fået stilled det her.
    I Scott Rao\'s iøvrigt glimrende bog, skriver han at han ikke syntes det er en go\' idé at give portfilter\'en et tap mellem første og ande tamp. Hans argument imod at gøre det er at bryder \"forsejlingen\" melem kaffen og kurven.
    Men hvad gør i??
    Personligt må jeg indrømme at jeg tap\'er men jeg har prøvet at lade være og jeg kan umiddelbat ikke se nogen forskel.
    Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Re:hvordan tamper i??

EPO wrote:
    Jeg har gået med et spørgsmål længe men har af en eller ande årsag ikke lige fået stilled det her.
    I Scott Rao\'s iøvrigt glimrende bog, skriver han at han ikke syntes det er en go\' idé at give portfilter\'en et tap mellem første og ande tamp. Hans argument imod at gøre det er at bryder \"forsejlingen\" melem kaffen og kurven.
    Men hvad gør i??
    Personligt må jeg indrømme at jeg tap\'er men jeg har prøvet at lade være og jeg kan umiddelbat ikke se nogen forskel.
    Jeg har også altid tap\'et. Efter at have læst Rao\'s bog (husk i øvrigt at tage den med til WBC, hvis I ønsker en signatur fra forfatteren ) er jeg begyndt at \"tappe\" mod håndfladen. Nogle gange børster jeg dog også kanterne mellem 1. og 2. tamp i stedet for at tappe.
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Jeg har virkelig også prøvet at lade værre med at tap\'e men jeg har svært ved det, det er åbenbart en indgroet vane.
      Da jeg var på TCC her den anden dag lage jeg så mærke til at både Casper og Klaus også tapper, så helt galt kan det da heller ikke værre, men jeg kan godt følge Mr. Rao\' argument
      Michael EPO Rasmussen

Comment

Jo jeg giver da også et tap mellem 1 og 2 tamp , jeg tamper dog ikke så hårdt 1 gang
        Fortid
        La Marzocco GS3
        Casadio Macinadosatore Istantaneo
        Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
        Reg Barber 58mm Anodized/Stål
        Pullman/Synesso ridgeless
        Bumper TS
        Motta Knockbox
        Nutid
        Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
        French Press-Bodum 4 cup

Comment

Jeg tapper ..

Et eller andet sted mellem, intet at gøre og at give den et klap med en muggert, ligger det optimale ... IMHO.
          Administrator på EspressoBar
          Nuova Simonelli Appia 1.GR.
          Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho wrote:
            Jeg tapper ..

Et eller andet sted mellem, intet at gøre og at give den et klap med en muggert, ligger det optimale ... IMHO.
            :laugh: :laugh:
            jeg gad ellrs god se en der tapper med en muggert, det se godt ud
            Michael EPO Rasmussen

Comment

Jeg tapper også ml. 1. og 1. tamp, men først tap er mere en form for pakning. Anden tamp er den hårde. Kontakten ml filteret og kaffen tror jeg først opstår v. 2. tamp hos mig.
              Mvh Morten

--------------------
              Lelit Bianca
              Mazzer Major Electronic
              Mahlkönig Vario
              Hario V60
              Hario 3 kops Siphon
              Hario Skerton

Comment

Kaffen skal i teorien presses sammen med 21,8 kilo.
                Men da det er ganske svært at tampe 21,8 eller bare 20 kilo, er det oftest det sidst nævnte der bliver brugt.
                Kaffen pakkes med det tryk, da dette giver den bedste balance aromamæssigt af kaffen.
                Men hverken italien eller frankrig er det at pakke kaffen særlig udbredt.

bedste

simon
                Kontracoffee

Comment

jeg tapper også mellem første og andet tamp. Jeg gør det for at få den smule kaffe der sider på kanten med i pucken. Jeg er ikke sikker på at jeg kan smage forskel, men det hører sig bare til når man laver en espresso. At der kommer et et lille \"kling\" inden der brygges..!

Til Simon : Jeg har ved selvsyn oplevet at franske baristaer/bartendere ikke stamper, har du nogen forklaring på dette fænomen ?
                  Mazzer Mini Electronic A
                  TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
                  Gene Café kafferister
                  Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
                  Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

Jeg kan personligt godt li scotts argument om at det tryk man tamper med ikke betyder ret meget ift. maskinens tryk. Er der nogen forklaringer på hvorfor et højt/lavt tampertryk skulle gi en bedre smag?

Mht. tap\'ningen, så trykker jeg også ganske lidt 1.gang, tapper for at få kaffen langs filterets kant til at falde ned, og trykker siden hårdere.
                    Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

RuneL wrote:
                      Mht. tap\'ningen, så trykker jeg også ganske lidt 1.gang, tapper for at få kaffen langs filterets kant til at falde ned, og trykker siden hårdere.
                      Dette er jeg også begyndt på - inspireret af vores allesammens superseje Søren Stiller. Han rører stort set kun lige overfladen første gang, tapper og så tamper han. Det er helt sikkert, at der i første berøring ikke sker nogen forsegling mod siderne, som tappet kan ødelægge. Jeg tapper dog stadig mod håndfladen (som sagt efter Scott\'s anbefaling), hvilket også rent fysisk/motorisk falder mig mere naturligt.
                      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Skægt..
                        jeg gør det lige modsat -
                        et hårdt 1. tamp, et lille tap, og så et let tamp til sidst. Hvis jeg tapper for hårdt efter et lille 1 tamp, kan pucken komme til at ligge skævt i pf.

Jeg tror jeg vil prøve at gøre det sådan som det anbefales..Og se hvad der sker..
                        Mazzer Mini Electronic A
                        TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
                        Gene Café kafferister
                        Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
                        Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

Jeg tamper meget let 1. gang, giver et lillebitte tap, og tamper så igennem. Jeg syns det er den måde der fungerer bedst for Alex og mig.
                          Administator på espressobar
                          Izzo Alex Duetto
                          Toper Cafemino
                          Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                          Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Working...
                          X